HDMI - HTPC>Förstärkare>TV... inget ljud

Permalänk

HDMI - HTPC>Förstärkare>TV... inget ljud

Har alltid kört hdmi mellan datorn och tv:n, sen ljud ut via vanliga analoga phono-kontakter från tv:n till förstärkaren. Tycker dock att det verkar onödigt att köra analogt och skaffade en hdmi-kabel till, så nu har jag kopplat enligt rubriken, htpc > förstärkaren > tv:n.. På förstärkaren finns två hdmi-ingångar, dvd och sat, och en utgång. har provat att plugga in htpc:n till bägge ingångarna men får ingen ljud från någon av dem... bara bild.

Tänker jag fel, eller. Visst ska man väl kunna koppla som jag gör??

Permalänk
Medlem

Vad har du för graffikkort och visar ljudinställningarna att du kör ut ljudet via hdmi?

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Skrivet av Xamin:

Vad har du för graffikkort och visar ljudinställningarna att du kör ut ljudet via hdmi?

Nvidia IOS står det i enhetshanteraren i XP Pro. Nvidia säger att ljudet kontrolleras av XP och där är Nvidia-kortet valt. Hittar inte så många fler inställningar där.

Kan tillägga att jag tidigare provat att ta ut ljudet med optisk kabel utan att få det att fungera...

Permalänk
Medlem

På min förstärkare måste man ställa in vilken ljudkälla man vill använda till respektive utgång, kan det vara något sådant som är felinställt? (iofs har jag för mig att det fungerade per default när man körde hdmi in och hdmi ut)

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender

Permalänk

Kom just på att jag glömde att testa om det kommer något ljud i tv:ns högtalare och det gör det. Alltså är det något med förstärkaren. Det är en Sony Hemmabioanläggning, inget avancerat, köpte den billigt på Dustin. Det står så här i manualen om att växla mellan analoga och digitala ljudkällor:

1. Välj ingång genom att vrida på Input selector på mottagaren. (ganska självklart...)

2. Välj ljudingångsläge genom att trycka flera gånger på Input mode på mottagaren. Händer ingenting hur många gånger jag än trycker på denna knapp...

Inte ett knäpp kommer från anläggningen, oavsett vilken hdmi-port jag använder och hur jag än tycker på Input mode...

För att svara dig ranting, det finns ingen inställning för ljudkälla, endast två olika hdmi-ingångar, SAT och DVD/BD.

Permalänk
Medlem

Eventuellt att förstärkaren bara stödjer passthrough via HDMI och inte inte själv kan decoda signalen. Testa köra med optiskt ljud från HTPC:n.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Rekordmedlem

Sony är ju de som kämpar för drm allra mest, de kanske inte spelar om du inte har hdcp taggat material hela vägen, prova med en fristående plurayspelare o se om den ger ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Gramner:

Eventuellt att förstärkaren bara stödjer passthrough via HDMI och inte inte själv kan decoda signalen. Testa köra med optiskt ljud från HTPC:n.

Har testat med optisk kabel tidigare, och den ger inte ifrån sig ett ljud... Testade just igen, när jag sätter in den optiska kabeln och ställer om ingångsväljaren till SAT står det opt i displayen, men inget ljud...

Skrivet av mrqaffe:

Sony är ju de som kämpar för drm allra mest, de kanske inte spelar om du inte har hdcp taggat material hela vägen, prova med en fristående plurayspelare o se om den ger ljud.

Ja, kanske det, men windowsljuden borde väl höras ändå??

Det verkar som jag får fortsätta att köra ljudet analogt och det som irriterar mig är att jag måste ha tv:n på när jag lyssnar på musik från datorn... jag skickar ljud och bild till tv:n via hdmi och plockar ut ljudet analogt därifrån till ljudanläggningen.