Hur blir "man" en lyckligare person?

Permalänk
Medlem

Hur blir "man" en lyckligare person?

Större delen av mitt 33-åriga unga liv har jag försökt bli lycklig. Jag har försökt vara den starka som övervinner allt. Jag har försökt träna mig till lycka. Jag har försökt vara rebell mot samhället. Jag har försökt hitta materialistisk lycka. Jag har försökt studera till lycka. Jag har försökt mig på lycka i kärlek. Och givetvis försökt hitta lycka i mitt arbete. Jag har försökt glädjas åt helger och fredagsmys. Jag har försökt planera och inte planera. Med facit i hand så har inte saker utvecklats som jag tänkt, min hälsa är inte vad den borde vara men å andra sidan gläds jag åt min son. Jag har tänkt höra hur ni andra medlemmar blir lyckligare. Är det en datoruppgradering som gör er lycklig? Eller är det en resa bort ifrån allt?

Permalänk
Skrivet av Total_Cu:

Större delen av mitt 33-åriga unga liv har jag försökt bli lycklig. Jag har försökt vara den starka som övervinner allt. Jag har försökt träna mig till lycka. Jag har försökt vara rebell mot samhället. Jag har försökt hitta materialistisk lycka. Jag har försökt studera till lycka. Jag har försökt mig på lycka i kärlek. Och givetvis försökt hitta lycka i mitt arbete. Jag har försökt glädjas åt helger och fredagsmys. Jag har försökt planera och inte planera. Med facit i hand så har inte saker utvecklats som jag tänkt, min hälsa är inte vad den borde vara men å andra sidan gläds jag åt min son. Jag har tänkt höra hur ni andra medlemmar blir lyckligare. Är det en datoruppgradering som gör er lycklig? Eller är det en resa bort ifrån allt?

Det som gör mig lyckligast av allt är efter en hård dag skola, man träffar tjejkompisen och kramas lääänge...

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Pengar, pengar, pengar..

Hur blir man lycklig av att ha pengar? Jo genom att ha pengar kan man göra allt det man önskar sig och på så vis bli lycklig, tänk er köpa den senaste datordelen, en ny bil eller varför inte den där Dykkursen i hawaii du längtat efter.

Jag själv köper en himmla massa elektronik, man blir glad/lycklig, nya leksaker att leka med :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Venlafaxin... =o)

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk

Jag har likande frågeställning som TS. Är lite små depp, men blir lite glad då och då, för små saker typ. Det mesta känns ganska meningslöst Känns som det mesta jag gör blir bara fail också Är livet verkligen så här tråkigt?

Permalänk

Lycka finns inte. Död och helvete!

Ne, men ärlig talat. Vettifan. Jag har alltid tänkt att lycka skulle vara att få ett ok jobb och en fin tjej, skaffa bostad, barn, bli gammal och dö. Men det verkar ju du ha provat på (om man bortser från att bli gammal och dö) så jag tror du är körd.

Permalänk
Medlem

Pengar leder nödvändigtvis inte till lycka, däremot leder avsaknaden av pengar alltid till misär. Grejen är såhär tror jag; En människa behöver två saker för att känna lycka, kärlek och frihet. Kärlek ger man till och får från vänner, sin tjej, familj osv och frihet sitter dels i sinnet och dels i ens omgivning.

Tex anledningen jag blir bitter och arg på vinterhalvåret i Sverige beror på att min frihet tas ifrån mig från min omgivning (mörker, kyla). Lösning? Flytta. Och det ska jag göra.

Om man har sin frihet men ändå känner sig olycklig beror det antagligen på kärleksfronten. Man kanske känner sig ensam eller bortkopplad från samhället. Lösning? Tvinga ut sig i samhället. Trivs man inte i samhället? Flytta. Vill/kan man inte flytta så får kämpa hårdare eller se psykolog eller en samtalsterapeut.

Problemen måste man ta tag i och lösa! Ingen annan tar tag i ens problem och löser dem åt en. Ibland är det svårt men det viktigaste att komma ihåg är att tiden tickar iväg, och jag skiter i om man är emo eller en cool olycklig snubbe som House; Livet är för kort för att ödslas med att vara olycklig.

Jag antar att vi för övrigt talar om långtids misär. Att känna sig nedstämd då och då är inget annat än fullt normalt och sunt. Mycket gott kan komma från olycka och att vara deppig i kortare stunder. Det är en jävla illusion att folk går runt och är glada hela tiden, en illusion som Aftonbladet och tv-kanalerna älskar att sprida.

Planer, saker att se fram emot och så kan verkligen ge en mening och motivation att fortsätta framåt. Jag planerar tex. att flytta till Nya Zeeland kanske eller Australien och bo där länge. Det är länder med fantastisk natur, öppna landskap, låg arbetslöshet och sköna människor. Varför inte? Sverige för all del men jag är inte en människa som trivs med att stanna kvar för lång tid i ett och samma ställe. Jag tror att det är i människans natur att utforska, resa och uppleva nya saker. Jag tror det är svårt att vara olycklig om man reser och upplever nya platser.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är väl lycklig lite mer än jag är nere men kanske inte jättemycket. Men oftast är jag lycklig när jag gör något med andra människor, vare sig det är skolarbete eller ute full och rullar på en gräsmatta. Eller så följer jag något intresse och om det kan blandas med trevliga människor så är det ännu bättre!

Vara snäll mot andra är något som kan få mig att känna mig väldigt bra iaf, lite kliché kanske men sant!

Permalänk
Medlem

Testat att sluta tänka?

Permalänk
Medlem

Bryt cirkeln så ofta som möjlig. Bästa är ju om det aldrig blir en cirkel, men det är svårt att klara av och ej heller helt nödvändigt.
Köper du saker, ny bil eller sommarstuga som ett exempel, så gör du bara cirkeln större. Visst är det bättre men en större cirkel men du bryter den inte. Hitta på saker som du aldrig tidigare gjort, så ofta du kan. Behöver nödvändigtvis inte vara stora och dyra förändringar varje gång.
Jag känner mig lycklig, väldigt sällan jag känner mig nere. Kan faktiskt inte komma ihåg sist jag kände mig nere. Jag slutade bry mig så mycket för många år sedan, inte ta saker på för stort allvar. Det var ett mentalt arbete som tog några år men idag är det bra som fan.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

"Life is what happens to you while you're busy making other plans." - john lennon
"buy the ticket, take the ride" - hunter s thompson
"shit happens when you party naked" - ?

har haft jävligt otur med umgänge/flickvänner när jag var yngre och därmed murat in mig i en väldigt cynisk och pessimistisk personlighet, har dock insett att livet knappast blir roligare av att vara bitter.
så nu försöker jag att inte grubbla så mycket över saker som man ändå inte kan göra något åt, tar livet som det kommer och försöker fånga dom där stunderna som allting bara känns helt okey under, fast det bara kan vara en riktigt skön morgon med en god kopp kaffe och lite gitarrplink...

men se för fan till att aldrig basera din lycka på någonting annat än hur du trivs med dig själv, inte kärlek, prylar, pengar eller någonting annat som kan försvinna utan att du själv kan påverka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

så nu försöker jag att inte grubbla så mycket över saker som man ändå inte kan göra något åt, tar livet som det kommer och försöker fånga dom där stunderna som allting bara känns helt okey under, fast det bara kan vara en riktigt skön morgon med en god kopp kaffe och lite gitarrplink...

men se för fan till att aldrig basera din lycka på någonting annat än hur du trivs med dig själv, inte kärlek, prylar, pengar eller någonting annat som kan försvinna utan att du själv kan påverka det

Här tog du upp något jag glömde i mitt inlägg. De där små sakerna som gör det lilla extra kan fan vara underbara om man lyckas fånga dem.

Alltid gillat sista raden i My Morning Jacket - Librarian.

"Simple little beauty, heaven in your breath.
The simplest of pleasures, the world at it's best. "

Visa signatur

Självklart!

Permalänk

Köra bil, höja volymen, växla ner och trycka riktigt hårt på den högra pedalen.
I en bra bil är det lycka
Ganska tillfälligt, men kul

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Köra bil, höja volymen, växla ner och trycka riktigt hårt på den högra pedalen.
I en bra bil är det lycka
Ganska tillfälligt, men kul

Jo, tillfälligt. Men det är allt här i livet.

Lite off-topic men:
Vad är det för skräp du kör om du måste höja volymen innan du trycker på gasen? I en bra bil är väl ljudet stor del av känslan?

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

Som några innan mi skrivit, njuta av dom små sakerna. Personligen är ett populärt glädjeämne att ta en extra omväg med föräldrarnas xc90, förbi lämpligt rödljus. Se till att hamna först, ge fullt ös, glömma bort att åtta är gjord av en japs och bara njuta

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1M3R:

Jo, tillfälligt. Men det är allt här i livet.

