Aluminium chassie ?gjutet? skärmstativ all in one

Permalänk

Aluminium chassie ?gjutet? skärmstativ all in one

Hej!
Ni vet hur man sitter och funderar på något... osv.. ajja här är det jag funderat ihop i alla fall efter mycket om och men.

Det började med att jag var less på att släpa med mig burken (och alldeles för mycket andra prylar) på lan osv så jag började fundera på om det inte fanns någon bättre lösning på det. Skärmen måste man ju ha med sig så jag började fundera på sätt att inkludera datorn i skärmen (finns bland annat ett galleri här på SWEC där sleepstreamer tror jag gjort precis det). första versionen av chassiet, vi kallar den V.xx-P (p för plexiglas) var att göra det av plexiglas som då skulle lackas/spraymålas på insidan för att få en ogenomskinlig yta. Här var det heller inte självklart att det skulle agera som stativ till skärmen heller (läs nedan).

Efter ytterligare funderingar och lite prat med en vän så började jag fundera på om det vore möjligt att gjuta ett chassi i aluminium. Vi kallar den versionen för V.xx-A. Detta skulle då skapa en mycket industriell känsla och chassiet skulle minst sagt bli gediget (5-10kg på ett chassi i mini-itx format). Med tanke på vikten så blev det också självklart att chassit skulle agera stativ till skärmen också.

Jag har inga ritningar eller dylikt på det än då jag inte är vidare haj på varken CAD eller Paint (eller Photoshop för den delen). men jag ska försöka formulera mina idéer angående chassit i ord istället (så gott det går).

Detta gäller V.01-A
Först och främst kommer jag lista de komponenter som ska vara med då dessa fått styra funktionen och utformningen mycket (jag är ingen konstnär utan håller stenhårt på "don't fix it if it ain't broken").
Ett mini-itx moderkort för sandy bridge (exakt modell i skrivande stund är inte relevant).
Intel sandy bridge prolle.
8 gig minne (2x4 gig verkar det bli då moderkorten aldrig verkar ha mer än 2 slots).
Grafikkort modell större (yes det ska spelas på datorn också).
2 stycken 2,5tums diskar (1 vanlig 500gigs och en 80/120gigs ssd) alternativt en vanlig 3,5tummare om den får plats (istället för 500gigaren då). (skulle ändå vilja ha en 2,5 tums pga lägre ljudnivå).
Ett vanligt ATX nätagg.
Som CPU kylare så ska jag ha typ corsair h60 eller liknande system lösning (dvs ett färdigt vattensystem). CPU kylaren valdes då en vanlig kylare skulle för högljud eller för stor och dessutom dumpar värme i samma kammare som moderkortet (mer om detta senare).

Själva designen jag har tänkt mig kan liknas vid en sittande björn där vattenkylaren sitter längst upp i huvudet följt av moderkorts sektionen och nätagget i botten. Monteringen för skärmen är lite osäker men ska använda sig av vesa fästena på skärmen, så man kan byta skärm om man vill.

Om det är någon som känner till hur man skulle kunna få aluminium gjutet så vore jag tacksam för det också
Va tycks så långt?

Edit 14/5

Detta ska alltså vara stående och sett från baksidan.
Funderar på om man ska ha 2 120mm fläktar över moderkortet, där i mitten men det behövs nog knappast.

Ska också tillägga att detta är en väldigt dålig sketch men ni förstår lite hur jag tänker.

Och ursäkta för stavfel och dylikt ^^

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

Jag tror att lämna det till ett proffs skulle blir skitdyrt för en one-off. Då återstår att gjuta själv. Kolla på detta forum för amatörgjutare: http://www.antracit.se/phpbb3/viewforum.php?f=128&sid=ff5b760...

Persoligen skulle jag hellre bygga en stomme av aluminumprofil och sen klä den med aluminiumplåt. Garanterat enklare och billigare.

Vilken väg du än väljer låter ert projekt jättekul och spännande så håll oss informerade så vi kan följa hur det går!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

kommer väl förr elr senare..köp en mac hehe nejdå men det kan ju bli spännande detta o se hur det kommer lösas

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Jo jag förmodar också att det kan bli ganska dyrt att låta någon gjuta det, vi får se.
jag tackar för länken, ska undersöka ämnet vidare

Har sett någon gång att man kan använda frigolit och göra en form av det som man sedan begraver i sand (nån specialvariant om jag förstår det rätt) och sedan helt enkelt låter frigoliten "brinna upp" när man häller på aluminium. det kanske vore något för denna typ av one off.

Som sagt, detta är fortfarande på ide stadiet men vi får se, för hoppningsvis kan SWEC blåsa lite liv i det

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Skrivet av Andyah:

kommer väl förr elr senare..köp en mac hehe nejdå men det kan ju bli spännande detta o se hur det kommer lösas

Haha, jag finner mac ungefär lika tilltalande som en bisvärm i sovrummet så risken för det är liten.
Tanken med detta är ju att få funktionen från en mac utan problemen eller ehrm "finesserna" som följer med

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk

uppdaterade första posten med en sketch också...

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk

Hej, Har funderat på liknande projekt själv. Ser din plats är Sundsvall så har lite tips åt dig

Köp aluminium plåt på stålhandel i Sundsvall, dom kapar plåten också till önskad storlek!! Sedan kan du beställa på ebay något som heter Alumaloy så kan du löda Aluminium med bra styrka. Är du inte bra på att löda så är det inga större problem då det är väldigt lätt att senare slipa till utsidan av plåtarna du har dragit ihop

Aluminium är rätt bra på att leda el så köp distanser, vanliga distanser som används i ett vanligt chassi finns att köpa och kan lödas fast där du nu vill ha moderkortet, finns nog på shidas data.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andyah:

kommer väl förr elr senare..köp en mac hehe nejdå men det kan ju bli spännande detta o se hur det kommer lösas

Fast iMac har ju max ett 6970M som får pisk av ett vanligt 6870 plus att det bara finns plats för antingen SSD eller HDD så det passar nog inte riktigt in på det trådskaparen vill ha. Fast de är helt klart smidiga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24