Installera - Achi mode?

Permalänk
Medlem

Installera - Achi mode?

Kan man installera med ACHI mode från början eller är det IDE som är default?
Har försökt att googla men hittar bara svar på hur man ändrar från IDE till ACHI. Vill installer med ACHI från start, går det?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det funkar bra med win 7, det är det enklaste att ha det på direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltså det är det jag vill veta, hur man gör, för default verkar ju vara IDE, hur ändrar man från början så att man gör en clean install windows 7 med achi mode. Måste man in i bios och dona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykox:

Alltså det är det jag vill veta, hur man gör, för default verkar ju vara IDE, hur ändrar man från början så att man gör en clean install windows 7 med achi mode. Måste man in i bios och dona?

Du går in in bios och ändrar/ kollar så det är aktivt. Sedan installerar du Windows 7 som vanligt.

Permalänk
Medlem

När jag ändrar till ACHI mode så står det att alla mina porta är disable, ska jag gå in och ändra så att mina sata port där min SSD är är enable eller spelar det ingen roll?

EDIT: Vad fan, nu när jag gick in och ändra till ACHI försvann min SSD, den syns inte längre... Ändrar till IDE och fortfarande osynlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykox:

När jag ändrar till ACHI mode så står det att alla mina porta är disable, ska jag gå in och ändra så att mina sata port där min SSD är är enable eller spelar det ingen roll?

EDIT: Vad fan, nu när jag gick in och ändra till ACHI försvann min SSD, den syns inte längre... Ändrar till IDE och fortfarande osynlig

Rensa cmos så du vara tillbaka på ruta ett. Kan kanske hjälpa dig om jag får reda på vilket moderkort du har

Permalänk
Medlem

MSI P67A-C45 REV B3
https://www.inet.se/artikel/1901969/msi-p67a-c45-rev-b3

Rensade som du sa, hittade min SSD igen - gick in i bios och aktiverade ACHI för SATA 3 där SSDn sitter. Installationen av W7 professional gick bra, men hur vet jag ifall den är under ACHI och sätter man igång TRIM inne i windows eller är det BIOS som gäller där också?

Permalänk
Medlem

Trim är en OS funktion.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Ny installation och in i bios och sätt från IDE till ACHI sen installera windows

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|