Lite off-topic men:
Vad är det för skräp du kör om du måste höja volymen innan du trycker på gasen? I en bra bil är väl ljudet stor del av känslan?

finns ingenting som går upp emot At the gates - blinded by fear i lurarna/högtalarna när man går lös med saker som går att leka med (cross/skoter/bil/snowboard/cykel etc)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte. Det närmaste jag (någonsin?) kommer lycka är små ljusglimtar i vardagen. Typ att för stunden verkligen kunna njuta av vackert väder, god mat, eller något i den stilen. Fördelen är att det inte krävs särskilt mycket för att bli nästintill euforisk, nackdelen är att allt är väldigt grått övriga tiden.

Permalänk

försök att hitta något som du tycker är extremt roligt,nån hobby,nån person,nån sport,nån annan aktivitet osv.

när jag gick i skolan så hade jag en granne,en granne som hade en amiga.
efter varje skoldag så sprang man upp till honom och tittade vad han gjorde och spelade spel med honom,spelade ingen roll hur slut man än var eller hur uttråkad eller nere man var,man blev alltid glad och uppåt då man spenderade nån timme hos honom per dag.
i dagsläget så har jag datorn,sambon och träningen,perfekt kombination som gör mej så jäkla glad,spelar ingen roll vad som än händer,vad som än gör mej nere,jag blir glad och uppåt så fort jag kommer i kontakt med något utav dessa.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Pengar leder nödvändigtvis inte till lycka, däremot leder avsaknaden av pengar alltid till misär. Grejen är såhär tror jag; En människa behöver två saker för att känna lycka, kärlek och frihet. Kärlek ger man till och får från vänner, sin tjej, familj osv och frihet sitter dels i sinnet och dels i ens omgivning.

Tex anledningen jag blir bitter och arg på vinterhalvåret i Sverige beror på att min frihet tas ifrån mig från min omgivning (mörker, kyla). Lösning? Flytta. Och det ska jag göra.

Om man har sin frihet men ändå känner sig olycklig beror det antagligen på kärleksfronten. Man kanske känner sig ensam eller bortkopplad från samhället. Lösning? Tvinga ut sig i samhället. Trivs man inte i samhället? Flytta. Vill/kan man inte flytta så får kämpa hårdare eller se psykolog eller en samtalsterapeut.

Problemen måste man ta tag i och lösa! Ingen annan tar tag i ens problem och löser dem åt en. Ibland är det svårt men det viktigaste att komma ihåg är att tiden tickar iväg, och jag skiter i om man är emo eller en cool olycklig snubbe som House; Livet är för kort för att ödslas med att vara olycklig.

Jag antar att vi för övrigt talar om långtids misär. Att känna sig nedstämd då och då är inget annat än fullt normalt och sunt. Mycket gott kan komma från olycka och att vara deppig i kortare stunder. Det är en jävla illusion att folk går runt och är glada hela tiden, en illusion som Aftonbladet och tv-kanalerna älskar att sprida.

Planer, saker att se fram emot och så kan verkligen ge en mening och motivation att fortsätta framåt. Jag planerar tex. att flytta till Nya Zeeland kanske eller Australien och bo där länge. Det är länder med fantastisk natur, öppna landskap, låg arbetslöshet och sköna människor. Varför inte? Sverige för all del men jag är inte en människa som trivs med att stanna kvar för lång tid i ett och samma ställe. Jag tror att det är i människans natur att utforska, resa och uppleva nya saker. Jag tror det är svårt att vara olycklig om man reser och upplever nya platser.

Skrivet av anton_mjor:

Köra bil, höja volymen, växla ner och trycka riktigt hårt på den högra pedalen.
I en bra bil är det lycka
Ganska tillfälligt, men kul

Håller med er väldigt mycket på de punkterna
Att bara ha någon som hör av sig och undrar hur man mår och som vill hitta på något kan ju vara det enda som behövs. att veta att iaf någon tycker om en.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det som gör mig lycklig numera är saker som inte är vardag. Dra iväg långt åt helvete för att ligga, åka på festival, ta ledigt en dag från jobbet och bara såsa. Det som gör mig lycklig är ledighet och att göra nånting på ledigheten med andra. Spelar inte så stor roll vad det är.

Permalänk
Skrivet av M1M3R:

Jo, tillfälligt. Men det är allt här i livet.

Lite off-topic men:
Vad är det för skräp du kör om du måste höja volymen innan du trycker på gasen? I en bra bil är väl ljudet stor del av känslan?

Jag har inte fått möjlighet att köra en amerikanare eller någon skön högvarvig sak med bra avgas än, men i farsans bil som i alla fall har bra motor brukar jag, när jag är själv, dra på något techno'ish och gasa

Min egen bil.... Jaaa asså... Jag höjer gärna volymen så jag slipper höra min gnisslande remspännare, tjutande remmar, lösa grenrörssköld och läckande avgasrör
Har man inte cash får man leva med lite oljud

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

Musik,vänner,droger,träna, göra saker man tycker om,träffa personer man inte träffat på länge.
Att vara olycklig är ett ganska bra sätt för att sedan bli lycklig någon gång ibland kanske.

Bara var dig själv och bli inte för ledsen om saker inte går din väg, man kommer dö förr eller senare iallafall och det kan man också se som positivt

Permalänk
Hedersmedlem

Såklart!

Permalänk

Mina tips för ett lyckligare liv.

1: Säg upp vänskapen med ens gamla vänner.
2: Ring rätt så ofta till ens gamla vänner enbart för att berätta hur mycket man hatar dem, precis som med flickvänner, behöver ens gamla vänner bli påminda om hur man känner för dem. (man kan aldrig tala om ens känslor för någon för ofta)
3: Skaffa nya vänner, då med personer som har samma hobby/livsfilosofi som en själv.
4: Ut och ha roligt, skit i allt vad ansvar heter. Gör det som man tycker är roligt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Mina tips för ett lyckligare liv.

1: Säg upp vänskapen med ens gamla vänner.
2: Ring rätt så ofta till ens gamla vänner enbart för att berätta hur mycket man hatar dem, precis som med flickvänner, behöver ens gamla vänner bli påminda om hur man känner för dem. (man kan aldrig tala om ens känslor för någon för ofta)
3: Skaffa nya vänner, då med personer som har samma hobby/livsfilosofi som en själv.
4: Ut och ha roligt, skit i allt vad ansvar heter. Gör det som man tycker är roligt.

Hoppas du är ironisk, annars sök hjälp

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Det är lätt att fastna i ett ensidigt perspektiv på sig själv, som inte ger rum för utveckling eller rörelse överhuvudtaget. I de lägena, tror inte jag att det räcker med att köpa något. Kanske åk på en längre utlandsvistelse till ett ställe som är fundamentalt olikt vårat, där du kan leva på ett annorlunda sätt för en tid. Det kommer att ge dig andra outlooks när du kommer tillbaka, så att du kanske ser tydligare vad som är värdefullt i ditt liv. Perspektiv är bra!

Något som överhuvudtaget är bra, och som jag tror att alla upplever som meningsfullt när de väl kommer in i det, är att hjälpa andra människor. Allting rostar och kommer att kännas opålitligt över tid, som inte har med kärlek att göra. Jag menar nu inte nödvändigtvis fixa-snygg-tjej-kärlek (men det är inte så pjåkigt det heller ), utan den sortens kärlek som ger till andra, oavsett om de är fula/snygga/unga/gamla/tjejer/killar/rika/fattiga. Jag tror aldrig att den sortens gärningar känns meningslösa i ett längre perspektiv. Vissa försöker att vara goda genom att engagera sig ideellt, eller politiskt, ta ett arbete där man kan hjälpa människor, eller bara försöka vara goda till vardags.

Något som jag också känner är meningsfullt, och som gör en lycklig (vilket relaterar lite till det jag skrev överst om utveckling och rörelse), är att märka att man blir en bättre person. Fixa värderingar som du tycker är hedervärda (tala sanning/vara pålitlig/hjälpsam/positiv/effektiv/sparsam/grym/kunnig/generös/engagerad osv), vilket du säkert redan har, och fundera på hur du kan strukturera ditt liv så att du kan växa. Vissa saker behöver man förresten inte lägga till, ibland handlar också utveckling om att ta bort saker ifrån sig själv (ex. egoism, mindervärdeskänslor, hat, dåligt självförtroende, dåliga erfarenheter av andra människor osv). Hela det här inlägget låter säkert tokidealistiskt, men det är vissa saker som alltid är meningsfulla för människor; relationer och karaktär. Det är sådant som gör att människor kan leva utfattiga, utan massa avancerade tidsfördriv och hobbies, och ändå vara mycket lyckliga. Datorer och sånt kan tas ifrån en (även om de är bra att ha), men ens eget jag och ens stolthet kan ingen ta. Det är också, tillsammans med dina relationer, allting du kommer att ha kvar när du ligger på dödsbädden. Jag hoppas att du då kan känna att det du har gjort och den du är, är något som du är nöjd med. Eller att du i alla fall har försökt, och att du har älskat mycket på vägen.

Somliga (läs: merparten av alla som levt) blir religiösa och känner att det är mycket meningsfullt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Det är lätt att fastna i ett ensidigt perspektiv på sig själv, som inte ger rum för utveckling eller rörelse överhuvudtaget. I de lägena, tror inte jag att det räcker med att köpa något. Kanske åk på en längre utlandsvistelse till ett ställe som är fundamentalt olikt vårat, där du kan leva på ett annorlunda sätt för en tid. Det kommer att ge dig andra outlooks när du kommer tillbaka, så att du kanske ser tydligare vad som är värdefullt i ditt liv. Perspektiv är bra!

Något som överhuvudtaget är bra, och som jag tror att alla upplever som meningsfullt när de väl kommer in i det, är att hjälpa andra människor. Allting rostar och kommer att kännas opålitligt över tid, som inte har med kärlek att göra. Jag menar nu inte nödvändigtvis fixa-snygg-tjej-kärlek (men det är inte så pjåkigt det heller ), utan den sortens kärlek som ger till andra, oavsett om de är fula/snygga/unga/gamla/tjejer/killar/rika/fattiga. Jag tror aldrig att den sortens gärningar känns meningslösa i ett längre perspektiv. Vissa försöker att vara goda genom att engagera sig ideellt, eller politiskt, ta ett arbete där man kan hjälpa människor, eller bara försöka vara goda till vardags.

Något som jag också känner är meningsfullt, och som gör en lycklig (vilket relaterar lite till det jag skrev överst om utveckling och rörelse), är att märka att man blir en bättre person. Fixa värderingar som du tycker är hedervärda (tala sanning/vara pålitlig/hjälpsam/positiv/effektiv/sparsam/grym/kunnig/generös/engagerad osv), vilket du säkert redan har, och fundera på hur du kan strukturera ditt liv så att du kan växa. Vissa saker behöver man förresten inte lägga till, ibland handlar också utveckling om att ta bort saker ifrån sig själv (ex. egoism, mindervärdeskänslor, hat, dåligt självförtroende, dåliga erfarenheter av andra människor osv). Hela det här inlägget låter säkert tokidealistiskt, men det är vissa saker som alltid är meningsfulla för människor; relationer och karaktär. Det är sådant som gör att människor kan leva utfattiga, utan massa avancerade tidsfördriv och hobbies, och ändå vara mycket lyckliga. Datorer och sånt kan tas ifrån en (även om de är bra att ha), men ens eget jag och ens stolthet kan ingen ta. Det är också, tillsammans med dina relationer, allting du kommer att ha kvar när du ligger på dödsbädden. Jag hoppas att du då kan känna att det du har gjort och den du är, är något som du är nöjd med. Eller att du i alla fall har försökt, och att du har älskat mycket på vägen.

Somliga (läs: merparten av alla som levt) blir religiösa och känner att det är mycket meningsfullt också.

Bra post! Jag tror definitivt att du slår huvudet på spiken när du betonar vikten av karaktär. Man kommer förmodligen aldrig bli lycklig om man inte varje dag när man vaknar känner sig bekväm i sitt sätt att vara och agera runt sina med(/mot)människor. Utan det här allra mest grundläggande kriteriet tror jag man är fullständigt chanslös i sin jakt på lycka, oavsett hur många som älskar en, pengar på sparkontot, eller hur fet hemmabio man har.

Permalänk
Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att ju mer man tänker på det desto olyckligare blir man, eller kanske iaf mindre lycklig jämfört med vad man skulle kunna vara, i den bästa av alla tänkbara världar.

En av grejerna som gör mig nöjd med tillvaron är att känna att jag utvecklas, att man inte står och stampar på samma ställe. Det behöver inte vara nåt jätteavancerat, mer att man prövar nya saker, lär sig grejer och inte kör i samma hjulspår hela tiden.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

För mej tycks det vara uthållighetsträning typ landsvägscykling eller terränglöpning, krångliga fritidspyssel som svartvitt foto & labb och en lagom fylla nu och då och tjejer som gäller. Klart allt suger ibland men då sitter man i soffan och äter glass och tycker synd om sej själv ett tag och sen rycker man upp sej igen. Ungefär så. Ett av dom bättre citaten jag har är

'"I'm not happy. I'm not happy." Nobody's happy, ok!? Happiness comes in small doses folks. It's a cigarette, or a chocolate cookie, or a five second orgasm. That's it, ok! You cum, you eat the cookie, you smoke the butt, you go to sleep, you get up in the morning and go to fucking work, ok!? That is it! End of fucking list!'

-Dennis Leary

Låter väl lite hårt men funkar här.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3