Permalänk
Medlem

P67 moderkort.

Hej!

Behöver hjälp med att välja ett P67 moderkort till mitt eventuella SB köp.
Det ska ha stöd för crossfire.

Hade tänkt mig http://www.inet.se/kundvagn/visa/423154/2011-05-07
Men såg även att Asrock hade en extra molex på sitt kort. http://www.inet.se/artikel/1902013/asrock-p67-extreme-4-rev-b...
Läste någonstans att det var bra för stabiliteten, särskilt i CF.

Vill alltså ha hjälp med vilket moderkort jag bör köpa

tacksam för svar! mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, det är väl egentligen hugget som stucket.
Tror inte du kommer märka skillnaden med/utan extra molex om du inte ska överklocka korten.
Ska du överklocka båda korten + CPU skulle jag ta den med molexen, eller helst något kort med ännu mer strömförsörjning!
Dessa är ganska dyra dock (2000+kr)

Själv hade jag dock valt

http://www.inet.se/artikel/1901975/asus-sabertooth-p67-rev-b3

Bara för att det ser så annorlunda ut! :>

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

gd55 är det inget fel på men nu mer skulle jag nog valt ett asus för att få mest för pengarna, samma skit typ fast smidigare bios tydligen

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem

Tycker själv att Sabertooth kortet är riktigt snyggt, ser dock ingen extra kontakt på det vilket jag skulle vilja ha. Ska klocka processorn så hårt det går, och voltmodda grafikkorten.

edit: Det står nog emellan dessa tre moderkort; http://www.inet.se/kundvagn/visa/423155/2011-05-07

Permalänk
Hedersmedlem

Ifall du ska klocka alla tre hårt, så bör du läsa den här tråden.

Misstänker att du kommer behöva mer ström i moderkortet än en ynka molex för att kunna driva allt det där stabilt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Ifall du ska klocka alla tre hårt, så bör du läsa den här tråden.

Misstänker att du kommer behöva mer ström i moderkortet än en ynka molex för att kunna driva allt det där stabilt.

GL HF med att hitta ett moderkort med mer strömförsörjning än en molex. Det ska räcka för 2 kort beroende på kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Ifall du ska klocka alla tre hårt, så bör du läsa den här tråden.

Misstänker att du kommer behöva mer ström i moderkortet än en ynka molex för att kunna driva allt det där stabilt.

Det var den tråden jag läste, och det var anledningen till att jag ville välja Asrock
En molex ger ju 40W extra kraft.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rådström:

GL HF med att hitta ett moderkort med mer strömförsörjning än en molex. Det ska räcka för 2 kort beroende på kort.

Här är ett moderkort som har en extra 8pins samt en extra 6pins!

De med mer strämförsjörning finns än en molex finns, men de kostar ju såklart därefter.
Den med en bonusmolex känns som det bästa valet i förhållande till pris.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Här är ett moderkort som har en extra 8pins samt en extra 6pins!

De med mer strämförsjörning finns än en molex finns, men de kostar ju såklart därefter.
Den med en bonusmolex känns som det bästa valet i förhållande till pris.

Fast den kostar ju lika mycket som hela min budget x)

Permalänk

Vet inte hur stor skillnad det gör. Tror knappast den extra molexen kommer har stor påverkan då du matar grafikkortet via PCI-E power connectors från nätdelen. Personligen så väljer jag vilket annat märke än MSI på grund av att jag har knappt haft något annat än strul med MSIs moderkort och grafikkort över åren.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arioch2004:

Vet inte hur stor skillnad det gör. Tror knappast den extra molexen kommer har stor påverkan då du matar grafikkortet via PCI-E power connectors från nätdelen. Personligen så väljer jag vilket annat märke än MSI på grund av att jag har knappt haft något annat än strul med MSIs moderkort och grafikkort över åren.

Vänligen läs tråden jag länkade till tidigare i tråden, där förklaras det tydligt att även moderkortet står för en del av strömmen till grafikkortet, och huvudanledningen till att klockade SLI/Crossfiresystem blir instabila är för att just strömmen ifrån moderkortet inte räcker till.

Oförsteligt för mig varför inte alla moderkort som sägs vara "SLI/Crossfire ready" inte kommer med extra strömförsörjning.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Om jag inte har fel har asus Rog-sb extra strömförsörjning. Och Sabertooth är jag lite skeptisk mot, thermalarmor, tror inte riktigt på den idén. Sabertooth är ruskigt snyggt dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Om jag inte har fel har asus Rog-sb extra strömförsörjning. Och Sabertooth är jag lite skeptisk mot, thermalarmor, tror inte riktigt på den idén. Sabertooth är ruskigt snyggt dock.

Det är korrekt, ASUS Maximus IV har extra strömförsjörning, men kortet kostar ju därefter..
De flesta korten för över 2000 spänn har det, men i princip inga som kostar mindre.

ASrock-kortet som TS länkar till i originalposten har däremot det, och är därför ett bra val ifall man söker billigt P67-kort med extra ström.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Här är ett moderkort som har en extra 8pins samt en extra 6pins!

De med mer strämförsjörning finns än en molex finns, men de kostar ju såklart därefter.
Den med en bonusmolex känns som det bästa valet i förhållande till pris.

Fusk med ett moderkort stort som ett pingisbord, det var ju inte med i specen. Däremot har gamla 1366 en hel del moderkort med mer strömförsörjning än en molex.

Som jag sa tidigare beror det på kort, kör du med ett (två?) 6970 som drar 55W från PCI-E så har du ju redan där 20 extra Watt att leka med. 40W tror jag räcker ganska långt om du inte ska gå elmor style och skruva upp core-freq till 1,2GHz lr nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Fusk med ett moderkort stort som ett pingisbord, det var ju inte med i specen. Däremot har gamla 1366 en hel del moderkort med mer strömförsörjning än en molex.

Som jag sa tidigare beror det på kort, kör du med ett (två?) 6970 som drar 55W från PCI-E så har du ju redan där 20 extra Watt att leka med. 40W tror jag räcker ganska långt om du inte ska gå elmor style och skruva upp core-freq till 1,2GHz lr nåt.

Två 5850 blir det antagligen

Permalänk

Om man skulle ha singleslotkort på ett bingbang-marshal, skulle man kunna ha octa-xfire? Eller hur funkar det med cf-finsen?

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Vänligen läs tråden jag länkade till tidigare i tråden, där förklaras det tydligt att även moderkortet står för en del av strömmen till grafikkortet, och huvudanledningen till att klockade SLI/Crossfiresystem blir instabila är för att just strömmen ifrån moderkortet inte räcker till.

Oförsteligt för mig varför inte alla moderkort som sägs vara "SLI/Crossfire ready" inte kommer med extra strömförsörjning.

Jo, jag vet det. Men det är ett felaktigt designat grafikkort som överstiger specarna för hur mycket ström du kan förse det via PCI-Express porten. Rätt designat kort drar extra ström från PCI-E kontakterna på nätdelen. Jag kör 2 x 470GTX överklockade till 950Mhz Core i mitt system. Både det Asus kort och det från Gigabyte jag har drar denna extra strömförbrukning ifrån nätdelen.

Det finns inget i SLI/Crossfire specarna som säger att du får/ska överstiga vad moderkortet kan förse via PCI-Express porten. Det finns dock kort som är dåligt designade så att de blir en hårdare belastning än vad som specificationerna för PCI-Express portarna anger, just för att de har snålat med hur de drar ledbanorna och placerar komponenter för att styra strömförbrukning. Perfekt design drar alla extra amphere kortet behöver över PCI-E strömkontakten från nätdelen.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

detta klarar två i crossfire på 8x 8x men det klarar inte sli
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=628969 eller på inet: http://www.inet.se/artikel/1901979/msi-p67a-g45-rev-b3

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arioch2004:

Jo, jag vet det. Men det är ett felaktigt designat grafikkort som överstiger specarna för hur mycket ström du kan förse det via PCI-Express porten. Rätt designat kort drar extra ström från PCI-E kontakterna på nätdelen. Jag kör 2 x 470GTX överklockade till 950Mhz Core i mitt system. Både det Asus kort och det från Gigabyte jag har drar denna extra strömförbrukning ifrån nätdelen.

Det finns inget i SLI/Crossfire specarna som säger att du får/ska överstiga vad moderkortet kan förse via PCI-Express porten. Det finns dock kort som är dåligt designade så att de blir en hårdare belastning än vad som specificationerna för PCI-Express portarna anger, just för att de har snålat med hur de drar ledbanorna och placerar komponenter för att styra strömförbrukning. Perfekt design drar alla extra amphere kortet behöver över PCI-E strömkontakten från nätdelen.

Då är ju frågan;

Hur ska man veta ifall korten ifråga är byggda på rätt eller fel sätt? Det är, som jag ser det, väldigt svårt att se.
Likabra att gardera sig mot worst case då, enligt mig.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Så Asrock kortet jag länkade är mitt bästa alternativ?

Permalänk

Jag hade personligen valt Asrock framför MSI. inte för kontakten på kortets skull, utan för att jag har väldigt dåliga erfarenheter av MSIs moderkort och grafikkort.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Kommer om jag får som jag vill beställa det här imorgon, det finns inga nya kommentarer om det? http://www.inet.se/kundvagn/visa/434234/2011-05-11
Är PCB:n svart eller brun föresten? x)

Permalänk

Det enda jag har att lägga till är att en bättre kylfläns än den du får med processorn är att rekommendera, men är något du kan skaffa efter du har fått dessa saker om du vill. Främst på grund av dess prestanda/ljudnivå.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.