Permalänk

Ps3 Media Server och NAS

Hej.
Nu har jag suttit och kliat mig i huvudet hela dagen.

Jag har länge kört med PS3 Media Server för att streama mina filmer från datorn och det har fungerat klockrent. Nu har jag köpt mig en NAS-server (Synology ds211j) och trodde inte det skulle bli några problem.

Men.

Jag kan lägga till nätverksplatsen "Synology" i PS3 Media Server men jag hittar den inte i PS3:an. Det är även så att så fort jag startar om PS3 Media Server så försvinner alla utdelade kataloger. Det känns inte som jag gör rätt.

Hur ska jag kunna streama mina filmer från NAS:en till PS3:an med hjälp av PS3 Media Server?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormload:

Hej.
Nu har jag suttit och kliat mig i huvudet hela dagen.

Jag har länge kört med PS3 Media Server för att streama mina filmer från datorn och det har fungerat klockrent. Nu har jag köpt mig en NAS-server (Synology ds211j) och trodde inte det skulle bli några problem.

Men.

Jag kan lägga till nätverksplatsen "Synology" i PS3 Media Server men jag hittar den inte i PS3:an. Det är även så att så fort jag startar om PS3 Media Server så försvinner alla utdelade kataloger. Det känns inte som jag gör rätt.

Hur ska jag kunna streama mina filmer från NAS:en till PS3:an med hjälp av PS3 Media Server?

jag har inte så stor vana av nätverk, men jag kör min nas via datorn och de funkar utmärkt. använde ett kommado skript som lägger till mina nasar som fasta hårdiskar i utforskarn och sen delar jag ut dem som de vanliga hårdiskarna.

Permalänk
Skrivet av Narfez:

jag har inte så stor vana av nätverk, men jag kör min nas via datorn och de funkar utmärkt. använde ett kommado skript som lägger till mina nasar som fasta hårdiskar i utforskarn och sen delar jag ut dem som de vanliga hårdiskarna.

Förklara gärna lite närmre. Vad för kommando-skript?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormload:

Förklara gärna lite närmre. Vad för kommando-skript?

ett enkelt skript jag hittade på nätet: net use z: \\192.168.1.2\volume_1 /user:admin

med förklaring

net use: såger åt windows att söka via nätverk
z: måste vara en enhetsbetekning som inte används, i mitt fall z
\\192.168.1.2\volume_1: Den plats på nätverket plus namn på enheten
/user:admin mindre säker på dess exakta funktion men tror det har med rättigheter mellan enhet och windows

Använder man fler diskar så är det bara att göra en ny rad och byta ut de punketer som måste ändras. se nedan:

net use z: \\192.168.1.2\volume_1 /user:admin
net use y: \\192.168.1.2\volume_2 /user:admin
net use v: \\192.168.1.2\volume_3 /user:admin
osv...

Detta skrivs in i anteckningar och sparas som .bat för att bli ett kommandopromt. och väljer du att spara att på en lättåtkomlig plats som t.ex skrivbordet så är det bara att köra promptet för att sedan se hur de finns i utforskarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narfez:

ett enkelt skript jag hittade på nätet: net use z: \\192.168.1.2\volume_1 /user:admin

med förklaring

net use: såger åt windows att söka via nätverk
z: måste vara en enhetsbetekning som inte används, i mitt fall z
\\192.168.1.2\volume_1: Den plats på nätverket plus namn på enheten
/user:admin mindre säker på dess exakta funktion men tror det har med rättigheter mellan enhet och windows

Använder man fler diskar så är det bara att göra en ny rad och byta ut de punketer som måste ändras. se nedan:

net use z: \\192.168.1.2\volume_1 /user:admin
net use y: \\192.168.1.2\volume_2 /user:admin
net use v: \\192.168.1.2\volume_3 /user:admin
osv...

Detta skrivs in i anteckningar och sparas som .bat för att bli ett kommandopromt. och väljer du att spara att på en lättåtkomlig plats som t.ex skrivbordet så är det bara att köra prmptet för att sedan se hur de finns i utforskarn.

Du menar att du mountar en nätverksenhet med en enhetsbokstav på din windows dator som du sedan delar ut i nätverket till din ps3:a?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av Narfez:

ett enkelt skript jag hittade på nätet: net use z: \\192.168.1.2\volume_1 /user:admin

med förklaring

net use: såger åt windows att söka via nätverk
z: måste vara en enhetsbetekning som inte används, i mitt fall z
\\192.168.1.2\volume_1: Den plats på nätverket plus namn på enheten
/user:admin mindre säker på dess exakta funktion men tror det har med rättigheter mellan enhet och windows

Använder man fler diskar så är det bara att göra en ny rad och byta ut de punketer som måste ändras. se nedan:

net use z: \\192.168.1.2\volume_1 /user:admin
net use y: \\192.168.1.2\volume_2 /user:admin
net use v: \\192.168.1.2\volume_3 /user:admin
osv...

Ja, alltså. Jag har mappat en nätverksenhet till en enhet i datorn (Y:). Jag lägger till Y: i PS3 Media Server men jag hittar inte Y: i PS3:an sen. De andra enheterna som C: osv. finns där. Detta är bara ett av alla problem jag verkar ha men jag börjar här.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormload:

Ja, alltså. Jag har mappat en nätverksenhet till en enhet i datorn (Y:). Jag lägger till Y: i PS3 Media Server men jag hittar inte Y: i PS3:an sen. De andra enheterna som C: osv. finns där. Detta är bara ett av alla problem jag verkar ha men jag börjar här.

men du har den i datorn under nätverksplatser? för sen är det bara en fråga om pms funkar och inte längre något med hårdvara att göra så slipper du en del felsökning.

Permalänk
Avstängd

Det är mycket enkelt att köra som killen skrev om kommando-skript - utan skript... Bara att ta "Den här datorn" -> Mappa Nätverksdisk eller vad det nu kan stå..

Permalänk
Skrivet av cider123:

Det är mycket enkelt att köra som killen skrev om kommando-skript - utan skript... Bara att ta "Den här datorn" -> Mappa Nätverksdisk eller vad det nu kan stå..

Ja, precis. Mappat en hårddisk har jag gjort. Men jag har tre problem.

1, och anledningen att jag la den tråden i "Spelkonsoler", Jag kan inte hitta Y: i PS3:an trots att jag lagt till den i utdelade enheter i PS3 Media Server.
2, Y: försvinner från PS3 Media Server varje gång jag startar om.
3, Windows ansluter inte automatiskt till Y: när jag startar datorn men den frågan hör inte hemma här.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Om du kryssade i rutan om anslutning när du mappaden bör en ansluta om du försöker komma åt disken (eller markerar den i "den här datorn"). Om du ser till att den är 'mountad' innan du startar PMS fungerar det inte då?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Skrivet av Langelus:

Om du kryssade i rutan om anslutning när du mappaden bör en ansluta om du försöker komma åt disken (eller markerar den i "den här datorn"). Om du ser till att den är 'mountad' innan du startar PMS fungerar det inte då?

Så här ser det ut:

Men ingen av dessa mappar syns i PS3:an. Bara C: och min externa hårddisk F:.

http://imageshack.us/photo/my-images/190/unleddw.png/

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Skumt, vad händer om du aktiverar mediabiblioteket?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.