Flytta från SSD till Mekanisk

Permalänk
Medlem

Flytta från SSD till Mekanisk

Tjenare!

Skulle behöva hjälp med hur jag flyttar över allt plus OS till min lagrings disk då jag inte ska använda min SSD längre.

Finns det nåt program man kan göra det i eller går det att göra för hand? Vet att det är riktigt känsligt att hålla på med OS mapparna.

Mvh

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Tjenare!

Skulle behöva hjälp med hur jag flyttar över allt plus OS till min lagrings disk då jag inte ska använda min SSD längre.

Finns det nåt program man kan göra det i eller går det att göra för hand? Vet att det är riktigt känsligt att hålla på med OS mapparna.

Mvh

Jag är tveksam till att det överhuvudtaget går att flytta över ett operativsystem från en disk till en annan...
Givetvis går det ju inte flytta medans du kör datorn, utan då krävs ju ytterligare en dator du kan koppla in diskarna i, men jag är som sagt skeptiskt till det. Jag skulle tro att datorn, BIOS, inte skulle klara av att boota från en disk där operativsystemet inte har blivit helt och fullt installerat. Men hör dig för lite nogrannare, så du får ett definitivt svar.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

det går du får använda ett program som "ghost copies" (eller nåt liknande borde hittas med lite googlande) ska inte vara några problem om det bara är hårdisken som byts (om du behåller båda får d byta boot disk i bios

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Tjenare!

Skulle behöva hjälp med hur jag flyttar över allt plus OS till min lagrings disk då jag inte ska använda min SSD längre.

Finns det nåt program man kan göra det i eller går det att göra för hand? Vet att det är riktigt känsligt att hålla på med OS mapparna.

Mvh

Den enklaste lösningen är att använda easeus partition manager. Välj din system partition på original hårddisken, minska den till lite mindre storlek än SSD, och högerklicka på den. Välj "copy" och kopiera den till SSDn.
Datorn kommer att stänga av sig och kopiera hårddisken. Sedan kopplar du ur HDn och väljer SSDn som första bootenhet. När du är inne på OSet på SSD kan du formatera din gamla HD för att få bort systemet därifrån.

Permalänk
Medlem

Acronis True Image Home

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har du ett bra OS (typ ett *nix) så fungerar det oftast utan problam, bara att kopiera och köra. Du får dock fixa boot och swap partitionerna på den nya disken.
Skulle du tyvärr ha oturen att använda Windows så får du problem och får använda någon av lösningarna som nämnts tidigare.
Det hela beror alltså på vad du har för OS.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Den enklaste lösningen är att använda easeus partition manager. Välj din system partition på original hårddisken, minska den till lite mindre storlek än SSD, och högerklicka på den. Välj "copy" och kopiera den till SSDn.

Låter mer omständigare än Aconis i så fall. Acronis fixar omaka partitioner automatiskt.

Skrivet av onYYx:

Skulle behöva hjälp med hur jag flyttar över allt plus OS till min lagrings disk då jag inte ska använda min SSD längre.

Dosshell har trots flame-larvet en poäng; vilket OS handlar det om?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Tjenare!

Skulle behöva hjälp med hur jag flyttar över allt plus OS till min lagrings disk då jag inte ska använda min SSD längre.

Finns det nåt program man kan göra det i eller går det att göra för hand? Vet att det är riktigt känsligt att hålla på med OS mapparna.

Mvh

Det går utmärkt att göra detta och faktum är att jag ska göra det åter igen just ikväll, dvs flytta systemet från SSD till HDD.

Jag använder Acronis True Image WD Edition som finns gratis att hämta på Western Digitals hemsida. Dock så har jag en WD HDD, vet inte om det faktiskt funkar om man inte har det. Vet bara att det funkade att flytta från WD disken till OCZ SSD och rimligtvis vill dom nog att man ska göra tvärt om så det kan gå även om man inte har WD.

Prova vetja. Det var för övrigt superenkelt! Tips är dock att strippa ner på allt onödigt annars tar det lite tid.

85gb HDD > SSD tog 35 min ca.

Mvh!

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

det går du får använda ett program som "ghost copies" (eller nåt liknande borde hittas med lite googlande) ska inte vara några problem om det bara är hårdisken som byts (om du behåller båda får d byta boot disk i bios

Provar det just nu! Installationen gick klockrent även börja kopiera också Tack ska du ha!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Acronis True Image Home

Funkar perfekt!

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av onYYx:

Provar det just nu! Installationen gick klockrent även börja kopiera också Tack ska du ha!

Exakt vilken diskar har du? Beroende på hur SSDn är konfigurerad (och vilken HD du har) finns risken att kopian blir fel alignad, dvs att sektorerna på disken hamnar i otakt och du får sämre prestanda, speciellt skriv.

Fördelen med t ex WDs gratisvariant av acronis är att den alignar samtidigt som den klonar. Det är möjligt att det programmet du använder gör samma sak, men räkna inte med det.

Idag finns HDs både med 512B och 4K-sektorer som måste behandlas olika, speciellt när man inte formatterar om på vanligt sätt utan klonar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro