P8P67 (rev) 16gig Corsair 1600 Mhz minnen problem med bios

Permalänk

P8P67 (rev) 16gig Corsair 1600 Mhz minnen problem med bios

Hejsan Allihopa,

Har suttit och kikat runt en del på dessa forum för att försöka hitta en lösning på ett problem som jag har med min 2 månaders gamla 2600-K dator. Har inte sett någon som haft ett liknande problem så jag bestämde mig nu för att vända mig till de vises råd (dvs er) med detta.

Till att börja med hade jag det vanliga dubbel boot problemet som många fått erfara, efter ett antal bios uppdateringar så slutade den med de dumheterna bara för att börja med en ny dumhet.

När jag startar datorn så är skärmen svart hela tiden fram tills dess att det står "Välkommen till Windows" (Win 7 btw). Bootningen tar för övrigt en evighet vilket känns konstigt när man kör på en SSD hårddisk.

Jag tror att det här på något sätt hänger ihop med minnena som ligger på 1.65 V (läst någonstans att man inte ska köra sandy bridge minnen så högt) men jag har alltså ingen möjlighet att justera detta eftersom jag inte kan komma in i bios.

Därtill hör att datorn fryser med jämna mellanrum även om jag så bara sitter och surfar. Borde inte ha något med nätagget som ligger på 1000W (har dubbla 580's), lådan är ett HAF-X samt H70 kylare på processorn. Har aldrig sett temperaturerna ligga särskilt högt när jag kollat dem i AI Suite.

Det enda jag kan tänka mig är att det är minnena som gör att datorn fryser och bootar konstigt, särskilt som de inte finns på vendor list för mobo. Det som talar emot detta är att jag beställt datorn från Inet och eftersom jag är långt ifrån någon expert på området så vill jag gärna tro att de visste vad de gjorde när de slängde in dem i datorn.

Tacksam för svar!

Permalänk

Hej. Vilka minnen är det du använder? Jag kör Corsair Vengeance 1600Mhz minnen, 1.5V 16GB. Fungerar bra. Jag känner igen de frysningar du beskriver då min bror har samma problem med hans system. Vi har inte hittat orsaken till det ännu. Men det verkar mer relaterat till SSDn som han använder än något annat.

Att skärmen är svart tills du kommer till windows kan bero helt enkelt på att du inte har kopplat skärmen till den primära utgången på grafikortet. Då kan du få svart skärm tills windows startar och hittar skärmen.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Hedersmedlem

Frysningar brukar bero på Speed step eller någon annan strömsparfunktion så stäng av detta i BIOS. Testa SSD:n kopplad i någon annan SATA port och se om det påverkar boottiden.

Får se om Bloodgrin fortfarande finns med oss då det gått några dagar sedan tråden skapades.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Hej igen,

Jag verkar ha löst problemet nu. Installerade om Win 7 och kunde komma in i bios igen. Väl inne i bios skruvade jag ned hastigheten på minnena till 1300 Mhz. Har dessa minnen Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 fast två stycken = 16 gig.

Nu har det gått två dagar utan några frysningar och det känns äntligen som att jag har den dator som jag betalat för.

Tack för att ni kikade på detta!

Permalänk

Du ska inte behöva stänga av speedstep, särskilt inte på en sandybridge cpu. Om minnena fungerar på 1300, men är specade för 1600, då skulle rekommendera att du kör memtest86+ för att säkerställa att du har minnesmoduler som är hela. För 1600Mhz 1.65V/1.5V ska inte vara några problem. Prova att ställa AI Tweaker till X.M.P så ställer moderkortet in minnenas timingar etc. efter en profil lagrade i minnet.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk

Jo det är klart, man vill ju helst använda minnena på det sätt som de är specade för. Ska göra som du sa och se vad det ger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arioch2004:

Du ska inte behöva stänga av speedstep, särskilt inte på en sandybridge cpu. Om minnena fungerar på 1300, men är specade för 1600, då skulle rekommendera att du kör memtest86+ för att säkerställa att du har minnesmoduler som är hela. För 1600Mhz 1.65V/1.5V ska inte vara några problem. Prova att ställa AI Tweaker till X.M.P så ställer moderkortet in minnenas timingar etc. efter en profil lagrade i minnet.

Då många har problem med frysningar så är det ett bra sätt att felsöka på men fungerar det som det skall är Speed Step något man skall slå på.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Jo, det är sant.

Jag hoppas hans problem kan lösas genom XMP inställningen. Det är ju alltid trevligt att få ut den prestandan av minnena som man har betalt för. Och att det löser hans frysningar.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arioch2004:

Jo, det är sant.

Jag hoppas hans problem kan lösas genom XMP inställningen. Det är ju alltid trevligt att få ut den prestandan av minnena som man har betalt för. Och att det löser hans frysningar.

Detta hänger ofta ihop som du skriver men det är lite överkurs för nya datorbyggare att ens förstå vad det betyder.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hjälp mig, snälla! :D

Hej allihopa (ännu en noob som byggt ihop sin första dator)!

Min dator har fungerat perfekt den senaste månaden!, men i måndags bestämde den sig för att visa en lightblue screen, som sedan följts av freezes dagligen.
Jag har:
p8p67 pro B3 med en i5 2500k(tror jag det var)
HD 6950
2x2gb Corsair HMS3 1600 MHz

Jag har läst om att man ska ändra till X.M.P. för att det kan hjälpa mot freeze.
Vad jag har förstått ska man köra minnena på 1333 MHz och endast 1.5V med Sandy-bridge kortet, men när jag då väljer X.M.P. vill den endast sätta 1.65V, kan detta då skada min CPU?

Är det någon mer info om datorn eller liknande för att kunna hjälpa mig ska jag försöka fixa det.

Tacksam för all hjälp jag kan få! Vill ju ha en fungerande dator ^^

Mvh.
David

Permalänk

Det är många som kör 1.65V minnen. Kan inte säga exakt vad effekten blir framöver på din processor. Troligen så använder du den inte alls när det väl märks. Men man vet aldrig.

Lista dina komponenter i systemet och vilken nätdel du har.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Jag har också 16GB XMS3 1.65 men på fyra stickor och körde precis 40 minuter Prime (blend som testar mycket ram) i 1600 Mhz med 1.5v. Turbo och speedstep är på, ingen överklockning.

edit: Jag har också stängt av strömsparläge (hybridströmsparläge är fortfarande på, osäker på vad det innebär) och viloläge under energialternativ i windows.

Permalänk
Medlem

Därför man ska köpa Corsair Vengance minnen som är specade för 1.5v i 1600MHz.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Här är alla delar jag har i datorn.
Har under de senaste dygnet läst igenom alla trådar om p8p67er som hänger sig, jag har testat att ändra AI Overclock Tuner fram och tillbaka, stängt av CPU C3 och C6 osv.

Jag har ännu inte rensat CMOS eller testat att flytta mina minnen eller liknande.
Vilka inställningar bör jag ha på Auto Tunern?
Hur ska jag testa mig fram med minnena? ska jag byta plats på dem eller vad ska jag göra?
Jag har hört att jag ska köra 1.5V på dem, men enligt XMP vill den köra 1.65V och det finns bara en XMP-profil.

Asus P8P67 PRO REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Gigabyte Radeon HD6950 2GB
Fractal Design Newton R2, 650W modulär
Samsung SH-S223C 22X DL Svart

Börjar bli jävligt lack på att datorn inte fungerar, jag byggde ihop den för drygt 1,5 månad sen och den slutade fungera i måndags, kan inte komma på något jag installerat eller liknande...

Tacksam för all hjälp!

Permalänk

har en i7 920 och på den iaf kommer man få problem om man använder alla minnesplatser och kör på så höga frekvenser. Kan vara så att din dator har liknande problem?

(kör jag 1600mhz med 6 stickor fryser systemet, kör jag 3st i 1600mhz funkar det)

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem

Testa ett minne i taget och se vad som händer då minnen lätt kan gå sönder, även ett dåligt nätaggregat kan göra datorn ostabil.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Testa ett minne i taget och se vad som händer då minnen lätt kan gå sönder, även ett dåligt nätaggregat kan göra datorn ostabil.

Hur menar du med ett dåligt nätagg?

Så jag ska ta ut mina minnen, och sätta in ett i t.ex. A2 och sen testa den? eller hur ska jag göra?

Om det står i QVL att mina minnen skall köras i 1.65V, ska man göra det då oavsett om många säger att man ej skall köra över 1.5V på SB?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zofz:

Hur menar du med ett dåligt nätagg?

Så jag ska ta ut mina minnen, och sätta in ett i t.ex. A2 och sen testa den? eller hur ska jag göra?

Om det står i QVL att mina minnen skall köras i 1.65V, ska man göra det då oavsett om många säger att man ej skall köra över 1.5V på SB?

Ja en modul i taget så ta bara ut en modul och testa sedan byter du till den andra modulen. Alla minnen måste klara 1,5V så ställ ner frekvensen till 1333MHz och testa med 1,5V. Sedan skall även moderkorten (och då även SB processorn) klarar strax under 1,6V så du kan även testa med den spänningen. Nätaggregatet kan ge en ojämn spänning som går upp och ner och detta kan göra att t ex minnena får för lite ström under korta stunder.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Datorn går just nu på ett minne, 1333 MHz och 1.5V

Kört igång massor med olika program där den tidigare crashat ganska direkt, kanske det kan vara att mitt ena minne är sönder

Jag låter datorn gå ett tag nu, så hoppas vi på det bästa!

Permalänk
Hedersmedlem

Testa det andra minnet så får vi se.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM