USB 3.0 hårddisk som funkar med USB 2.0 utan extra ström?

Permalänk

USB 3.0 hårddisk som funkar med USB 2.0 utan extra ström?

Hej! Jag är på jakt efter ny extern hårddisk och eftersom prisskillnaden är liten så känns det dumt att inte slå till på en USB 3.0 disk. Jag har dock inte USB 3.0 idag och är väldigt angelägen om att disken ska fungera med USB 2.0 utan extra strömsladd eller ”Y-kabel”.

Jag har kikat på WD Passport Essential 3.0, Lacie Rikiki 3.0 och Samsung S2 Portable, men strömförsörjningen verkar lite osäker på alla tre. Är det någon här som testat någon av diskarna med USB 2.0 i allmänhet eller med en Eee 1000h i synnerhet?

Permalänk
Medlem

Jag har en WD Passport Essential 3.0 (500gb) som jag är grymt nöjd med. Använder den iof med usb3 men har provat med usb2 också och då har inte varit några problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Många diskar har problem med att ta strömmen från usb, oavsett, då får man sätta in en powerhubb, laptops brukar ha ett uttag som är märkt power, det är tänkt för diskar och modem/radiolan donglar. vissa hårddiskar levereras med en kabel som tar ström från 2 usb portar för att avlasta klena moderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Aldrig märkt att externa utan strömförsörjning har haft problem.
Har själv 4 st olika och aldrig varit problem på någon dator/laptop.

Inte heller någon jag känner som använder sådana dagligen.

Ont: Både rikkin och essential funkar bra för mig (usb3 varianterna)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en bärbar lacie 500gb 3.0 som jag fick lämna tillbaks pga att den inte fungerade med tvn (den fick ingen ström). Men den fungerade utan problem inkopplad till datorn. Så ska du köpa en bärbar 2.5" (usb strömförsörjning) till tvn är mitt tips att du provar dig fram, utnyttja öppet köp.

Permalänk

Tack för svaren!

Skrivet av maple:

Jag har en WD Passport Essential 3.0 (500gb) som jag är grymt nöjd med. Använder den iof med usb3 men har provat med usb2 också och då har inte varit några problem.

Bra att höra!

Skrivet av definition:

Ont: Både rikkin och essential funkar bra för mig (usb3 varianterna)

Har du testat dem i USB 2.0 portar alltså?

Grejen med USB 3.0 kontra 2.0 är att 3.0 enligt specifikationen måste kunna leverera mer ström (900 mA för 3.0 vs 500 mA för 2.0 enligt Wikipedia). Precis som mrqaffe skriver så kan det bli problem med strömförsörjningen.

edit:

Skrivet av Leg:

Jag köpte en bärbar lacie 500gb 3.0 som jag fick lämna tillbaks pga att den inte fungerade med tvn (den fick ingen ström). Men den fungerade utan problem inkopplad till datorn. Så ska du köpa en bärbar 2.5" (usb strömförsörjning) till tvn är mitt tips att du provar dig fram, utnyttja öppet köp.

Tack för svaret! Det är väl inte helt hundra att man kan lämna tillbaks varan om man brutit förpackningen?

Permalänk
Avstängd

Har kört bägge i usb2+3 portar och inte haft några problem sen jag köpt dom på diverse datorer.

Permalänk
Skrivet av definition:

Har kört bägge i usb2+3 portar och inte haft några problem sen jag köpt dom på diverse datorer.

Bra att höra! Vilken storlek är det på diskarna? Diskar med olika kapacitet kan ju dra olika mycket ström.

Permalänk
Avstängd

Jag har en WD Passport Essential 3.0 på 750GB som funkar riktigt bra, kör den på USB2 utan några problem.
Det enda tråkiga är att det är väldigt problematiskt att boota från den annars en riktigt bra disk och smidigt format som gör den lätt att stoppa i inne-fickan.

Permalänk
Medlem

Har en Lacie rikki usb 3.0 och den har då fungerat till allt utom en HTCP med XP som operativsystem

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Jag har en WD Passport Essential 3.0 på 750GB som funkar riktigt bra, kör den på USB2 utan några problem.
Det enda tråkiga är att det är väldigt problematiskt att boota från den annars en riktigt bra disk och smidigt format som gör den lätt att stoppa i inne-fickan.

Vad är det som krånglar med att boota från den?

Skrivet av kobb3:

Har en Lacie rikki usb 3.0 och den har då fungerat till allt utom en HTCP med XP som operativsystem

Vad var det som inte fungerade? Behöves en extra strömkälla?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kefir_Tribe:

Vad är det som krånglar med att boota från den?

Den har någon inbyggd kontroller för bla. kryptering som inte går att disabla, man måste dock inte kryptera men själva kontrollen går inte att disabla. SES Driver installeras automatiskt i windows när man pluggar in disken första gången.
Jag provade att boota upp windows installation från den men då får man meddelande om att installations filerna inte går att hitta (saknar driver för CD/DVD bla bla bla) lite synd faktiskt, annars en kanon disk.

