Permalänk

Intel i5 bara tre led "arbetar"

Hejsan.
Satt och myste med min "nya" dator precis i mörkret hemma. Är en taurus från intel.
Såg då att endast tre av de fyra lampor som sitter precis ovanför blinkade när prosessorn arbetade.
Något som är tok eller är jag bara nojjig?

Testade också 3dmark vantage när jag fick datorn och fick bara 20500p typ gäntemot de över 25tusen p som står på denna datorn på inets hemsida.
Kan det vara den bidragande orsaken.

Har ju hört om något problem med sandybride. Men är inte tillräckligt insatt längre för att dra några paraleller.

Mvh Linus

Permalänk
Medlem

Inte för att vara elak men ditt problem och fråga är helkorkat.

Vilka 3 lampor snackar vi om? 3 lampor i bilen, köket, vinden?

Kan du inte beskriva problemet mer utförligt än att 3 lampor blinkar så borde du förstå själv att inte en enda person på hela jorden kan hjälpa dig lösa problemet.

Angående prestandan i 3dmark, så ring Inet och klaga på att den inte håller måttet?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

nej du behöver inte vara orolig, problemet med moderkorten var att S-ata 3 porten kunde gå sönder dock väldigt ovanligt, pga att strömmen förstörde chipet.

Din cpu kommer inte använda alla 4kärnor helatiden, enbart när det behövs.

Vantage är så mycket mer än en snabb cpu, ett snabbt grafikkort ökar poängen markant.

Vad har du för system i helhet?

Skribenten före mig är uppenbarligen dynrak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Inte för att vara elak men ditt problem och fråga är helkorkat.

Vilka 3 lampor snackar vi om? 3 lampor i bilen, köket, vinden?

Kan du inte beskriva problemet mer utförligt än att 3 lampor blinkar så borde du förstå själv att inte en enda person på hela jorden kan hjälpa dig lösa problemet.

Angående prestandan i 3dmark, så ring Inet och klaga på att den inte håller måttet?

Om du inte förstår att han menar moderkortet borde du inte ge dina "tippppppppssss"

Varför skulle han höra av sig till inet angående prestandan? va är det för sjukt inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Om du inte förstår att han menar moderkortet borde du inte ge dina "tippppppppssss"

Varför skulle han höra av sig till inet angående prestandan? va är det för sjukt inlägg!

kanske för att han köpt en färdigbygd taurus dator...
Om det står att man ska få 25k så ska man ju inte få 20k

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Om du inte förstår att han menar moderkortet borde du inte ge dina "tippppppppssss"

Varför skulle han höra av sig till inet angående prestandan? va är det för sjukt inlägg!

han har nog köpt http://www.inet.se/artikel/1517098/taurus-hardcore-gamer-gtx5...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

"pontooz edit:"

Skrivet av Linusenen:

Hejsan.
Satt och lekte med min nya dator precis. Det är en "Taurus" från inet.se.
Då såg jag att endast tre av de fyra lampor, som pontooz inte fattar vilka lampor det är, som sitter precis ovanför vadå? blinkade när processorn arbetade.
Något som är tok eller är jag bara nojig?

Testade också 3dmark vantage samma dag som jag fick datorn och fick bara 20500 poäng typ gentemot de 25000+ poäng som står på denna datorn på inets hemsida.
Kan det vara den bidragande orsaken?

Har också hört om något problem med Sandybridge. Däremot är jag inte tillräckligt insatt längre för att dra några slutsatser.

Mvh Linus

Skrivet av Bulltazar:

Om du inte förstår att han menar moderkortet borde du inte ge dina "tippppppppssss"

Varför skulle han höra av sig till inet angående prestandan? va är det för sjukt inlägg!

Varför skulle han INTE höra av sig till Inet som säljer datorn som en färdig ihopplockad dator?
Killen köpte en färdig dator från Inet, "Taurus" dator. Där stog det att datorn skulle klara 25k poäng i 3dmark vantage, men datorn han fick hem klarade 20k poäng (vilket är en ganska stor skillnad).
Kund köper produkt med bra prestanda, kund får produkt och prestandan är dålig. Blir man nöjd då? Nä.

Och nej jag fattade inte att moderkortet hade en lampa per kärna som blinkade när processorn arbetade. Har nämligen aldrig hört något liknande om flera lampor som blinkar desto fler kärnor som arbetar. Hoppas ni kan ursäkta mig.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Tackar för svaren.
Ska höra av mig till dom snarast igen.

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte. Tre av fyra lampor blinkar? Tre lampor? lampor?

Kolla i task managern om din processor jobbar på. Enkelt!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Trevligt att jag hittade detta inlägget! Jag köpte oxå en Taurus, nu i veckan, likadan tom tror jag!
Jag körde 3Dmark 11 och fick mellan P4.6-P5.2.
Sen körde jag även 3Dmark vantage och fick bara P16137!!! Det kan ju inte stämma?
Kör iof trial versionerna men spelar det ngn roll?

//Noovish

Visa signatur

Intel i5-2500K 3.3 GHz / 8GB DDR3 RAM, 1600Mhz
GeForce GTX 570, 732 MHz, 1280 MB GDDR5
1TB Samsung F3
OCZ StealthXStream 2 600W
Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Kör ni "Performance" testet då?

Permalänk
Medlem

Det går BARA att köra performance i trial versionerna... Man kan inte göra några ändringar alls på upplösning osv..

Visa signatur

Intel i5-2500K 3.3 GHz / 8GB DDR3 RAM, 1600Mhz
GeForce GTX 570, 732 MHz, 1280 MB GDDR5
1TB Samsung F3
OCZ StealthXStream 2 600W
Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusenen:

Tackar för svaren.
Ska höra av mig till dom snarast igen.

Har du pratat med de ännu förresten??
Ska ringa dom senare och se va de säger...

Visa signatur

Intel i5-2500K 3.3 GHz / 8GB DDR3 RAM, 1600Mhz
GeForce GTX 570, 732 MHz, 1280 MB GDDR5
1TB Samsung F3
OCZ StealthXStream 2 600W
Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

De 3 ledsen som blinkar skulle jag tro är MSIs "APS"-strömförsörjning till CPUn där den ändrar antalet faser efter behov. Är det blåa leds som blinkar ovanför CPU-kylaren?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT