Sata3 eller 6 , hur vet man vilken på en laptop ?

Permalänk
Medlem

Sata3 eller 6 , hur vet man vilken på en laptop ?

ja som rubriken lyder , hur vet man vilken sata gränssnitt som laptopen klarar av ? vart och vad tittar man efter ?

Permalänk
Medlem

vilket årtal är denna dator ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av woobiin:

vilket årtal är denna dator ifrån?

från 2011 hade jag tänkt köpa en.

Mvh

Permalänk
Medlem

jaså, då får du kolla i specifikationerna när du köper den hur många 3 resp. 6 den har, de har troligtvis olika färg och märkning om du skulle öppna upp burken och titta

en laptop har i regel en eller 2 portar och de brukar köra samma standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av woobiin:

jaså, då får du kolla i specifikationerna när du köper den hur många 3 resp. 6 den har, de har troligtvis olika färg och märkning om du skulle öppna upp burken och titta

en laptop har i regel en eller 2 portar och de brukar köra samma standard

tanken var att jag skulle slippa köpa en laptop , öppna den , för att sen bli besviken på fel sata verision och ännu mer besviken när butiken inte vill ha tbx den....:P

Förslag på hur man tar reda på detta i förväg är vad jag söker

Permalänk
Medlem

Ta reda på vad det sitter för Moderkort i den, och sedan kikar du på specifikationerna för moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

Ta reda på vad det sitter för Moderkort i den, och sedan kikar du på specifikationerna för moderkortet.

hur gör jag det i en laptop ? vill inte köpa datorn utan att veta vilken sata som finns i eftersom butiker kan vara kinkiga med återlämning.

Mvh

Permalänk
Medlem

jadu, då återstår väl bara att kontakta antingen butiken som säljer datorn och fråga eller så kikar du upp vilken modell på dator du ska ha så får du gå till tillverkarens hemsida å kika / maila

Permalänk
Medlem

Notera att sata 3 = Sata 6Gb/s
Sata 2 = Sata 3Gb/s

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

hwinfo32 portable, på en USB sticka, koppla in den i visnings exemplaren i butiken och den visar dig all info om datorn, även om den har sata3 eller sata6.

definitivt det smartaste tipset idag vf tänkte inte jag på visningsdatorer för...

tack ! är ganska säker på att modellerna jag vill ha kommer finnas för visning så med lite tur ska det gå

provade direkt på min hp från sommar/höst 2009 och den hade sata 2 (3gb/s) datorn kostade när jag fick den 6-8000 kr , fick i present så vet ej exakt summa.så det är ingen jättebillig variant ,men men bara hoppas att den nya som förmodligen blir av lite billigare typ har sata 3 (6gb/s) det har ju trots allts gått 2år sen sata 3 kom ut nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske svårt att veta moderkort eftersom det är märkesspecifikt men vilket chipset som används för en specifik modell borde du kunna få fram på tillverkarens hemsida. De lär också använda den inbyggda SATA:n i chipset (jag tvivlar på att någon laptoptillverkare sätter in extra satakontrollerchip på moderkortet).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av veerpal:

det har ju trots allts gått 2år sen sata 3 kom ut nu.

Nja.
Visst har speccen och enstaka tredjeparts chip funnits ett tag - men det var inte tills Januari 2011 som SATA v3 dök up 'Chipset Native'. Bristen på kommande SATA v3 enheter gjorde det ovanligt att inkludera v3 tills runt 2010, men detta ofta med billiga och mycket dåliga chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Nja.
Visst har speccen och enstaka tredjeparts chip funnits ett tag - men det var inte tills Januari 2011 som SATA v3 dök up 'Chipset Native'. Bristen på kommande SATA v3 enheter gjorde det ovanligt att inkludera v3 tills runt 2010, men detta ofta med billiga och mycket dåliga chip.

går det inte att lista laptops med sata3 ?

Söker en laptop upp till 15.6tum egentligen max 14tum med krav på 1st usb3.0 och 1st sata3 sen uppskattats förstås batteritid , lågvikt och slimmad design med god prestanda, ska ej spela men vill bara att den ska vara stabil i vanligt användande av w7.

funderar på en netbook bara den har sata3, det verkar vara det enda som möjligtvis saknas i den.

Permalänk
Medlem

Gör om gör rätt:

Det heter SATA 3GB/s och SATA 6GB/s - inget tjafs om gamla beteckningar som SATA 2, 3 etc.de finns inte längre enligt SATA kommissionen.

BASTA!

Till TS: Kolla vilka chipsetkretsar som sitter i lappen - Googla sen på dessa = saken e klar

Permalänk
Medlem

Det är jobbigt att skriva ut allt det där, varför inte köra på Sata 1, 2 och 3. Mycket lättare och man förstår ändå.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Det är jobbigt att skriva ut allt det där, varför inte köra på Sata 1, 2 och 3. Mycket lättare och man förstår ändå.

Däfföatt man skall följa kommissionens egna beteckningar så att inga tvivel/missförstånd skall uppstå.