Permalänk
Medlem

Sälja risig bil, vad tänka på?

Ska om cirka en månad sälja en gammal bil som är halvrisig, vad ska jag tänka på?
Satt och kollade lite på blocket och såg att det ligger ute en heldel annonser om folk som är intresserade av att köpa bilen, t.ex. http://www.blocket.se/stockholm/KOPER_ALLA_BiLAR_FR_88_10_AV_... och http://www.blocket.se/stockholm/Bilar_Fran_1993_2011_allt_av_... är detta något man vågar lita?

Bilen som ska säljas är en Golf -94, några rosthål här och där och allmänt sliten, dock så går den bra. Förväntar mig väl inte att få så mycket för den och funderar väl därför på att kontakta nån såndär som vill köpa den för att slippa krånglet med att släpa hit massa människor som ska sparka på däck och hålla på. Tar hellre några hundra mindre om jag slipper hålla att lägga ut egen blocketannons.

Men för att sammanfatta:
Vad ska jag tänka på för att inte bli blåst på nåt sätt?
Kan man lita på dessa blocketannonser?
Nåt mer som nån kommer på?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt problemet, om du får vad du vill ha för bilen är det väl inget problem?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Ta endast cash.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Avstängd

Sälj inte bilen i risigare skick än vad den redan är.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Jag förstår inte riktigt problemet, om du får vad du vill ha för bilen är det väl inget problem?

Nja, är väl mest att jag är osäker på hur det är med ägarbyte och sådant, men har googlat runt lite och det verkar som att sålänge jag fixar med ägarbytet så bör man väl vara fri typ. Så att det inte är nån skumraskfirma eller nåt som jävlas.

Skrivet av Sorath:

Ta endast cash.

Tack, det är bra tips!

Skrivet av MacEnkronan:

Sälj inte bilen i risigare skick än vad den redan är.:D

Haha, ska göra mitt bästa, men man kan väl ge sig fan på att nånting kommer rasa dan innan skiten ska bort!

Permalänk
Medlem

De personer som annonserar om att de vill köpa bilar är till 90% bilskojare som tänker sig att de ska göra sig en hacka på att köpa en bil av nån som inte vet nåt om bilar billigt för att sen sälja den dyrt. Har haft en del med dessa att gör aoch avråder bestämt från det. Det finns en del som är seriösa men de köper inte skruttbilar, bara exklusivare.

Det du ska tänka på är att vara ärlig när du säljer bilen. berätta om alla fel men även om vad som är bra. Om bilen är skattad och besiktad är det ett jätteplus och kostar bilen under 5000 blir du garanterat av den bara den är körklar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

De personer som annonserar om att de vill köpa bilar är till 90% bilskojare som tänker sig att de ska göra sig en hacka på att köpa en bil av nån som inte vet nåt om bilar billigt för att sen sälja den dyrt. Har haft en del med dessa att gör aoch avråder bestämt från det. Det finns en del som är seriösa men de köper inte skruttbilar, bara exklusivare.

Det du ska tänka på är att vara ärlig när du säljer bilen. berätta om alla fel men även om vad som är bra. Om bilen är skattad och besiktad är det ett jätteplus och kostar bilen under 5000 blir du garanterat av den bara den är körklar.

Ok, det stämmer nog det du säger om de som köper bilarna, inte köper de min bil för att vara snälla iallafall.
Blir nog att lägga ut en blocketannons med bara mail som kontakt så kontaktar jag de som verkar vara vettiga, orkar inte med att det ska ringa 100 pers och pruta eller försöka byta en massa skit. Eller verkar det bara skumt om man suddar reg-plåten också? För om reggplåten syns så kan de ju få fram mitt nummer iallafall. Fan vad meckigt allt ska vara...

Skulle väl utan att ha nån större koll egentligen tro att bilen kan gå för 4000:- med lite tur, den har fungerat utan några större problem de åren vi har haft den iallafall och den rullar fortfarande på bra, är besiktigad och skattad. Ska fundera lite till hur det blir till att göra.

Permalänk
Skrivet av jimjavel:

Ok, det stämmer nog det du säger om de som köper bilarna, inte köper de min bil för att vara snälla iallafall.
Blir nog att lägga ut en blocketannons med bara mail som kontakt så kontaktar jag de som verkar vara vettiga, orkar inte med att det ska ringa 100 pers och pruta eller försöka byta en massa skit. Eller verkar det bara skumt om man suddar reg-plåten också? För om reggplåten syns så kan de ju få fram mitt nummer iallafall. Fan vad meckigt allt ska vara...

Skulle väl utan att ha nån större koll egentligen tro att bilen kan gå för 4000:- med lite tur, den har fungerat utan några större problem de åren vi har haft den iallafall och den rullar fortfarande på bra, är besiktigad och skattad. Ska fundera lite till hur det blir till att göra.

Med tanke på vilken prisklass vi pratar om tror jag knappast dom gör sig besväret att betala för att få reda på din adress via regnumret
Köper man en bil vill man ju gärna kolla upp bilen också, och då är ju regnumret perfekt...se direkt via nätet när den besiktigades senast, hur många ägare den har haft osv!

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimjavel:

Ok, det stämmer nog det du säger om de som köper bilarna, inte köper de min bil för att vara snälla iallafall.
Blir nog att lägga ut en blocketannons med bara mail som kontakt så kontaktar jag de som verkar vara vettiga, orkar inte med att det ska ringa 100 pers och pruta eller försöka byta en massa skit. Eller verkar det bara skumt om man suddar reg-plåten också? För om reggplåten syns så kan de ju få fram mitt nummer iallafall. Fan vad meckigt allt ska vara...

Skulle väl utan att ha nån större koll egentligen tro att bilen kan gå för 4000:- med lite tur, den har fungerat utan några större problem de åren vi har haft den iallafall och den rullar fortfarande på bra, är besiktigad och skattad. Ska fundera lite till hur det blir till att göra.

Undvik formuleringar som: "den har fungerat utan några större problem de åren vi har haft den iallafall och den rullar fortfarande på bra" då jag tror att det är sådant som kan få folk att bli mycket misstänksamma.

Varför jag säger detta är för att folk ofta - speciellt på blocket - säger: "Den har i alla fall fungerat så länge som vi har haft den" och i mina öron indikerar detta:

a) ägaren har haft saken länge (den kommer gå sönder när som helst)
b) köparen lägger en (medvetet eller omedvetet men i alla fall) bedräglig dimma över produkten genom användandet av frasen
c) man vill få allt att låta som "Bara använd en gång av mormor när hon skulle till kyrkan"-snacket, men vet att man inte kan säga: "Aldrig använd, bara startad en gång" då det är en gammal bil, utan tar då till det näst bästa - frasen enligt ovan.:P

Jag säger *absolut inte:)* att du försöker lura någon, det är inte det jag menar. Det jag menar är att frasen kan få folk att bli misstänksamma eller tro att du försöker luras fast dina intentioner (förhoppningsvis:D) inte är att vilseleda någon.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!