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Den har någon inbyggd kontroller för bla. kryptering som inte går att disabla, man måste dock inte kryptera men själva kontrollen går inte att disabla. SES Driver installeras automatiskt i windows när man pluggar in disken första gången.
Jag provade att boota upp windows installation från den men då får man meddelande om att installations filerna inte går att hitta (saknar driver för CD/DVD bla bla bla) lite synd faktiskt, annars en kanon disk.

Tack för svaret! Hmm... jag har inte tänkt att boota från hårddisken, men jag ogillar skarpt när onödiga grejer installeras. Det verkar dock som man kan låta bli att installera SES Driver om man vill.

edit:
Det verkar finnas en "Virtual CD" på disken som folk klagar över att den inte går att ta bort. Går det inte att ta bort den genom att helt sonika partionera och formatera om hela disken med t.ex. gparted?

edit2:
Tydligen inte. Den är inbakad i firmware. Blir nog inte den disken för mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kefir_Tribe:

Tack för svaret! Hmm... jag har inte tänkt att boota från hårddisken, men jag ogillar skarpt när onödiga grejer installeras. Det verkar dock som man kan låta bli att installera SES Driver om man vill.

edit:
Det verkar finnas en "Virtual CD" på disken som folk klagar över att den inte går att ta bort. Går det inte att ta bort den genom att helt sonika partionera och formatera om hela disken med t.ex. gparted?

Gillar inte heller onödiga saker som inte går att välja bort, jag borde kollat det innan jag köpte den, men men Avinstallerar man SES driver (under program and features) så läggs den till igen nästa gång man pluggar in disken.
Den virtuella CDn har jag inte märkt av, jag partitionerade hela disken till en enda stor partition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefir_Tribe:

Vad var det som inte fungerade? Behöves en extra strömkälla?

Om jag det visste, hade ju ingen extra strömkälla att testa med. Var i och för sig "frontportarna" jag testade på

Har XP stöd för usb 3.0?

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Den virtuella CDn har jag inte märkt av, jag partitionerade hela disken till en enda stor partition.

Hm.. kanske det kan gå att ta bort den ändå. Det finns ju några olika versioner av den där disken och jag är inte helt hundra på vilken av dem jag läste det där med Virtual CD om.

Skrivet av kobb3:

Har XP stöd för usb 3.0?

Vet ej. Men det borde rimligtvis inte ha med operativsystemet att göra om disken ändå är kompatibel med USB 2.0.

Permalänk

Okej, det verkar som att det inte går att vinna här. Tydligen drar i princip alla 2.5" USB-hårddiskar (utan extra adapter) mer ström från USB-porten än vad specifikationen tillåter. De flesta USB-portar kan dock leverera ström över specifikationen så hårddisktillverkarnas lösning är att helt enkelt strunta i specifikationen, överbelasta porten och hoppas på att det fungerar ändå. Det får till följd att diskarna inte fungerar i en del portar, framförallt frontportar på datorer och portar på andra typer av apparater (t.ex. Playstation). En annan och otrevligare konsekvens är att det finns en risk att man kan bränna USB-portar. Om någonting skulle gå sönder så är hårddisktillverkarna friköpta genom kreativ märkning av produkterna.

Jag vill undvika Western Digitals bloatware och efter googling och en del vilda gissningar kom jag fram till att Samsung S2 troligen drar något mindre ström än LaCie Rikiki. Så jag beställde en sån. Hoppas det fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kefir_Tribe:

Okej, det verkar som att det inte går att vinna här. Tydligen drar i princip alla 2.5" USB-hårddiskar (utan extra adapter) mer ström från USB-porten än vad specifikationen tillåter. De flesta USB-portar kan dock leverera ström över specifikationen så hårddisktillverkarnas lösning är att helt enkelt strunta i specifikationen, överbelasta porten och hoppas på att det fungerar ändå. Det får till följd att diskarna inte fungerar i en del portar, framförallt frontportar på datorer och portar på andra typer av apparater (t.ex. Playstation). En annan och otrevligare konsekvens är att det finns en risk att man kan bränna USB-portar. Om någonting skulle gå sönder så är hårddisktillverkarna friköpta genom kreativ märkning av produkterna.

Jag vill undvika Western Digitals bloatware och efter googling och en del vilda gissningar kom jag fram till att Samsung S2 troligen drar något mindre ström än LaCie Rikiki. Så jag beställde en sån. Hoppas det fungerar.

Låter ju vettigt det du säger. Har du tänkt att boota från den? i så fall får du gärna meddela om det funkar och är den USB3 eller USB2 ?

Permalänk

Om någon skulle ha samma bryderier som jag hade, så kan jag nämna att Samsungdisken fungerade bra i USB-portarna på min eee 1000h. Rätt tyst är den också, och ingen bloatware.

Skrivet av 1kolli:

Låter ju vettigt det du säger. Har du tänkt att boota från den? i så fall får du gärna meddela om det funkar och är den USB3 eller USB2 ?

Eftersom du frågade så provade jag att lägga in en Ubuntu Live CD på den med hjälp av Universal USB Installer. Den dök upp i boot menyn men när jag försökte starta Ubuntu från den så kraschade det. Jag vet inte om det var jag som gjorde något fel. Den är USB3.