Det finns väldigt mycke som kan gå sönder i en motor rent allmänt, utan att motorn helt slutar fungera. Slitage brukar ju inte ha en direkt havererande bidragsroll i motorer heller. När kolvringar i en kolvmotor slits ut, dricker motorn olja och får sämre prestanda eftersom kompressionen blir sämre. Slitage på andra delar bidrar till att den presterar sämre, får dålig tomgång, får högre/lägre bränsleförbrukning, får för hög/låg temp osv osv. Skulle vara riktigt roligt om man fick kontrollera vätskor i motorn, och att vätskornas nivå påverkas av handhavandet, och att den faktiskt kan gå sönder väldigt snabbt om oljan tar slut. Vi har ju även "vakuum" som "driver" en del mätare bl.a. Alla kolvmotorer har en massa ventiler och tändsystem som kan falera och orsaka en mängd olika svårigheter, utan att motorn bara dör tvärt. Så vist är det så i verkligheten, i allra högsta grad faktiskt. Vi ska ju inte snacka om alla elektroniska styrsystem till modernare motorer, där tusentals saker kan gå sönder och bidra till en rad olika småfel.
Sen har vi temperaturen på omgivningen, hantera en motor fel i ett landskap med 50 grader, så är det inte så svårt att överhetta den. Och tvärtom! Kör kontinuerligt med en för kall motor, och den blir inte speciellt långlivad.
Det du nämner har jag oxå sett, men det känns allmänt tafatt. "Efter si o så lång tid efter start ska den och den mätaren lägga av etc etc".
Jag vet att det finns en mod, eller snarare något slags tillägg som finns att köpa till FsX, där en del av de motoregenskaper utnyttjas som jag tidigare nämnt, men bara till de plan tillägget har.
Men jag ville veta om det redan fanns något sånt i FsX, vilket det nog inte gör =/
X-plane 9 ska vist vara en mer äkta simulator, där planet reagerar på vind etc etc som det skulle gjort i verkligheten, medans FsX är mer åt arcade hållet.
Åter igen förstår jag inte varför FsX inte är en äkta simulator. Tänk så mycke roligare det skulle vara.
Tänk om de skulle ta och skapa en komplex flygsimulator som hanterar alla dessa variabler, en grymt realistisk simulator som faktiskt Är en äkta simulator på alla sätt och vis.
Där däcken slits ut efter hand, där bromsarna kan överhettas, där kropp och vingar påverkas av hur man flyger, och där alla (väsentliga) motordelar (och annan mekanik) kan slitas och resultera i vad det nu resulterar i.
En annan kul idé hade ju kunnat vara att ha någon slags kampanj i simulatorn, där man kan flyga för olika bolag och på så sätt tjäna pengar och skaffa sig ett rykte.
Eller skapa sig ett eget bolag och efterhand uppgradera sina plan, där man då tex har sin egen flygbas med hangar och plan, där man kan anställa piloter som utför jobb åt en när/om man expanderat sitt bolag.
Nåja.
Edit: Tänk dig att du sitter i ditt tvåmotoriga lilla plan på 15k fot, påväg mot 20k. Autopiloten är påslagen och du övervakar instrumenten noggrant under stigningen.
Du lägger märke till att planet inte går riktigt rakt, ungefär som när rodret inte är riktigt i mitten, eller när en motor drar mer än den andra.
Strax märker du att just höger motor inte riktigt presterar som det borde, propsync mätaren snurrar friskt, och enligt tempmätaren är motorn varmare än vanligt och oljetempen är något förhöjd. Du vrider på nacken efter visuella tecken på problem och ser ganska snart en svag rökstrimma från höger motor.
Du vet inte om det än, men det är mekanikern som hällt fel olja i motorn, en väldigt tunn olja som används vid extemt kalla väderförhållanden, men nu är det sommar och 35 grader varmt.
Lagringen till turbon i motorn som både är oljekyld och oljelagrad, har slitits ut pga den förtunnade oljan, och släpper nu genom en mindre mängd olja genom sin oljelagring samtidigt som motorn tappar kraft. Oljan sugs in i motorn och förbräns till en svart/blå rök, samtidigt som turbon blir glödande het pga att den inte längre får den kylning den kräver, vilket i sin tur resulterar i den förhöjde tempen och ytterligare slitage.
Istället drar du ner på gasen och kompenserar med rodret, du öppnar cowlflaps (på svenska?) på den berörda motorn i hopp om att tempen ska sjunka.
Det gör den, men det är fortfarande något som inte står rätt till, så du säger till över radion att du måste avbryta din stigning och nödlanda.
Under samtalet med tornet 16k fot under dig, tänds varningslampan för oljenivån till höger motor. Nu står det klart att det är något med oljan som är problem.
Du drar av ytterligare på gasen och börjar nedstigning.
När du stannar av på 3k fot drar du på lite på gasen igen för att hålla hastigheten, men oljan har nästan tagit slut. Varningslapan för oljetrycket tänds! Du plockar snabbt fram checklistan eftersom det aldrig hänt dig förr.
Där står klart och tydligt att motorn omedelbart ska stängas av om oljetryckslampan tänds.
Men innan du hinner läsa klart hörs ett jäkla oväsen, planet kränger till höger eftersom motorn tappar mer än halva sin kapacitet när turbon helt falerar under sin oljebrist, (ja det går så snabbt i verkligheten oxå, om oljetrycket försvinner till turbon) och nu ryker det ordentligt från motorns avgasrör.
Snabbt stänger du av motorn och får klartecken att landa.
När du väl landat lutar planet misstänksamt åt höger, det visar sig att du slog i asfalten så hårt vid nödlandning att det gamla utslitna däcket sprack =P
Väl parkerad vid hangaren, får man möjlighet att välja bland en del menyer. Däribland en motormeny för båda motorerna.
Där kan man läsa om alla fel och slitage, och vilka delar som helt är kaputt.
Man kan välja att byta ut delar, byta olja, fylla på olja, eller bara låta det vara och fortsätta flyga sönder hela motorn.
En annan meny finns för flygkropp och allt som finns på utsidan, däribland däck och bromsar.
Och i ett kampanjläge hade detta kostat pengar att laga, samtidigt som den värdefulla lasten tappat värde pga den förlorade tiden.
Säg mig, hur kul hade detta varit?! =D