Gigabyte lanserar elva moderkort med Z68 – sju saknar stöd för Intel GPU

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte lanserar elva moderkort med Z68 – sju saknar stöd för Intel GPU

Intel Z68 tas emot med öppna armar av moderkortstillverkaren Gigabyte som presenterar hela elva modeller med den nya styrkretsen, men alla Z68 är inte likvärdiga.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara Älskar gigabite, köpte ett förra hösten och det är fortfarande helt till skillnad från skiten asus producerar har 5 asus moderbrädor hemma
och alla är trasiga.

Bra jobbat asus "not"

Permalänk
Medlem

Det här var ju en väldigt förvirrande historia, måste jag påstå.
Varför inte? Snålande?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Tigerhamster:

Det här var ju en väldigt förvirrande historia, måste jag påstå.
Varför inte? Snålande?

Ser ut som Gigabyte byter ut P67 till Z68 i en massa moderkort utan att uppdatera själva kretskortet, därför det ser konstigt ut.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Men Ååå vart är alla ITX kort.

Hittils så är det ju bara Zotac som nämnt att dom har ett ITX på G.

Vill flytta min Sandy bridge rigg till mitt ITX chassi :/

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Ganska enkelt faktiskt. Bara att ha H i minnet.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Hedersmedlem

Man skulle kunna ha bara Z68 i alla moderkorten då det chipet uppfyller de flesta krav förutom för de rent budgetbaserade moderkorten med H61 chip där SATA 6Gb inte behövs och där man vill få ner inköpskostnaden.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Är det någon vinst med Z68 över P67 om du ändå inte har video anslutning på kortet?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frankof:

Är det någon vinst med Z68 över P67 om du ändå inte har video anslutning på kortet?

Ja man kan ansluta en liten SSD som extra cache för hårddisken och då få bättre läsprestanda.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Ser ut som Gigabyte byter ut P67 till Z68 i en massa moderkort utan att uppdatera själva kretskortet, därför det ser konstigt ut.

Åh, det verkar faktiskt rimligt.
Tack för klargörandet!

(Ja, jag har problem att uttrycka mig på svenska ibland, för de som undrar. Jag avsåg att säga "thanks for clearing that up; it starts to make sense now", men ibland misslyckas jag med mina översättningar)

Permalänk
Medlem

Ursh vad förvirrande, trodde alla Z68 skulle vara fulländade :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Ursh vad förvirrande, trodde alla Z68 skulle vara fulländade :/

Skulle tro att Intel prissätter Z68 så att det inte blir lönt att köpa in P67 helt enkelt och skärmkontakter tar plats och inte all vill ha detta. Jag tror även det är varför den heter Z68 och inte Z67 för att få människor att tro att den är mycket bättre helt enkelt och det är bra nu när AMD är klara att lasera sin nya plattform.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Att inte kunna utnyttja den inbyggda GPU:n påverkar väl inte nåt speciellt om man väljer att köra med separat grafikkort? Det är väl i princip endast om man inte vill köpa till ytterligare grafikkort som det här kommer påverka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Att inte kunna utnyttja den inbyggda GPU:n påverkar väl inte nåt speciellt om man väljer att köra med separat grafikkort?

Så länge du inte gör någonting som skulle kunna utnyttja Quick Synk märks ingen skillnad.
Men man kan se fördelen med QS bland annat om man jämför Hardware Secrets test av i7-2600K på P67 mot i5-2500K på H67. Den senare är mer än 34% snabbare i VirtualDub och drygt 10% snabbare i CineBench, tack vare QS.

/Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Ja man kan ansluta en liten SSD som extra cache för hårddisken och då få bättre läsprestanda.

Går ju annars att göra på filsystemsnivå. Eller ja, däromkring.