Permalänk
Medlem

HTPC till TVN.. hjälp!

Hejsan!

Det har blivit dags för mig att spejsa till det nere i vardagsrummet. Dock är detta inte riktigt min del av datorbranchen då jag mest inriktar mig på överklockning & high-end system av olika slag. Det jag söker är ett system som är litet, TYST och behändigt som tillåter mig att spela upp HD-filmer (från nätvärket (nas eller lokal dator)) i 720p och 1080p. Dessutom vill jag att det ska klara av högkvalitativt ljud, gärna optiskt (5.1 eller 7.1 är det som gäller för min del). Jag kommer koppla datorn till TVn via HDMI.

Jag har sneglat lite på zBox men vet inte riktigt vilken modell jag ska ta eller om det är bättre att bygga själv. Har tillräckligt med kunskaper för att sätta ihop ett eget system, så det är inget ni behöver oroa er för. Jag har kollat på en del zBoxar som kommer utan hårddisk och minne vilket verkar suveränt, då jag har mängder av komponenter hemma jag kan sätta i bruk!

Kort och gott:
Tyst och billigt system som klarar av att spela upp HD-filmer, pumpa ut bra ljud med HDMI.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Får man kanske tipsa om en Boxee Box för cirka 1.850:-?
Bra bild...wifi inkluderat...skalar och hanterar alla/de flesta film och filformat...samt möjlighet att köra Youtube, Playkanalerna, Headweb mm. mm.
Även stöd för appar där en av de bättre är Navi-X för att söka ut det mesta av TV-serier och filmer mm. som man därefter kan streama från nätet.
En överlägsen fjärrkontroll följer även med i paketet :).

Det går inte att bygga någon mycket bättre själv för denna ringa summa.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem

Kommer först och främst spela MKV på TVn. Kommer väl inslag av annat, divX och avi mm.

Är detta en "dator" i den mån att jag kan installera vilket operativsystem som helst eller är det ett färdigt, slutet system som endast spelar upp film?

Edit:
Gällande ljudet så är jag ännu inte säker på hur det ska kopplas. Har fått höra att optiskt ska vara bäst men är som sagt inte kunnig inom området. Ljudsystemet är ännu inte köpt.

Permalänk
Medlem

Ska det vara litet och tyst skulle jag rekommendera att du sätter ihop ett system baserat på AMD Fusion. mITX kort som har allt inbyggt för ljud och bild, finns ett par som har passiv kylning. Sen en SSD för operativet, då du skulle kolla film från nätverket. (Du får du köra Win7 för att få hårdvaruacceleration som behövs för att spela HD-film)

Skrivet av Kaspersky 0_o:

Edit:
Gällande ljudet så är jag ännu inte säker på hur det ska kopplas. Har fått höra att optiskt ska vara bäst men är som sagt inte kunnig inom området. Ljudsystemet är ännu inte köpt.

Ljudet ska du köra via HDMI. Har jag förstått det rätt så har optiskt inte tillräcklig bandbredd för att köra de nya HD-ljuden.

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Kommer först och främst spela MKV på TVn. Kommer väl inslag av annat, divX och avi mm.

Är detta en "dator" i den mån att jag kan installera vilket operativsystem som helst eller är det ett färdigt, slutet system som endast spelar upp film?

Edit:
Gällande ljudet så är jag ännu inte säker på hur det ska kopplas. Har fått höra att optiskt ska vara bäst men är som sagt inte kunnig inom området. Ljudsystemet är ännu inte köpt.

Boxee Box är ju en mediaspelare baserat på den "öppna" programvaran Boxee (typ XBMC). Allt är färdigt och du behöver inte göra något annat än att starta upp den. Den grejar i princip alla filmformat du matar den med, inklusive Bluray isos.

HDMI och optisk utgång finns (vilka är de utgångar jag använder. Du kan även köra med nätverkskabel eller WiFi.

Det finns mycket information om Boxee Box både på detta forum och om du googlar.
Om den uppfyller dina önskemål så sparar du mycket tid att köpa den...samt att fjärren är ypperlig. Att vem som helst kan hantera den är inte heller att underskatta...när den väl är igångdragen.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Om jag nu ska bygga det själv hade jag uppskattat om någon kunde sätta ihop ett värdigt system så billigt som möjligt.

Kan någon vara snäll och förklara hur ljudet fungerar? Vad jag vill är att allt ljud ska gå till högtalarna, vare sig det är xbox,film eller tv som är igång. Är detta möjligt? Och jag vill att högsta möjliga ljudkvalité ska utnyttjas.

Gällande boxeebox, hur står sig bildkvalitén mot t.ex media center classic med custom codecs och liknande (det jag använder på min nuvarande dator)?

Jag har tillgång till windows 7 x32/64 enterprise så det är inga problem. Jag är ute efter bästa möjliga lösning, även om det kostar lite mer än väntat.

Edit:
Gällande högtalare.Vilka ska man köpa? Är det ett hemmabiosystem man ska kolla efter eller datorhögtalare (typ Z-5500) och koppla till datorn?

Permalänk
Medlem

Läs på lite själv om Boxee Box.

Jag tycker att bilden är väldigt bra...men jag är iofs inget bildfreak utan brukar tycka att DVD-kvalitet duger även om jag ser att Bluray blir bättre.
Jag kör ljudet optiskt till min hembioförstärkare, och även det duger för mig. Om det gäller de nya ljudformaten så har jag inte full koll, men det är samma sak där...jag är helt klart nöjd med Boxee Box:ens ljud.

Billigt, kalasbra fjärrkontroll, du är igång i princip på direkten.
Jämför det med en Windowsbaserad lösning som kommer kräva mjukvara för att spela Bluray och drösvis med codecs...stor skillnad.
Så mitt tips är att du kollar upp Boxee Box och se om det duger. Kanske t.o.m köper en, och blir du missnöjd så är det väl ingen större penningförlust...den kanske t.o.m kan lämnas tillbaka eller säljas vidare.

Du gör som du vill, men om du inte åtminstone läser på om Boxeen så får du skylla dig själv ;).

Edit: Jag kanske ska lägga till att du streamar filmerna från Internet eller en egen dator/server. Det går också att montera en USB-disk till Boxeen att köra ifrån.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär