Permalänk
Medlem

Har jag valt fel minnen?

Tjena. Gjorde för 2 månader sedan ett nyköp av en stationär dator då jag köpte allt nytt.

CPU: Intel i5 2500K
MB: Asus P8P67 Pro
RAM: 2 st Corsair XMS3
GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

Konstigt nog har jag inte tänkt närmare på detta, men när jag nu arbetade med datorn så tog minnet slut och då såg jag nu att den bara hittar 4096 GB minne. Dvs en fjärdedel av vad jag skall ha.
Med båda minnena i oavsett plats finner den alltså bara 4096 GB.
Med ett minne i finner den fortfarande bara 4096 GB.
Utan några minnen klagar den med en massa pipande som förväntat.

I bios såväl som i Windows visar den bara upp att den finner 4096.

Så, betyder detta att jag valt fel minnen?
Det står ju att de skall vara kompatibla med intels processorer och vad jag förstått även då med mitt moderkort =O

Oerhört tacksam för all hjälp och synpunkter jag kan få. Ni är guld värda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geuse:

Tjena. Gjorde för 2 månader sedan ett nyköp av en stationär dator då jag köpte allt nytt.

CPU: Intel i5 2500K
MB: Asus P8P67 Pro
RAM: 2 st Corsair XMS3
GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

Konstigt nog har jag inte tänkt närmare på detta, men när jag nu arbetade med datorn så tog minnet slut och då såg jag nu att den bara hittar 4096 GB minne. Dvs en fjärdedel av vad jag skall ha.
Med båda minnena i oavsett plats finner den alltså bara 4096 GB.
Med ett minne i finner den fortfarande bara 4096 GB.
Utan några minnen klagar den med en massa pipande som förväntat.

I bios såväl som i Windows visar den bara upp att den finner 4096.

Så, betyder detta att jag valt fel minnen?
Det står ju att de skall vara kompatibla med intels processorer och vad jag förstått även då med mitt moderkort =O

Oerhört tacksam för all hjälp och synpunkter jag kan få. Ni är guld värda!

Tjenare , nu ska jag inte lova någonting men det kan ju vara så att du har gjort en miss när du har installerat ditt OS (om du nu har gjort det själv) Om du har gjort fel när du har installerat ditt OS så beror det på att du har installerat 32 bit istället för 64 bit som tillåter dig använda mer än 4 GB RAM.

Jag hoppas att jag har svarat på din fråga och hjälpt dig... men ifall det strular så är det bara att kontakta mig

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Hedersmedlem

Andra med samma problem har flashat till senaste BIOS och då har det fixat sig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hittar BIOS bar 4GB så har inte problemet med OS att göra.

Oavsett hur du placerar dina minnen så hittar BIOS bara 4GB ? utgår firån att du testat alla kombinationer ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Ja, testat alla fyra portarna så det kan ju inte vara det. testat varje minne för sig, samma sak.

Kör Win7 64 bit

Men ok, det låter som det finns en lösning då, men hur flashar man bios?

Tack för alla svar!

EDIT:
Ok, nu läste jag vidare och kom åt att ändra minnena till port A2 och B2 samt ändra till xmp profilen i bios o nu får jag ut 8gb. Verkar ändå som jag skall uppdatera bioset.

Fan då. har letat som en idiot o kan inte hitta bioset för nedladdning. vet inte om det är google chrome som strular, men det går att ladda ner från andra länkar, men inte på asus inte.

Permalänk
Medlem

Så äntligen!
Hittade denna.
ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8P67_PRO/

Har det "defekta" moderkortet alltså inte rev31, skall jag då hålla mig till P8P67-PRO-ASUS-1502.zip ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Geuse:

Så äntligen!
Hittade denna.
ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8P67_PRO/

Har det "defekta" moderkortet alltså inte rev31, skall jag då hålla mig till P8P67-PRO-ASUS-1502.zip ?

Har du inte Rev B3 så bör du snarast skick in och få ett nytt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

4096 GB ram hade man allt velat ha ^^

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem

fast det är ju "bara" 3GB/s portarna som är defekta och har bara 2 diskar, så har 2 "hela" av 6GB/s kvar så orkar inte bry mig om det. Kanske i sommar när man e ledig eller något, men skulle det gå kostnadsfritt att bara byta in det?

ahh, Nickepicke! nu ser jag mina tabbar
ja, du vet ju vad jag menar

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ett program "Asus update" på skivan till moderkortet som du kan flasha BIOS i Windows med så testa den. Det finns förmodligen en nyare version av programmet på Asus hemsida men de har problem med nedladdningar för tillfället.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

aha ok, kan vara det som var problemet, men kör denna 1502 versionen. Är det fler som letar så fann jag denna sidan
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18232154, men länkarna går inte heller så gå in på ftp:n o leta upp rätt fil.
ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/

Tack för all hjälp denna lördagen. Kan alltid lita på er!!
Ska testa nu.

Permalänk
Medlem

Så uppdaterade precis, men inte fått någon förändring. fortfarande bara 8GB. kopplat in de i de båda blåa portarna a2 b2. argh!
Får väl fortsätta testa. bbl.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Geuse:

Så uppdaterade precis, men inte fått någon förändring. fortfarande bara 8GB. kopplat in de i de båda blåa portarna a2 b2. argh!
Får väl fortsätta testa. bbl.

Gör en äkta Cmos reset genom att ta ut batteriet och kortslut + och - polerna i batterisockel i 15 sekunder. Sedan får du gå in i BIOS och ändra allt till rätt konfiguration igen. Glöm inte att dra ut nätkabeln först bara.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

kortslut vad eller kalla du det när man tar bort batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geuse:

Så uppdaterade precis, men inte fått någon förändring. fortfarande bara 8GB. kopplat in de i de båda blåa portarna a2 b2. argh!
Får väl fortsätta testa. bbl.

På mitt moderkort (som visserligen inte är av samma typ som ditt eller ens samma plattform, men samma tillverkare i alla fall) finns en liten knapp, när man trycker på den börjar moderkortet att testa minnena och minneskonfigurationen och startar sedan upp med den konfig som anses vara bäst. Du råkar inte också ha en sådan liten knapp? tror funktionen heter "Mem OK" eller något.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

jo precis, men det verkar inte ge någonting. tack ändå Boris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geuse:

fast det är ju "bara" 3GB/s portarna som är defekta och har bara 2 diskar, så har 2 "hela" av 6GB/s kvar så orkar inte bry mig om det. Kanske i sommar när man e ledig eller något, men skulle det gå kostnadsfritt att bara byta in det?

ahh, Nickepicke! nu ser jag mina tabbar
ja, du vet ju vad jag menar

Om du byter moderkort kanske det funkar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Geuse:

kortslut vad eller kalla du det när man tar bort batteriet?

Ja kortslut plus och minus med en skruvmejsel eller liknande.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

nu hänger jag inte alls med här. Batteriet kan man få bort utan skruvmejsel, men skall jag därtill kortsluta sockeln med en skruvmejsel?

Anyway. kopplade ur nätet och tog bort batteriet. efter en kvart startade jag om och den ville inte först. hände ingenting, sen tryckte jag på mem ok och då blev det disco, sedan hände inte mkt mer. så stängde jag av o startade om igen o då gick den igång, men fortfarande bara 8GB RAM.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Geuse:

nu hänger jag inte alls med här. Batteriet kan man få bort utan skruvmejsel, men skall jag därtill kortsluta sockeln med en skruvmejsel?

Anyway. kopplade ur nätet och tog bort batteriet. efter en kvart startade jag om och den ville inte först. hände ingenting, sen tryckte jag på mem ok och då blev det disco, sedan hände inte mkt mer. så stängde jag av o startade om igen o då gick den igång, men fortfarande bara 8GB RAM.

Lite dum fråga kanske, har du köpt en sats med två stickor, eller två satser med sammanlagt 4? det minne du länkar till är på 8GB (2*4GB).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Geuse:

nu hänger jag inte alls med här. Batteriet kan man få bort utan skruvmejsel, men skall jag därtill kortsluta sockeln med en skruvmejsel?

Anyway. kopplade ur nätet och tog bort batteriet. efter en kvart startade jag om och den ville inte först. hände ingenting, sen tryckte jag på mem ok och då blev det disco, sedan hände inte mkt mer. så stängde jag av o startade om igen o då gick den igång, men fortfarande bara 8GB RAM.

Ja kortsluta polerna i batterisockeln.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

OJ!
Förlåt, men jag är så hemskt ledsen först för att jag spillt er tid!
Av någon outgrundlig anledning hade jag fått för mig att jag satt med 2 st minnen på 8GB styck trots att jag även studerat korten i handen....

Jag tänker försvinna nu och så får ni ha en fin helg...

Vill bara ännu en gång tacka alla snälla kompetenta själar för all hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge som det inte var något fel är vi glada så ha det så roligt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM