Permalänk
Medlem

Komma åt UEFI

Vet, är skit nabig, men är det enda sättet att komma åt UEFI när man startar datorn och trycker någon kombination?

Permalänk
Entusiast

Starta om datorn, Oftast är knappen för att komma åt bios/UEFI '' Delete '', brukar stå på boot skärmen annars.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Starta om datorn, Oftast är knappen för att komma åt bios/UEFI '' Delete '', brukar stå på boot skärmen annars.

Så inget sätt när Windows och det är igång? När bör man trycka? Har man SSD tar ju starten bara ett par sekunder...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av borgona:

Så inget sätt när Windows och det är igång? När bör man trycka? Har man SSD tar ju starten bara ett par sekunder...

Fel av mig, Vid ''Post'' Skärmen. Blandade ihop namnen. Dvs när datorn ''Piper'' Till när du tryckt på start knappen, Då ska du trycka på *Knappen*

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Fel av mig, Vid ''Post'' Skärmen. Blandade ihop namnen. Dvs när datorn ''Piper'' Till när du tryckt på start knappen, Då ska du trycka på *Knappen*

Mvh

Nu är jag inte riktigt med dig... menar du vid start, alltså så fort jag har tryckt på On ska jag trycka på t.ex. delete?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av borgona:

Nu är jag inte riktigt med dig... menar du vid start, alltså så fort jag har tryckt på On ska jag trycka på t.ex. delete?

Yes.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Nja inte direkt, snarare när man ser bios-splashscreenen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det borde stå när du startar datorn som sagt, och att du har SSD gör inte någon skillnad på när BIOS/UEFI laddar, kanske lite när den kontrollerar hårdvaran men det är marginellt.
Det brukar vara; Enter, Delete, Escape, eller någon F(nummer) knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:
Skrivet av Fire_Ice:

Nja inte direkt, snarare när man ser bios-splashscreenen.

Känns som att jag får ta och skaffa en SB dator och testa XD bios-spalsh... när ungefär är det? Innan Windows loggan? Smart. Då väntar jag på den... (: Någon som fattade? Nej... (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Det borde stå när du startar datorn som sagt, och att du har SSD gör inte någon skillnad på när BIOS/UEFI laddar, kanske lite när den kontrollerar hårdvaran men det är marginellt.
Det brukar vara; Enter, Delete, Escape, eller någon F(nummer) knapp.

Bra! Och när?

Permalänk
Medlem

så du har inte ens en sandy bridge dator?

eftersom de är de enda som har uefi för tillfället så är det ganska meningslöst att försöka i så fall.

det kommer vara helt uppenbart när och på vilken knapp du ska trycka , när du väl har datorn.
tycker det är väldigt slösaktigt att fråga såhär utan att ens ha datorn. ( om så är fallet )

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

så du har inte ens en sandy bridge dator?

eftersom de är de enda som har uefi för tillfället så är det ganska meningslöst att försöka i så fall.

det kommer vara helt uppenbart när och på vilken knapp du ska trycka , när du väl har datorn.
tycker det är väldigt slösaktigt att fråga såhär utan att ens ha datorn. ( om så är fallet )

Blahblah... håller på att skaffa, vill ju vara förberedd xD Verkar ju som om all klockning sker i UEFI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Bra! Och när?

När du startar datorn så är det första som kommer upp en bild. Det brukar vara en färgglad logo där det står Msi/Asus/Gigabyte beroende på vilken tillverkare av moderkort du valt.

Där står det oftast i vänstra eller högra hörnet "Press del to enter setup" eller liknande, vilket du då gör medans bilden fortfarande visas (Jag brukar "spamma" tangenten för tangentbordet vaknar upp lite sent ibland).

Efter det så kommer du få en POST-screen och sen laddar den UEFI/BIOS istället för att börja med Windows som den brukar.

Mvh SayZk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

När du startar datorn så är det första som kommer upp en bild. Det brukar vara en färgglad logo där det står Msi/Asus/Gigabyte beroende på vilken tillverkare av moderkort du valt.

Där står det oftast i vänstra eller högra hörnet "Press del to enter setup" eller liknande, vilket du då gör medans bilden fortfarande visas (Jag brukar "spamma" tangenten för tangentbordet vaknar upp lite sent ibland).

Efter det så kommer du få en POST-screen och sen laddar den UEFI/BIOS istället för att börja med Windows som den brukar.

Mvh SayZk.

Tack! Låter som om att man får vara snabb Där försvann jag hehe

http://www.tomshardware.co.uk/forum/265056-11-2600k-2500k-ove... håller jag på och läser nu. Intressant, exakt vad jag behövde, och du förklarade just vad post var

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Blahblah... håller på att skaffa, vill ju vara förberedd xD Verkar ju som om all klockning sker i UEFI?

som sagt , det kommer vara solklart när du startar upp datorn.
finns ingen mening med att ställa sånna här frågor.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

som sagt , det kommer vara solklart när du startar upp datorn.
finns ingen mening med att ställa sånna här frågor.

Bra och jo I lärosyfte... skulle ha frågat förr eller senare ändå XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Bra och jo I lärosyfte... skulle ha frågat förr eller senare ändå XD

nej , du hade inte frågat , sålänge du inte bokstavligen är blind , så ska det inte vara några problem att se när det är dags.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

nej , du hade inte frågat , sålänge du inte bokstavligen är blind , så ska det inte vara några problem att se när det är dags.

Tack för de uppmuntrande orden till en som inte har kollat i BIOS förut. Väldigt lärorikt.

Permalänk
Medlem

Är att göra detta vid start alltså det enda sättet att komma åt UEFI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Tack för de uppmuntrande orden till en som inte har kollat i BIOS förut. Väldigt lärorikt.

försöker inte vara elak om du tror det , säger bara som det är.
det är verkligen inget märkvärdigt.

Skrivet av borgona:

Är att göra detta vid start alltså det enda sättet att komma åt UEFI?

det brukar finnas program som moderkortstillverkaren skickar med på cd eller som finns tillgängliga på deras hemsida , dessa brukar låta en ändra en del överklockningsinställningar direkt från operativsystemet .

men man gör bäst i att göra allt sånt i uefi/bios. extra lager av komplexitet leder bara till strul i slutändan.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av borgona:

Tack för de uppmuntrande orden till en som inte har kollat i BIOS förut. Väldigt lärorikt.

Och då är det första du ska göra att ge dig på överklockning? känns som att det inte är en sån bra idé faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

försöker inte vara elak om du tror det , säger bara som det är.
det är verkligen inget märkvärdigt.

det brukar finnas program som moderkortstillverkaren skickar med på cd eller som finns tillgängliga på deras hemsida , dessa brukar låta en ändra en del överklockningsinställningar direkt från operativsystemet .

men man gör bäst i att göra allt sånt i uefi/bios. extra lager av komplexitet leder bara till strul i slutändan.

Jo, jag förstår dig. Får gå vid start, och jag håller med om att det säkert är en onödig fråga.

Skrivet av Simpledream:

Och då är det första du ska göra att ge dig på överklockning? känns som att det inte är en sån bra idé faktiskt.

-.-' Någon jäkla gång måste ju vara den första!

Permalänk
Skrivet av borgona:

Jo, jag förstår dig. Får gå vid start, och jag håller med om att det säkert är en onödig fråga.

-.-' Någon jäkla gång måste ju vara den första!

ja men kanske inte första gången du är inne i ett BIOS/UEFI... bäst är nog om du gör dig van vid "vanliga" inställningar först och främst. Och inte börjar pilla på inställningar med strömförsörjning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpledream:

ja men kanske inte första gången du är inne i ett BIOS/UEFI... bäst är nog om du gör dig van vid "vanliga" inställningar först och främst. Och inte börjar pilla på inställningar med strömförsörjning osv.

Ja... hade kanske inte riktigt tänkt att klocka sönder datorn innan den fått köra in sig lite. Kanske. Eventuellt någon bench innan

Permalänk
Medlem

lol

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Och vad vill du bidra med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Och vad vill du bidra med?

Han skrattade troligen åt dig för att du inte kan läsa "Open SETUP" eller vad de står, det står nämligen även vilka knappar man trycker på...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Hedersmedlem

Denna fråga är väldigt grundläggande och enkel. Denna typ av frågor får du garanterat bra svar på i maunalen till moderkortet. Detta säger jag för att du inte skall behöva göra en lång tråd till varje enskild inställning och siffra du hittar i UEFI. Kolla först i maualen, för där finns svaren på dina frågor du kommer ha fösta tiden. Läs maualen!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Min morsa skulle lätt kunna lära sig klocka i UEFI, även fast hon aldrig haft dator. "Asus Optimal" knappen heter det på asus brädorna som gör att dator överklockar sig själv automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3nl0l:

Han skrattade troligen åt dig för att du inte kan läsa "Open SETUP" eller vad de står, det står nämligen även vilka knappar man trycker på...

Vart finns detta då?

Skrivet av Söderbäck:

Denna fråga är väldigt grundläggande och enkel. Denna typ av frågor får du garanterat bra svar på i maunalen till moderkortet. Detta säger jag för att du inte skall behöva göra en lång tråd till varje enskild inställning och siffra du hittar i UEFI. Kolla först i maualen, för där finns svaren på dina frågor du kommer ha fösta tiden. Läs maualen!

Mm... Får man med manualen om Inet bygger ihop? Borde man väl få, men?

Skrivet av Gris:

Min morsa skulle lätt kunna lära sig klocka i UEFI, även fast hon aldrig haft dator. "Asus Optimal" knappen heter det på asus brädorna som gör att dator överklockar sig själv automatiskt.

Så jäkla roligt för din morsa då!