Disken fragmenteras otroligt snabbt.

Permalänk

Disken fragmenteras otroligt snabbt.

Tjenare
Har sedan en tid tillbaka problemet att min c: disk fragmenteras otroligt fort. kan vara så allvarligt som upp mot 10 % på några dagar och det känns som att datorn inte mår speciellt bra utav det.

Frågan är ifall det är hårddisken det är fel på och om den bör bytas eller om det helt enkelt är något med mitt datoranvändning som orsakar detta.

Tacksam för all info på detta området.

Permalänk
Medlem

Hur stor är partionen för C: och hur mycket är ledigt, liten partion och eller lite utrymme ledigt gör den fragmenterad snabbare, är det för lite utrymme ledigt kan heller inte windows 7 inbyggda defrag jobba

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

disken ligger på 250 gig och den är opartitionerad. ledigt utrymme är oftast 10-30% för att windows ska flyta. sen visas inte fragmenteringen alls i windows inbyggda fragmenteringsprogram utan jag använder mig utav tuneup utilities variant när jag defragmenterar.

Permalänk
Medlem

Den e inte alls "opartitionerad", den har ju en C:, eller?
En systempartition skall endast innehålla OS, då klarar du det på 5-20GB beroende på OS.

Allt annat e puckat!

Permalänk

bah ska skaffa mig glasögon

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Antagligen har du schemalagd defragmentering i windows. Windows deframenterar disken som den vill ha det vilket innebär en del medveten fragmentering för den sett att två saker på olika ställen i en fil ofta läses tillsammans så den lägger dessa bredvid varandra så det går fortare). Sen kommer det andra programmet och och tycker att om filen ska vara defragmenterad så ska dom delarna inte ligga så.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk

@jookeer menade att allt utrymme ligger på en partition så klart. varför är det puckat? vissa program strular om man inte lägger dom på samma som operativsystemet (har hänt mig så det spelar ingen roll att opponera sig eftersom det är min tråd) sen är det väldigt bekvämt att kunna rensa hela utrymmet vid formatering också.

@mcgreag kan mycket väl vara så men innebär inte fragmentering att datan på hårddisken är väldigt utspridd till exempel hälften av datan till en viss fil ligger innerst på disken och andra halvan ytterst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mollemannen:

@jookeer menade att allt utrymme ligger på en partition så klart. varför är det puckat? vissa program strular om man inte lägger dom på samma som operativsystemet (har hänt mig så det spelar ingen roll att opponera sig eftersom det är min tråd) sen är det väldigt bekvämt att kunna rensa hela utrymmet vid formatering också.

@mcgreag kan mycket väl vara så men innebär inte fragmentering att datan på hårddisken är väldigt utspridd till exempel hälften av datan till en viss fil ligger innerst på disken och andra halvan ytterst?

tycker du gör helt rätt som har allt i en partition.. windows grejar det utan problem. vissa tycker att OS ska ligga separat och program på en annan disk för att få bättre prestanda..

fragmenteringen som många tidigare sagt beror nog på att du börjar få ont om plats på disken och att systemet måste flytta på filer när den ska ha plats för sitt. försök rensa bort så mycket skräp du kan och kolla om det sker igen. kör inte med en massa tredjepartsprogram som går in och försöker flytta på grejer. bästa och lättaste är om du låter windows sköta det.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Exakt vad menar ni två med allt (Mollemannen och Akarr)?

*Program och sånt som man installerar/ uppdaterar?
*Eller bröllops/semester bilder, skolarbete, musik, filmer osv?

Ena gruppen är inte så lätt att ersätta.

Man ska ha separata partitioner för att när det går åt skogen så är det ofta där som Windows ligger som får problem. Alldeles för många är för dåliga på att göra backup. På det här sättet blir det färre grejer att gråta över att man glömt säkerhets kopiera och har samtidigt större koll över var ens viktiga saker ligger.

Permalänk
Medlem

allt som skrivs och tas bort.. detta görs i block oavsett om det är en bild du lagt på datorn eller om det är ett program du installerat..

normalt som många gör.. du har en systemdisk där du installerar ditt OS och dina program.. sen kan du ha en separat lagringsdisk. som du har dina downloads i.. typ bilder filmer musik.. .

har du viktiga grejer du inte vill förlora så tar du backup.. antingen på en separat extern disk om du vill usb sticka.. bränna skivor och så vidare.. du kan även ta ( rekomenderas) backup på hela ditt system så du kan återställa alla dina program och sånt ifall det krashar.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

@panpo har en 250 gig system disk där OS och alla installerade program och spel ligger. inget annat.

ganska säker på att det var tuneup utilities som var problemet i mitt fall. började få en massa blåskärmar hit och dit när datorn idlat ett tag och efter jag avinstallerade tuneup så försvann dom.

måste helt enkelt varit så att windows defragmentering ville ha allting på en plats och därför såg det ut som att det alltid var 15-30% som vart fragmenterat i tuneup.

Permalänk
Medlem

Mollemannen:
Då förstår jag. Många räknar allt som installeras som en del av OS medan du och Akarr inte gjorde det vilket orsakade förvirringen. Det är ok att ha de tillsammans.

Måste vara rejält stora spel du vill ha utrymme för i framtiden. Du kan få tillbaka mycket diskutrymme om du höger klickar på disken och kör diskrensning. Tex Systemåterställningen äter utrymme varje dag datorn är på.