Corsair XMS3 1600mhz - sänka till rek. volt för SB med hög uppsättning ram

Permalänk
Medlem

Corsair XMS3 1600mhz - sänka till rek. volt för SB med hög uppsättning ram

Har sett flera rekommendera lägre latency för att kunna köra Corsair 1.65 XMS3-minnen närmare rekommenderade 1.5, och undrar om det gör någon skillnad att det är 16GB på fyra stickor? Jag vill ogärna ens testa om det är risk att det blir instabilt.

Permalänk
Medlem

Det där med 1.65V på Sandy Bridge ska inte vara så farligt som man kan tro, men det är ju ändå alltid bra att vara på den säkra sidan. Att öka latenserna ett snäpp och dra ner till 1.55V eller liknande kan väl vara en god idé och är även ganska lätt. Storleken på minnena spelar ingen roll i sammanhanget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Egentligen om du vill sänka spänningen är det att testa. Men om jag inte minns fel så går alla (eller de flesta) 1600MHz minnen, på 1.5v @ 1333MHz.
Du kan testa detta, annars är det att testa bara.
Själv kör jag mina XMS3 @ 1600MHz och rätt latenser på 1.6v. Min kompis gör samma sak fast på sitt 8GB kit, fast han kör på 1.55v.

Det är flera på nätet som har kört sina XMS3 på 1.5v med rätt hastighet, så egentligen är det bara att testa om du inte vill ställa ner hastigheten på dem (vilket du nog ändå inte lär märka).

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt med värden runt 1.5 men ändringen sker inte / efi ställer tillbaka. Asus-splashen går också om två gånger varje gång jag bootar (jag har inaktiverat marwell-controllern, moderkortet är ett Asus P8P67 Pro). Men det kanske är normalt. Dom går alltså i 1.65 och 1600mhz just nu.

EFI:n är ju lite buggad men jag har alltså bara rakt provat att slå in 1.5 och någon mer decimal när det står AUTO innan på dram, och raden ändras där och då men kanske måste bocka av något mer innan. Och jag vill definitivt vara på den säkra sidan, säkert inget farligt men för det långa loppet eftersom jag sällan byter system.
Jag kan ju inget själv, men ang. mängden ram läste jag nyss i bit-tech.nets SB-minnestest att man inte kunde köra 16GB i CL9 och fick dra upp dom till 10, och något om att det går si och så om man ändrar volten. Därav att jag tänker att mängden juice kanske kan påverka på något sätt när det är mer minne i förhållande till olika latenser. Dom allra flesta sitter ju på 4-8GB. Ska kolla manualen och prova igen.

Permalänk
Medlem

Okej, den här nystartade tråden var hälsovådlig läsning i min situation: http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1008353-2-eller-4-s...

Urrg måste styra upp det här snarast. Borde ha väntat på G. Ripjaws.

Permalänk
Medlem

Det gick bra att ändra till 1.55 (ramlar runt .3-9)'. Ska prova 1.50 sen också. OC Tuner stod på auto, så det var nog bara det.