Permalänk
Medlem

Besviken på SSD

Tja. Läst o hört så mycket om hur jävla fantastiskt SSD ska vara, så jag köpte mig en på komplett-rean.

Det är en Crucial 64 GB, inte den bästa av SSD men nog borde jag märka skillnad mot en hårddisk?

Tycker alla spel som är installerade på den loadar lika segt som innan, OS startar precis lika segt som vanligt.

Har en Q9450 i 3,6 GHz, 8 GB RAM så det är inte prestandan som brister tycker jag :S?

Såg min kompis nya MBP med en Intel X25 eller nåt, han öppnade alla applikationer han hade och då startar den alltså 50 program på 3 sekunder, så är det något jag har gjort fel? Ska man ha någon drivrutin eller nåt xD?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Kan du länka till den SSDn du köpte?

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

kör du den i AHCI?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hjälpsam

AHCI mode i BIOS, clean ominstallation är rekommenderat. Att klona en mekanisk disk till en SSD är ingen höjdare.

Och det var en Crucial C300 64GB som var på Komplett dealen;
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601876

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

1. Som cat_fish_1 skrev ovan, kör du den i AHCI?
2. Hur pass full är disken?
3. Vilket OS kör du? Det framgår ej i texten.
4. Vilken typ av Sata-port kör du den i? Disken har problem i vissa marvel sata3 kontroller framförallt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle rekommendera att du kör AS SSD och tar en screenshot. Utöver att testa hastigheten kollar det även vilken drivrutin du har (så att vi kan utesluta att du kör utan AHCI) samt alignment på partitionen. Det senare ska väl Win 7 fixa automatiskt, dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

kör du den i AHCI?

Inte vad jag vet, får fixa det.

Skrivet av Mögel:

1. Som cat_fish_1 skrev ovan, kör du den i AHCI?
2. Hur pass full är disken?
3. Vilket OS kör du? Det framgår ej i texten.
4. Vilken typ av Sata-port kör du den i? Disken har problem i vissa marvel sata3 kontroller framförallt.

15 GB ledigt. Vista Ultimate 64bit. Sata2 tror jag :/ Har ett 775-socket kort så.

Skrivet av Thomas:

Jag skulle rekommendera att du kör AS SSD och tar en screenshot. Utöver att testa hastigheten kollar det även vilken drivrutin du har (så att vi kan utesluta att du kör utan AHCI) samt alignment på partitionen. Det senare ska väl Win 7 fixa automatiskt, dock.

Okej, men fixar AHCI och tar printen när jag kommer hem från skolan.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Lånar tråden lite: Har precis beställt en SSD till min laptop. dock så går det inte att ställa in ACHI eller något annat i BIOS för den delen. Finnes det något sätt att kontrollera ifall ACHI är igång? och ifall jag inte kan ställa in AHCI är en SSD helt onödig?

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Lånar tråden lite: Har precis beställt en SSD till min laptop. dock så går det inte att ställa in ACHI eller något annat i BIOS för den delen. Finnes det något sätt att kontrollera ifall ACHI är igång? och ifall jag inte kan ställa in AHCI är en SSD helt onödig?

Oftast så brukar ahci vara inställt som standard på bärbara.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Skaffa win7 :3
Jag satte förra veckan in min C300 64GB i en laptop, det går inte att beskriva hur mycket snabbare det är än den sketna 5400rpmaren som satt i tidigare x3
Inte samma förhållanden som i ditt läge men du borde ändå märka skillnad om du gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Lånar tråden lite: Har precis beställt en SSD till min laptop. dock så går det inte att ställa in ACHI eller något annat i BIOS för den delen. Finnes det något sätt att kontrollera ifall ACHI är igång? och ifall jag inte kan ställa in AHCI är en SSD helt onödig?

Starta as-ssd, står det pciide uppe i vänstra hörnet så är inte ahci aktiverat, står det hsahci eller något annat så är ahci aktiverat. Men även utan ahci är en ssd bättre, speciellt i en bärbar. Det man tappar utan ahci är förmågan att processa många små läs/skriv förfrågningar parallellt, utan får man ta dom en och en vilket fortfarande går betydligt mycket snabbare än för en vanlig hårddisk.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Starta as-ssd, står det pciide uppe i vänstra hörnet så är inte ahci aktiverat, står det hsahci eller något annat så är ahci aktiverat. Men även utan ahci är en ssd bättre, speciellt i en bärbar. Det man tappar utan ahci är förmågan att processa många små läs/skriv förfrågningar parallellt, utan får man ta dom en och en vilket fortfarande går betydligt mycket snabbare än för en vanlig hårddisk.

Jag hittar varken eller, men det står iaStor vad nu det betyder.
http://gyazo.com/db51dafaea1cea976051a09fec27edca.png

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Jag hittar varken eller, men det står iaStor vad nu det betyder.
http://gyazo.com/db51dafaea1cea976051a09fec27edca.png

Det är intels drivrutin för ahci/raid, du bör således ha Intel Rapid Storage Technology installerad och därmed tillgång till ahci.

Permalänk
Medlem

dock är det en vanlig hårddisk han har selekterad där , C: 320 Giggare , bläddra fram till ssd'n och se vad den kör på för kontroller.

tryck på start och kör testet också är du snäll.

och använd då inte datorn samtidigt som testet körs , samt stäng av så många program som möjligt i förväg.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

dock är det en vanlig hårddisk han har selekterad där , C: 320 Giggare , bläddra fram till ssd'n och se vad den kör på för kontroller.

tryck på start och kör testet också är du snäll.

och använd då inte datorn samtidigt som testet körs , samt stäng av så många program som möjligt i förväg.

Poängen var väl att han ville veta om laptopen stödde ahci vilket den uppenbarligen gör

Permalänk
Medlem

Köpte samma ssd och märkte otrolig skillnad. Min dator startar på ~13sekunder nu.
Du kommer inte få ut full prestanda av den eftersom du inte har något sata3 uttag men du borde märka skillnad ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Köpte samma ssd och märkte otrolig skillnad. Min dator startar på ~13sekunder nu.
Du kommer inte få ut full prestanda av den eftersom du inte har något sata3 uttag men du borde märka skillnad ändå

Kör samma disk och det är sån jäkla skillnad! Var dock stor skillnad på read & write innan och efter jag slog på AHCI.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Poängen var väl att han ville veta om laptopen stödde ahci vilket den uppenbarligen gör

ops , trodde det va op som jag svarade på.

mjo om laptopen endast har en satakontroller för alla portar så stödjer resten av portarna troligtvis ahci , yep.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Byggde en dator för mindre än 1 år sen.
Idag är den överdriver seg. Jag tänker inte dömma SSDn på förhand, men jag har läst mycket om att de blir sega efter ett tag.
Hur kan jag testa och se om det är SSD disken som slöar ner datorn? Det är en Intel G2 40GB.

Jag vill tillägga att den är ÖVERDRIVET seg datorn nu jämfört med innan. Inget har installerats på den burken sedan typ start. Det enda borde väl vara windows updates, jag vet att de segar ner datorn men f*n inte så mycket.

Edit:
Är datorkunnig.
Datorn är i AHCI mode
TRIM är i gång (har kollat det manuellt)
FW är det senaste.

Permalänk
Medlem

datorer blir sega som fan efter flitig användning och behöver således en omformatering lite då och då.

Har nog aldrig använt samma windows installation över ett år.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raptor18:

Byggde en dator för mindre än 1 år sen.
Idag är den överdriver seg. Jag tänker inte dömma SSDn på förhand, men jag har läst mycket om att de blir sega efter ett tag.
Hur kan jag testa och se om det är SSD disken som slöar ner datorn? Det är en Intel G2 40GB.

Jag vill tillägga att den är ÖVERDRIVET seg datorn nu jämfört med innan. Inget har installerats på den burken sedan typ start. Det enda borde väl vara windows updates, jag vet att de segar ner datorn men f*n inte så mycket.

Edit:
Är datorkunnig.
Datorn är i AHCI mode
TRIM är i gång (har kollat det manuellt)
FW är det senaste.

Det som händer med alla ssd:er är när väl alla celler skrivits till en gång så börjar wear leveling mm gå ingång vilket gör att disken blir tappar aningen i hastighet. Det som kan hända utöver det är att man har en disk som inte har någon intern GC och att trim inte är igång, då kommer disken att bli gradvis långsammare. Skulle rekommendera att du kör en manuell trim med intels toolbox. Det faktum att windows skickar iväg trimkommandot (det är det du har kollat) innebär inte nödvändigtvis att det kommer fram till disken.

Permalänk
Medlem

Utttrycket "det gick åt fittan" vore på sin plats.

Startade om datorn, satte Sata Configuration till AHCI.
Startar om i nya läget. Datorn säger "Insert proper boot device".
Går in i BIOS, väljer C300 (SSDN)
Insert proper boot device
Nollställer BIOS (så settingen numera är IDE)
Startar allt, datorn bootar då en gammal Windows 7-dist som ligger på en mekanisk hårddisk som tjänar sitt syfte som lagring för semesterbilder, har enbart kvar W7 på den ifall mitt huvud-OS skulle paja.
Kör igång Vista Recovery. Allt funkar fint i IDE-läget.
Ställer om till AHCI, Vista bluescreenar direkt när det börjar loada.
Ställer om till IDE. Här är jag nu. SSDn, mitt OS eller moderkortet gillar verkligen inte AHCI :S

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Ställer om till AHCI, Vista bluescreenar direkt när det börjar loada.

Du kan -inte- bara byta om till AHCI i BIOS när en Windows installation via IDE redan finns på plats. (Då händer detta)

Följ instruktionerna här:
http://support.microsoft.com/kb/922976

Permalänk
Medlem

OfT: Är C300 bra jämfört med OCZ Vertex 2?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Köpte mig en OCZ Vertex 3 240gb. Hade en WD 5400RPM 2TB innan. Känner ingen betydlig skillnad tbh :>

Visa signatur

Coolermaster HAF X | Corsair AX 850W | Asus Maximus IV Extreme B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Gigabyte GTX 580 1536MB | OC Z Vertex 3 240 GB | Corsair (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Noctua NH-D14

Skärm: LG 23" TFT W2363D-PF 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rodii:

Köpte mig en OCZ Vertex 3 240gb. Hade en WD 5400RPM 2TB innan. Känner ingen betydlig skillnad tbh :>

Utan tvekan något som är väldigt fel isåfall.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Utan tvekan något som är väldigt fel isåfall.

Det känns så. Jag vet inte om jag ska göra någon ny tråd men sedan jag installerat den nya hårddisken så har hittills 2 fel uppkommit:

1. Ibland (sällan) så fryser datorn i kanske 20-30 sec. Inget program svarar men sen sätter det igång. DÅ blir jag orolig att min SSD är defekt.

2. Jag har screen tearing eller, vet inte vad det är på Counter-strike 1.6. Kan vara något annat fel, ska kolla upp det mer noggrannt när jag kommer hem.

För övrigt så har jag windows 7 och min 5400 RPM WD 2 TB formatterade jag efter att ha installerat W7 på min SSD i windows. Den är nu bara en laggringsdisk. Min SSD är inkopplad med en Sata3-kabel i intels Sata-6 port och inte marvells. Jag ändrade från marvel till intel efter att ha installerat windows på den (hade lagt i fel).

Borde jag kanske göra en ny tråd eller är det lugnt om jag lånar denna?

Firmware på min SSD är 2.02. Den verkar inte seg, har fått bra resultat på AS SSD (738 i score eller ngt).

Visa signatur

Coolermaster HAF X | Corsair AX 850W | Asus Maximus IV Extreme B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Gigabyte GTX 580 1536MB | OC Z Vertex 3 240 GB | Corsair (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Noctua NH-D14

Skärm: LG 23" TFT W2363D-PF 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rodii:

Det känns så. Jag vet inte om jag ska göra någon ny tråd men sedan jag installerat den nya hårddisken så har hittills 2 fel uppkommit:

1. Ibland (sällan) så fryser datorn i kanske 20-30 sec. Inget program svarar men sen sätter det igång. DÅ blir jag orolig att min SSD är defekt.

2. Jag har screen tearing eller, vet inte vad det är på Counter-strike 1.6. Kan vara något annat fel, ska kolla upp det mer noggrannt när jag kommer hem.

För övrigt så har jag windows 7 och min 5400 RPM WD 2 TB formatterade jag efter att ha installerat W7 på min SSD i windows. Den är nu bara en laggringsdisk. Min SSD är inkopplad med en Sata3-kabel i intels Sata-6 port och inte marvells. Jag ändrade från marvel till intel efter att ha installerat windows på den (hade lagt i fel).

Borde jag kanske göra en ny tråd eller är det lugnt om jag lånar denna?

Firmware på min SSD är 2.02. Den verkar inte seg, har fått bra resultat på AS SSD (738 i score eller ngt).

Känns som att denna tråd kan vara relevant i ditt fall:

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1005412-losning-fr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Känns som att denna tråd kan vara relevant i ditt fall:

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1005412-losning-fr...

Wow, tack så hemskt mycket för hjälpen, du förstår inte vad det betyder för mig. Tack tack!

Visa signatur

Coolermaster HAF X | Corsair AX 850W | Asus Maximus IV Extreme B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Gigabyte GTX 580 1536MB | OC Z Vertex 3 240 GB | Corsair (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Noctua NH-D14

Skärm: LG 23" TFT W2363D-PF 120 Hz