Konstnärer skapar rörliga stillbilder

Permalänk
Medlem

Konstnärer skapar rörliga stillbilder

Aftonbladet rapporterar att konstnärer har kommit på ett sätt att skapa rörliga stillbilder.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12977582.ab

Citat:

– Cinemagraferna är ett sätt att lägga till rörelse i en stillbild, säger Jamie Beck.
Genom att använda sig av bildformatet gif är det möjligt att lägga till animationer på sina fotografier, en teknik som de två konstnärerna nu har förfinat ytterligare.

Vad tror ni, är detta framtiden? Kommer det slå ut 3D?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Nu var det ju rätt snyggt gjort det där, sen att artikeln var i normal klass med vad aftonbladet brukar prestera, det är ju en annan femma

Permalänk
Medlem

Aftonbladet slår till igen!

Dock måste jag medge att jag gillade flera av bilderna.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Haha, ja de har kommit lite längre än de GIF animationer som användes i mitten av 90 talet

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Älskar att AB slår på mirakelrubriker när det handlar om gamla hederliga GIF-bilder. Fast riktigt snygga var dom!

Permalänk
Medlem

Snyggt, men varför det ska kunna kallas nyheter förstår jag inte

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

GIF har funnits ett tag, ser ingen skillnad.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jeez, finns hur många tekniker som helst för att få rörelse i en stillbild.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Var det nyheter för konstnärer eller menar dom allvarligt ?!?!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Var det nyheter för konstnärer eller menar dom allvarligt ?!?!

Nyheten är att några konstnärer har rotoscopat och isolerat animation från filmat material dom har och sedan lagt tillbaka det på en stillbild av samma scen för att skapa effekten av att bara en liten del i en stillbild rör sig.
Det är givetvis en häftig effekt, men aftonbladet får det att låta som det är någon ny teknik vilket det inte handlar om. Så artikelns syfte är bara att informera om att någon har gjort dessa bilder, allt annat är fluff.

Permalänk
Medlem

2011-05-05 - Aftonbladet upptäcker .gif-animationer.

Bra jobbat.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig