Kopieringsavgift för externa hårddiskar skjuts upp till den 1 juni

Permalänk
Medlem

Copyswede???????

Frågor:

1. Om man nu köper en sådan här disk med avgift så måste väl allt olagligt upphovsrättsskyddat material på den bli lagligt eftersom upprättsinnehavaren blivit kompenserad och man nu faktiskt har betalt för materialet?

2. Om man har en gammal disk som man inte betalt avgift för och sedan kopierar över data till en ny disk med avgift så måste väl allt material då bli lagligt?

3. Om det inte är så att allt material på en disk med avgift automatiskt blir lagligt hur kan man då rättfärdiga en avgift eftersom det inte vid försäljningen går att säga vad konsumenten tänker använda disken till? Vad är den praktiska nyttan med en avgift om allt material på disken ändå förblir olagligt?

4. Om avgiften in fyller någon märkbar laglig nytta genom att legalisera material på disken hur kan man då motivera den? Ska någon som bara vill lagra sina egna semesterbilder också betala denna avgift?

5. Hur kan man motivera att någon som vill lagra sina personliga semesterbilder får betala lika mycket i avgift som någon som fyllt diskarna till bredden med olagligt kopierade spel, musik, program etc?

6. Vad har CopySwede för lagliga möjligheter att driva in en sådan här avgift?

7. VILKA I HELEVETE ÄR COPYSWEDE? ÄR DE ENS EN MYNDIGHET ELLER KAN VILKEN TOMTE SOM HELST ÖPPNA VERKSTAD OCH BÖRJA KRÄVA PENGAR PÅ BÄSTA SOPRANOVIS???

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Frågor:
7. VILKA I HELEVETE ÄR COPYSWEDE? ÄR DE ENS EN MYNDIGHET ELLER KAN VILKEN TOMTE SOM HELST ÖPPNA VERKSTAD OCH BÖRJA KRÄVA PENGAR PÅ BÄSTA SOPRANOVIS???

Citat:

Copyswede licensierar vidareanvändning av tv och radio i en rad medier. Bakom Copyswede står fjorton kulturskaparorganisationer som företräder svenska upphovsmän och utövande konstnärer. Genom samarbete med Filmproducenternas Rättighetsförening (FRF), IFPI och radio- och tv-företagens samarbetsorganisation UBOS kan Copyswede erbjuda heltäckande licenser. Copyswede administrerar också det svenska kompensationssystemet för privatkopiering.

http://www.copyswede.se/om-copyswede/

Med andra ord är det en bunt tomtar som inte tycker att de får tillräckligt med ersättning på toma CD- och DVD-skivor. Huvuddelen av inkomsterna går till största delen till svenska skådespelare. Tex "skådespelerskan och regissören" Helena Bergström får säkert del av pengarna utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Hur kan jag bojkotta detta bajs företag? Alltså vad är detta för ISRAEL fasoner? Vi bor faktiskt i Sverige och inte USA. Någon känd person här som kan starta något på facebook? PP borde ta tag i detta. Man blir ju så ledsen när man som kund blir lurad på dessa äckliga smyg avgifter.

Piratpartiet är ett clownparti. Naiva o korkade tonåringar bara.

Permalänk
Skrivet av DAoG:

Piratpartiet är ett clownparti. Naiva o korkade tonåringar bara.

Tror SD fick många fler röster från naiva och korkade människor med mentalitet som en tonåring

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Tror SD fick många fler röster från naiva och korkade människor med mentalitet som en tonåring

Knappast, men vad SD har med denna tråd att göra är för mig en gåta...
http://www.youtube.com/watch?v=Kl2vwQIeYpM
Pajasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Frågor:

1. Om man nu köper en sådan här disk med avgift så måste väl allt olagligt upphovsrättsskyddat material på den bli lagligt eftersom upprättsinnehavaren blivit kompenserad och man nu faktiskt har betalt för materialet?

???

Tänkte inte på det, men detta låter väldigt vettigt faktiskt . Om jag bara lagrar semester bilder på mina externa hårddiskar och endå behöver betala uppemot 50% per disk vill man ju ha någonting tillbaks.
För det är ju det avgiften går till, skådespelarna/artisterna eller tar CopySwede allt? :/
Eller kommer CopySwede lägga på 50% extra för att förhindra piratkopiering?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greger_Grantopp:

Privatkopieringsersättning
...
Frågor och svar
...
.... Inte heller ska ersättning betalas för produkter som ska föras ut ur landet eller användas av personer med funktionshinder.

Ursäkta?

Personer med funktionshinder behöver inte betala för att… de inte har några vänner att privatkopiera till? För att de inte kan gå med ett USB-minne till grannen? What? Förslaget i stort låter väldigt godtyckligt påkommet, men just den biten var mest komisk, imho.

Men men, se till att aktivt förespråka för bekanta att köpa berörda prylar från utlandet. Gärna påpeka för affärer varför. Om någon är engagerad nog att sätta upp en lättläst och förklarande hemsida med

  • information om förslaget i fråga

  • information om varför det är rättsvidrigt och bara gynnar självändamål

  • information om var man kan köpa saker i stället (Pixmania, Amazon (hur är frakten nu för tiden?), WeSellCD, etc)

  • en lättkopierad text som förklarar varför man köpte från utlandet och mailadresser till svenska återförsäljare

så är det nog det mest effektiva man som privatperson kan göra emot förslaget.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Piratpartiet är ett clownparti. Naiva o korkade tonåringar bara.

Alliansen är konservativa och korkade pensionärer.
Vänstern är sexistiska och korkade feminister.

Finns det något vettigt parti?

On-topic:
Om jag köper en Blu-Ray film och vill kopiera den till en vän. Då köper jag en blu-ray disc där jag betalar kopieringsavgift till Copyswede eller vad nu dom heter. Men det är ju kopieringsskydd på filmen jag köpte och i stort sett i alla filmer.
Så varför ska jag då betala denna skatt om jag ändå som privatperson inte kan nyttja min rätt att få kopiera filmer till nära och kära?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Alliansen är konservativa och korkade pensionärer.
Vänstern är sexistiska och korkade feminister.

Alliansen består av pensionärer? Näe, du får nog kika på det dära igen.

Vänstern är sexistiska feminister? Ehum.. Nu hade du nog otur när du tänkte. Igen. Annars uppskattar jag att snacka skit om vänsterpartister, men det finns ju mycket enklare och vettigare argument än såhär.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Alliansen består av pensionärer? Näe, du får nog kika på det dära igen.

Vänstern är sexistiska feminister? Ehum.. Nu hade du nog otur när du tänkte. Igen. Annars uppskattar jag att snacka skit om vänsterpartister, men det finns ju mycket enklare och vettigare argument än såhär.

Finns några unga idioter också men efter SJ-fiaskot har jag inte mycket hopp om kompetens inom alliansen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag kan ha missat detta men hur avgör copyswed vilka som har rätt till pengar? är det på något sätt kopplad till popularitet eller avgörs det av en jury av vänner som ger varandra pengar? Jag vill bara veta om alla mina pengar från hårddiskar går till Rebecca Black eller till konstfuck?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Alliansen är konservativa och korkade pensionärer.
Vänstern är sexistiska och korkade feminister.

Finns det något vettigt parti?

On-topic:
Om jag köper en Blu-Ray film och vill kopiera den till en vän. Då köper jag en blu-ray disc där jag betalar kopieringsavgift till Copyswede eller vad nu dom heter. Men det är ju kopieringsskydd på filmen jag köpte och i stort sett i alla filmer.
Så varför ska jag då betala denna skatt om jag ändå som privatperson inte kan nyttja min rätt att få kopiera filmer till nära och kära?

Partierna har ju alltid varit densamma, En sida som inriktar sig till högutbildade/ambitiösa och en sida till dem som hoppade av skolan och är lågavlönade. Sen har man en massa små partier som inriktar sig till folk som bara tänker på en sak. Piratkopiering/Feminist/Miljö/Invandring

Ingen kan ju på fullaste allvar säga att 2-3tb externa hd används för något annat än piratkopierat mateterial, självklart finns det få undantag (speciellt inom företag).

Det är lika synligt som att hela Copysweden-konceptet är negativt för Sverige som helhet, och påverkar konsumtionen negativt. Finns absolut ingen logik bakom det såvida man inte förutsätter att det ligger en lobby-verksamhet bakom.

Ungefär lika korkat som den motorvägsskatt som ohly ville införa, en liten positiv förbättring för få, en enorm skada för industrin.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Har läst att detta inte påverkar interna hårddiskar vilket är BRA.
För om lagen går igenom blir det inte en enda extern hårddisk för mig BARA pga. att jag betalar för strunt. Oavsätt summa.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Lika irriterande som avgiften är alla idioter som inte kan läsa och/eller skilja på pirat- & privatkopiering.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Varför behöva betala för något som är lagligt? Sånt här händer bara i Sverige för vi är så mesiga med att säga ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

7. VILKA I HELEVETE ÄR COPYSWEDE? ÄR DE ENS EN MYNDIGHET ELLER KAN VILKEN TOMTE SOM HELST ÖPPNA VERKSTAD OCH BÖRJA KRÄVA PENGAR PÅ BÄSTA SOPRANOVIS???

Hahaha.. Bästa ragen på länge!

+1 eftersom copyswede verkar föredra att samla in pengar utan att för den delen vara speciellt måna om att visa vad det faktiskt går till etc

Saxat från deras hemsida:
"Copyswede ser till att den inkasserade ersättningen fördelas till dem som har skapat, framfört och producerat verk som har kopierats/spelats in. Du som är upphovsman eller utövande konstnär och har medverkat i tv-produktion som sänts i SVT 1, SVT 2, TV3, TV4 eller Kanal 5 kan vara berättigad till individuell privatkopieringsersättning.

Fördelningen av kabel- och privatkopieringsersättning till filmproducenten hanteras av Filmproducenternas Rättighetsförening (FRF) som är den organisation som företräder filmproducenterna på detta område."

Säger detta stycke er mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Frågor:

....

6. Vad har CopySwede för lagliga möjligheter att driva in en sådan här avgift?

7. VILKA I HELEVETE ÄR COPYSWEDE? ÄR DE ENS EN MYNDIGHET ELLER KAN VILKEN TOMTE SOM HELST ÖPPNA VERKSTAD OCH BÖRJA KRÄVA PENGAR PÅ BÄSTA SOPRANOVIS???

Våra artister har en stark lobbyorganisation bakom sig som ser till att det är lagligt att ta ut extra avgifter. Det är en viss skillnad mot t.ex. mackägare som inte klarar av att lobba så att de kan fota vilka som smiter från bensinräkningen.
De klarar även av att hålla personregister över tänkbara förbrytare (normalt enbart tillåtet av myndigheter) som inte går att få registerutdrag från. Det sker med datainspektionens goda minne och DI försvarar lösningen också. Hela industrin lägger ned mångmiljardbelopp på sitt lobbyarbete så någonstans behöver de ta ut lite pengar också.