Permalänk

Hjälp med r3?

Hej! Har vart jävligt dum och satt mitt Intel och Corsair klistermärket på de sexiga fronten på mitt r3 black pearl såg sen att det såg för jävligt ut och skulle ta bort dom sen klister blir kvar, får inte bort det inte ens med en speciell duk för borttagning av klister ch lim på hårda ytor. Hur ska jag göra, går ju inte med aceton kommer nog att skada färgen? hjälp mig snälla!

Rasmus

Visa signatur

Dator: Fractal Design R3 | Asus P67 Sabertooth | Intel i5 2500k 3.3ghz | Cooler Master EVO 212 | Corsair Force 120GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | G.Skill Ripjaws 8gb 1600mhz | Corsair HX 750w | Gainward GeForce GTX 570 "Phantom"
Tillbehör: Mionix Naos 8200 | Mionix Zibal 60 | Mionix Sargas 900 | Sennheiser G4ME One | Harman/Kardon Soundsticks II

Permalänk
Legendary RiceClocker

"Remove bumper stickers and residue with mayonnaise. A layer of mayonnaise applied to the remnants of a bumper sticker should soften the paper and dissolve the glue after several minutes."

http://www.wisegeek.com/what-are-some-uses-for-mayonnaise.htm

har inte testat själv men Internet sa till mig att det funkar

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem

Testa med aceton på ett ställe där det inte syns typ baksidan eller något

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

"Remove bumper stickers and residue with mayonnaise. A layer of mayonnaise applied to the remnants of a bumper sticker should soften the paper and dissolve the glue after several minutes."

http://www.wisegeek.com/what-are-some-uses-for-mayonnaise.htm

har inte testat själv men Internet sa till mig att det funkar

It's good for you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

"Remove bumper stickers and residue with mayonnaise. A layer of mayonnaise applied to the remnants of a bumper sticker should soften the paper and dissolve the glue after several minutes."

http://www.wisegeek.com/what-are-some-uses-for-mayonnaise.htm

har inte testat själv men Internet sa till mig att det funkar

Borde funka men funkar nog bättre att bara ta olja och slippa äggen och vinägern från majonnäsen
Olja brukar alltså lösa klisterrester rätt bra, annars kan du prova med t-röd och tyg-trasa ta inte papper då kletar man bara ut det

Visa signatur

Gammal Imac||Något nyare HP z420 workstation

Permalänk
Medlem

Det första jag brukar testa i det här fallet är att använda klistermärket självt som borttagare. Nu har du kanske redan slängt det, men annars kan du testa att trycka en bit av klistermärkets baksida mot klistret (dvs, klister mot klister) och sedan dra bort det igen, och upprepa så många gånger det krävs. Oftast följer klistret med klistermärket, men man kan få hålla på ett tag.

Detta enkla knep har fungerat i de allra flesta fall, men beror på vilken sorts klister det är, förstås.

Vad gäller lösningsmedel så gäller det att vara försiktig som attan... vissa färger löses upp av lacknafta, andra av etanol osv. Det går att testa kemiskt ren bensin också (brukar finnas i små flaskor på mataffärer t.ex.).

Aceton är mitt sistahandsalternativ; den skiten har sabbat en del saker för mig (det brukar t.ex. lösa upp plast).

Edit: Glömde ytterligare ett mekaniskt alternativ; gnugga med tummen. Beroende på klistervariant så kommer det att rulla ihop sig till små rullar eller bollar förr eller senare (man kan bli tvungen hålla på ett bra tag), som är enkla att ta bort. Det fungerar sämre än klister-mot-klister-metoden dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

värmepistol ´kanske?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Bensin funkar har alltid funkat för mig om det är något som sitter - (tips använd medicinsk om du inte vill att de sitter kvar, alt. skölj noga bort efter - medicinsk dunstar.)

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Avstängd

Brukar funka med att gnugga med tummen, + värma lite försiktigt med tex hårtork.

Permalänk

släng på lite majonäs på klistermärket som ovanstånde sa :>

Permalänk
Skrivet av DaveMcGroin:

"Remove bumper stickers and residue with mayonnaise. A layer of mayonnaise applied to the remnants of a bumper sticker should soften the paper and dissolve the glue after several minutes."

http://www.wisegeek.com/what-are-some-uses-for-mayonnaise.htm

har inte testat själv men Internet sa till mig att det funkar

Skrivet av nfskillen:

Testa med aceton på ett ställe där det inte syns typ baksidan eller något

Skrivet av Mx191:

It's good for you.

Skrivet av CzP:

Borde funka men funkar nog bättre att bara ta olja och slippa äggen och vinägern från majonnäsen
Olja brukar alltså lösa klisterrester rätt bra, annars kan du prova med t-röd och tyg-trasa ta inte papper då kletar man bara ut det

Skrivet av backfeed:

Det första jag brukar testa i det här fallet är att använda klistermärket självt som borttagare. Nu har du kanske redan slängt det, men annars kan du testa att trycka en bit av klistermärkets baksida mot klistret (dvs, klister mot klister) och sedan dra bort det igen, och upprepa så många gånger det krävs. Oftast följer klistret med klistermärket, men man kan få hålla på ett tag.

Detta enkla knep har fungerat i de allra flesta fall, men beror på vilken sorts klister det är, förstås.

Vad gäller lösningsmedel så gäller det att vara försiktig som attan... vissa färger löses upp av lacknafta, andra av etanol osv. Det går att testa kemiskt ren bensin också (brukar finnas i små flaskor på mataffärer t.ex.).

Aceton är mitt sistahandsalternativ; den skiten har sabbat en del saker för mig (det brukar t.ex. lösa upp plast).

Edit: Glömde ytterligare ett mekaniskt alternativ; gnugga med tummen. Beroende på klistervariant så kommer det att rulla ihop sig till små rullar eller bollar förr eller senare (man kan bli tvungen hålla på ett bra tag), som är enkla att ta bort. Det fungerar sämre än klister-mot-klister-metoden dock.

Skrivet av Andyah:

värmepistol ´kanske?

Skrivet av tyrenberg:

Bensin funkar har alltid funkat för mig om det är något som sitter - (tips använd medicinsk om du inte vill att de sitter kvar, alt. skölj noga bort efter - medicinsk dunstar.)

Skrivet av 1kolli:

Brukar funka med att gnugga med tummen, + värma lite försiktigt med tex hårtork.

Skrivet av Thunderstruck:

släng på lite majonäs på klistermärket som ovanstånde sa :>

Kanske ska vara lite tydligare det finns inget papper kvar det e bara klister så det enda som nog kommer funka e hårkork/värmepisltol men tack för alla svar

Visa signatur

Dator: Fractal Design R3 | Asus P67 Sabertooth | Intel i5 2500k 3.3ghz | Cooler Master EVO 212 | Corsair Force 120GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | G.Skill Ripjaws 8gb 1600mhz | Corsair HX 750w | Gainward GeForce GTX 570 "Phantom"
Tillbehör: Mionix Naos 8200 | Mionix Zibal 60 | Mionix Sargas 900 | Sennheiser G4ME One | Harman/Kardon Soundsticks II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gangst3r:

Kanske ska vara lite tydligare det finns inget papper kvar det e bara klister så det enda som nog kommer funka e hårkork/värmepisltol men tack för alla svar

Kemiskt ren bensin löser 9 av 10 klister. Var försiktig om du använder värmepistol blir det för varmt ryker även lacken.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Skrivet av Dance:

Kemiskt ren bensin löser 9 av 10 klister. Var försiktig om du använder värmepistol blir det för varmt ryker även lacken.

Löser inte det upp lacken då? det e ju bara plast asså. Haru gjort det på nåt chassi i såna fall vilket?

Visa signatur

Dator: Fractal Design R3 | Asus P67 Sabertooth | Intel i5 2500k 3.3ghz | Cooler Master EVO 212 | Corsair Force 120GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | G.Skill Ripjaws 8gb 1600mhz | Corsair HX 750w | Gainward GeForce GTX 570 "Phantom"
Tillbehör: Mionix Naos 8200 | Mionix Zibal 60 | Mionix Sargas 900 | Sennheiser G4ME One | Harman/Kardon Soundsticks II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gangst3r:

Löser inte det upp lacken då? det e ju bara plast asså. Haru gjort det på nåt chassi i såna fall vilket?

Oftast inte, jag har kört det på ett flertal märkesdatorer typ HP och Dell som ofta är nedlusade med klisterlappar från fabrik. Man jag kan ju naturligtvis inte garantera något. Testa på en liten dold yta, t.ex baksidan av fronten och gnugga med lite bensin först. Går det bra där kan du köra skarpt på framsidan.

Bensin är i alla fall dubbelt så milt som aceton som löser typ allt.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Skrivet av Gangst3r:

Löser inte det upp lacken då? det e ju bara plast asså. Haru gjort det på nåt chassi i såna fall vilket?

Bensin ska inte vara någon fara så länge inte lacken är dåligt gjord, eller typ med biltema sprayfärg.

Permalänk
Medlem

Det enda som funkar på klibb är kemiskt ren bensin. Har själv använt det på träbord och det går hur bra som helst. Funkar också att få bort rester från prislappar på simpla plast-CD fodral så ditt chassi klarar sig lätt.

Råkar man få lite bensin på bilen när man tankar så fräts ju inte lacken bort.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller