Permalänk
Avstängd

En ny HTPC ska köpas in

Hej, det var så att våran htpc dog denna veckan som bestod av: AMD Athlon 64 X2 5000+, 3gb minne och ett gammalt moderkort. Har inga extra prylar som jag kan felsöka med så det är väl lika bra att köpa nya saker. jag har kommit fram till två stycken paket. Kommentera vilken jag ska ta och värför? Sakerna som jag har hemma är hårddisk och ett ati x1400. Budget MAX 3k.

HTPC nr1;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/431444/htpc

HTPC nr2;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/431464/htpc2

Tackar för svar

Permalänk
Medlem

Jag hade valt alternativ #2 alla dagar i veckan. Nyare teknik, passivt kyld och tio andra olika saker som väger tungt för mig.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KniFF:

Jag hade valt alternativ #2 alla dagar i veckan. Nyare teknik, passivt kyld och tio andra olika saker som väger tungt för mig.

htpc 1 har 3 kärnor jämfört med htpc 2. Borde inte htpc 1 prestera bättre än htpc 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

htpc 1 har 3 kärnor jämfört med htpc 2. Borde inte htpc 1 prestera bättre än htpc 2?

Prestanda är inget som jag letar efter i en htpc. Klart du ska ta #1 om du har tänkt använda den till annat än att se på film med.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KniFF:

Prestanda är inget som jag letar efter i en htpc. Klart du ska ta #1 om du har tänkt använda den till annat än att se på film med.

vilken är framtidsäker?

Permalänk

Efter som asus kortet i alt. 2 verkar vara näst intill omöjligt att få tag på kanske du ska ta alt. 1. Annars kan jag hålla med KniFF, alt. 2 alla dagar i veckan, av samma skäl.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

vilken är framtidsäker?

Jag hade sagt fusion-plattformen då den klarar att skicka HD-ljud och lite andra funktioner, men än en gång så är det min åsikt. Vill man förlita sig på processorkraft men inte bryr sig så mycket om allt "lull-lull" så fungerar alternativ #1.

Vad gäller brist på Deluxekortet så beställde jag nyligen ett liknande paket och tog Zotacs kort som är i lager, skillnaden är att man byter ut minnet mot SO-DIMM. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=878995

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd

kör nog på htpc nummer 1, så kan man uppgradera cpun eller liknande i framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KniFF:

Jag hade sagt fusion-plattformen då den klarar att skicka HD-ljud och lite andra funktioner, men än en gång så är det min åsikt. Vill man förlita sig på processorkraft men inte bryr sig så mycket om allt "lull-lull" så fungerar alternativ #1.

Vad gäller brist på Deluxekortet så beställde jag nyligen ett liknande paket och tog Zotacs kort som är i lager, skillnaden är att man byter ut minnet mot SO-DIMM. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=878995

fungerar minnerna som jag har i paket htpc 1 på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

fungerar minnerna som jag har i paket htpc 1 på moderkortet?

Det ska det göra, det är just Zotac-kortet jag länkade som kräver SO-DIMM då det är såpass litet.

Skrivet av Alle22:

kör nog på htpc nummer 1, så kan man uppgradera cpun eller liknande i framtiden

En htpc med fusionplattformen spelar upp en bluray med mindre än 20% cpubleastning, det är det integrerade grafikkortet som sköter jobbet och det är liksom hela poängen med de nya moderkorten.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KniFF:

Det ska det göra, det är just Zotac-kortet jag länkade som kräver SO-DIMM då det är såpass litet.

valde htpc 1 pga skulle nog bli besviken på prestandan på htpc 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

valde htpc 1 pga skulle nog bli besviken på prestandan på htpc 2

Ok, hoppas du blir nöjd! För ren filmuppspelning är #2 ett bättre val imo (fler funktioner osv) men behöver man inte dessa funktioner förstår jag. Du verkar ju ha lite andra kriterier också, du kanske har tänkt spela och så på den?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KniFF:

Ok, hoppas du blir nöjd! För ren filmuppspelning är #2 ett bättre val imo (fler funktioner osv) men behöver man inte dessa funktioner förstår jag. Du verkar ju ha lite andra kriterier också, du kanske har tänkt spela och så på den?

nja kanske kommer till att man spelar men inte så, vill ha en mer framtids säker dator och kraftfull för priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

nja kanske kommer till att man spelar men inte så, vill ha en mer framtids säker dator och kraftfull för priset.

Okej! Jag menade mer att man inte behöver någon prestanda för att spela upp film oavsett om det är bluray eller dvds med dom nya integrerade grafikkorten. Nackdelen med en 'vanlig' dator som htpc är ju att den är mer högljudd, drar mer ström, större chassi och lite andra saker. Bara därför jag envisas

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt