Permalänk
Medlem

Magenti bygger sin onödigt dyra dator

Efter flera kommentarer om att jag var troll och bara skrev att jag skulle köpa de delar jag sa för att trolla kommer jag här med bevis. Jag uppdaterar allt eftersom jag får det. Skapade samma tråd på overclockers.com, förmodligen det mest hjälpsamma forumet jag någonsin sett där allt är på engelska, så jag kopierar och klistrar in helt enkelt för att spara tid.

Citat:

I originally wanted to upgrade my Cooler Master Cosmos 1000 but it became appearent that the chassi was just to small for what I had planned for it so with some very helpfull assistance from the members of overclockers.com I went with a Mountain Mods. I also wanted to go with 2x EVGA 590 Hypercooper GFX cards but they are all but impossible to find.

Here are the specs for this build:

2xASUS GeForce GTX 590 3GB
ASUS Maximus IV Extreme B3, Socket-1155 E-ATX, P67, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, BT, EFI 1
Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 3,4GHz, Socket LGA1155, 8MB, Boxed 2 3x Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8 Kit w/2x 4G
Ascension CYO chassi from mountainmods.com
3 x Swiftech - MCR-320 QP -Radiators
2 x Swiftech MCP-355 12 volt water pump
16 x YATE LOON 120mm Case Fan - Quad Blue LED
EK Water Blocks EK-Supreme HF Full Copper universal (775/1156/13 2011-05-12
Koolance SLI VID variabel G1/4" - 3-4 Slot
XSPC Laing DDC reservoir Dual Bay 5,25" for 1 and 2 Laing pumps
2x EK Water Blocks EK-FC590 GTX - Nickel - Waterblock for GFX cards
3xBenQ 24" LED XL2410T (2ms / DVI/HDMI) (3D-ready)
Corsair 1200 W PSU

Not only does this chassi hold all the radiators and probably four more 120x3 rads, I bet I could fit a small giraff baby in there as well with the 7 rads.

Permalänk
Medlem

This is the one and only package I could actually buy in Sweden. Its composed of the 1200 W Corsair PSU, The Maximus IV Extreme Motherboard, the Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K and the Corsair Vengeance Ram Memory.
All other items I had to costum order from aborad, evidently there is no need for water cooling in Sweden as we live in a cold climate and people appearently think we should just have the computer outdoors. Sort of like how Island have vulcanic power but in reverse.

It got stuck in costums for a week. They were missing the VAT nr of my company and instead of notifying me right away so I could get my moneys worth in regards to the 1-3 day guarantee Fedex gave me, they waited for me to get annoyed and call.
In the box is the Acension CYO chassi, the 16 fans, the rads and the pumps.

I neatly placed all if not most of the mountainmods package on my coffeetable just so you could get a preview of it before I assembled it. Assembling it was confusing, only beacause I was not sure which screws went where. The instructions were not clear. After some trial and error I got it working.

I boiled up some water, discovered I had no funnel and still proceeded with pouring the hot water in each of them spilling 70% of said water. The water came out cleaner than it came in but at least I got 15 min of arm shaking excersize.
Those fins on the rads bend really easily. Just with my thumb I accidentally bent like three of them in one go, couldnt believe it was that easy so bent another two. A screwdriver helped me to bend them back in place more or less.

Motherboard and ram installed on the MB plate. This was not super easy to figure out either. I assumed that backplate went on the outside, evidently you install it to the MB plate and then just slide it in, easy as pie. CPU is not installed because at the time I did not have the Waterblock for it and I still dont have the thermal paste delivered. That comes with the videocards.

MB plate with board installed in the chassi.

Radiators with the fans installed. I have no doubt I took the wrong kind of cheap fans and I also wonder how long it will take for me to go insane from that blue quad light I have on them. I also forgot to order grills for the fans, will have to fix that before I install all the tubing and stuff. Also the PSU is installed. Its kind of hoovering over the bottom plate with nothing but four thumbscrews holding it in place.

I took this image about a week before I got the reservoir and all of those parts. Looks cool right? Also Hell Boy rocks.

My package from Aquacooling containing both GPU waterblocks, the CPU waterblock, all the fittings for the tubes as well as the reservoir arrived.
In this picture I am preparing to install the dual pumps into it and then insert it into the chassi drive bay.

Reservoir is installed. It looks cool. But it just occured to me that I should order a blueray burner as well as something to fit into the other three 5,25 bays or it will just be a big hole there. Or I can order backplates. Most likely I will buy two fan controllers holding 8 fans each. I am aware I used two types of screws for the front. I really could not make up my mind about that though, I think I will go with the trusty thumbscrews here again though.

All I need now are those damn videocards. Because of what happened in Japan they are sold out everywhere, I prepurchased them along with the monitors and the thermal paste but expected delivery is around the 20th of this month. I will then naturally update this thread with my attempts at installing waterblocks on the videocards or just destroying them as seemes a very likely turn out.

Permalänk
Medlem

Reserverad 1

Permalänk
Medlem

som sagt onödigt dyr....för dig men för oss e det bara kul. Jag gillar dina 590s . Du har alldeles förmycket pengar

Permalänk
Medlem

Får man fråga varifrån du köpte Yate Loon fläktarna?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Plötsligt hände det?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Fint, gillar när folk står upp!

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk

Skitball bygge, men du kan la lägga i alla fall lite möda på bilderna, eller låna en ordentlig kamera?

MVH

Visa signatur

Asbra.

Permalänk

Alltid lika kul att se att det finns folk i det här landet som skiter i den svenska kulturens Jante-lagsdogma. Det är nog fler än jag som kommer ihåg hur det gick med Wet Dream 3 för några månader sedan (eller var det längre?).

Men vad menar du med att det inte finns vattenkylning i Sverige? Känner du inte till Indomo eller var det bara något skämt som jag inte fattade? Dessutom finns BenQ XL2410T tillgängliga i svenska butiker så inte var du väl tvungen att beställa dom också från utlandet?

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Fyyyyfaaaaan jag kom! om du hör ett dovt stön genom helsingborg så är det jag som kollar på dina bilder

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Yateloon fläktarna köpte jag på mountainmods.com tilsammans med chassit och flera andra delar. Frakten blev varken mer eller mindre så tänkte det var lika bra.

Var inne på indomo coolinstuff och flera andra affärer, de hade inte vad jag sökte efter. Bästa var Aquatuning.se som är en tysk affär med en halvtaskig svensk sida där mer än hälften av produkterna fortfarande är på tyska. För att bygga rejäla vattenkylda maskiner finns det ingen affär, vad jag sett, med de delar jag ville ha. Och om de hade delen så var den inte i lager.

Benq skärmen och grafikkorten är beställda från webbhallen från Sverige dvs så där beställde jag inte från utlandet.

Tar bilderna med min iphone 4, ändrade dock kvaliten rejält så att sidan inte skulle stå och ladda för alla i tre kvart. Vill du ha en högupplöst bild på någon av bilderna ovan så säg till, jag laddar upp direkt.

Permalänk

Alltid härligt med overkill. Ska bli kul att följa ditt projekt. Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

A screwdriver helped me to bend them back in place more or less.

Tänkte bara tippsa om att man ska vara jäkligt försiktig med kylflänsar, helst inte böja tillbaka dem över huvud taget om man inte måste för den interna cirkulationen. Har man 'dabbat' sig och böjt en/ flera fenor är det i regel bättre att låta dem vara då det ofta kan bildas sprickor när man bockar tillbaka metallen.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Wont you buy any ssd for that build?
Tycker bilderna är lite dåliga med tanke på byget.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem

Kul att någon ger dessa "OMG DU E EN TROLL FÖR INGEN SVENSK LÄGGER NER SÅ MYCKET PENGAR PÅ EN DATOR"-pojkar på käften.

Fan va roligt bygge Som någon redan nämnt, ta gärna lite bättre bilder och lägg upp så att man får se Denna ska bli väldigt rolig att följa, älskar att se extrema datorer

Får man sen fråga vad hela kalaset gick på ?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ja, det kommer bli en fet dator! Inget man orkar släpa med sig på LAN precis
Som Jajd skriver, en SSD skulle sitta som handen i hansken, men det kanske du redan har? Hur är det med ljudkort?

Det finns ingen riktigt bra vattenkylningsaffär här i Sverige. Särkskilt med tanke på att dollarn är så låg så finns det ju ett antal amerikanska affärer som är löjligt mycket billigare och levererar ändå på 3-4 dagar. Om du ber dem skriva "gift" på paketet så brukar det gå snabbare

Ser fram emot emot mer (och gärna bättre) bilder!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Haha....som 3DGameMan skulle sagt....100% Kick Ass Product!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

riktigt ballt:)

2 frågor:
1. hur mycket går hela kalaset på?:)
2. hur mycket kostar chassit? ( med frakt )

Och ja, jag är avensjuk;)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Dator för högt antal 5 siffrigt och en kamera för låga 3 siffrigt....härligt med prioriteringar

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Medlem

Synd att du förmodligen måste byta din 590s om du vill kunna överklocka något pga deras urusla strömförsörjning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebopp:

Dator för högt antal 5 siffrigt och en kamera för låga 3 siffrigt....härligt med prioriteringar

Vad är konstigt med det då? Han gillar uppenbart kraftfulla datorer mer än vad han gillar att fota saker och ting. No strange stuff.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Vad är konstigt med det då? Han gillar uppenbart kraftfulla datorer mer än vad han gillar att fota saker och ting. No strange stuff.

Det är inget konstigt alls, bara en rolig grejj och inget sätt att racka ned på honom

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Medlem

Vart fick du tag i Beavis & Butthead "statyn"? :'D

Permalänk
Medlem

Chassit ensamt gick på runt $500 men sedan var frakten på $400, med alla andra radiatorer, fläkter, pumpar med mera.

Hela bygget går nog på mer än 30 000, men då inkluderar jag de tre skärmarna som gick på över 3000 kr st.

Beavis and Butthead statyn hittade jag på en sci fi mässa i malmö för någon månad sedan. Sätter man på den reagerar den på din tv kontroll och slänger ur sig kommentarer från serien och filmerna. Den är enligt säljaren 20 år gammal och fungerar endå hur bra som helst. Tror det var de bästa 200 kr jag någonsin spenderat.

Bättre bilder... Har faktiskt en ordentlig kamera, dock inte här.

Vill ni ha högre upplösning eller är det kvalitén på själva bilderna som är dåliga? Jag skar ner på kvalitén rejält för att jag inte ville att bilderna skulle vara för stora. Det har en tendens att få en forum tråd att ladda ett bra tag.

@Synd att du förmodligen måste byta din 590s om du vill kunna överklocka något pga deras urusla strömförsörjning...
Jo, detta suger en hel del. Hoppas bara att jag kan byta det. Tvivlar på det om jag sätter på vattenblocken. Att vänta till juni på nya tänker jag dock inte göra.

Yes jag har 2 SSD på 250 GB och tänker även köpa till en eller två 2 TB för lagring.

Permalänk
Medlem

Grymt bygge, men varför 2st 590 istället för 3-4st GTX580?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Grymt bygge, men varför 2st 590 istället för 3-4st GTX580?

Bara råkade bli så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Bara råkade bli så

Kan man som Helsingborgare komma och titta på ditt fina bygge?

Permalänk

Skit iPhonen och fota med en riktig kamera!
Snacka värsting dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Kan man som Helsingborgare komma och titta på ditt fina bygge?

100 kr inträde men jo, öppet till alla.
Du får gratis kaffe med inträdet och en stämpel så att du kan komma in och ut hela dagen.
Vi stänger klockan 6.

Permalänk
Medlem

Gillar dett starkt!

Skaf följas, hoppas du lägger upp ett galleri på den färdiga produkten med BRA bilder?

OffT:
Vad hände med Wet dream 3 egentligen? han lade ju ner 2an också :S

Visa signatur

Krusidullen är stulen