Permalänk
Medlem

NAS-server

Tänkte skaffa mig en NAS-server som har plats för minst 4 diskar. Har noll erfarenheter så vad är det som gäller? Vad är fördelen med inbyggt nätverk i en NAS? En budget på 3000kr är det tänkt, vilken modell gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Vad är fördelen med inbyggt nätverk i en NAS?

Fördelen är väl att komma åt diskarna (..?)

Sen att få en 4-disk NAS för 3000 kan bli väldigt svårt om du inte köper begagnat, eller bygger själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Fördelen är väl att komma åt diskarna (..?)

Sen att få en 4-disk NAS för 3000 kan bli väldigt svårt om du inte köper begagnat, eller bygger själv

Diskarna kommer man åt ändå om burken inte har inbyggt nätverk.

Hittade denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=754024

Permalänk
Medlem

NAS = Network Attached Storage
är den inte kopplad till nätverket så är det per definition inte en NAS.

Permalänk
Medlem

Hehe, självklart blev det lite felskrivning här. Trådlöst Nätverk skulle det stå. Snurrade till det lite.

Permalänk
Medlem

Har själv varit sugen på denna. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=614698
Dock levereras den utan diskar så priset blir väl en bit över 3kkr förstås.
För min del kvittar det då jag har diskar

Gällande nätverk i NASen så är det väl en definition på NAS? Network Attached Storage

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Medlem

När jag valde att gå över till att lagra data i nätverket istället för på de lokala datorerna, var snabbhet en hög prioritering. Jag ville att man helst inte skulle märka skillnad från att tidigare hanterat data lokalt. Om hastigheten är för dålig finns det chans att man väljer bort användandet av NAS:en p.g.a. det, vilket gör investeringen rätt onödig.

Permalänk
Medlem

Synology

Jag har under åren testat flera olika integrerade NAS-servrar men slutligen fastnade jag för märket Synology eftersom det mött alla mina krav. Från början använde jag en endiskmodell för att säkerhetskopiera filer från mina laptop och desktopdatorer men ganska snart började jag i stället lagra mina filer på NAS:en. Därmed var jag tvungen att uppdradera NAS-servern till en större och snabbare fyrdiskmodell.

Det finns NAS med Wifi inbyggt, men jag har aldrig testat sådana eftersom jag föredrar att koppla NAS-servern via tråd till min egen wifi-router. På så sätt kan jag nå NAS:en från alla datorer i mitt hemmanätverk.

I och med att jag började lagra originalfiler (Word, film, musik...) på NAS:en så var jag tvungen att börja säkerhetskopiera. För närvarande har jag en en NAS (CS-407) som varje natt säkerhetskopierar filerna på min produktions-NAS (DS-408). En ganska lyxig och dyr lösning, men så har jag heller aldig förlorat någon fil i diskhaveri.

Förutom Windowsdatorer har jag från tid till annan haft både Macar och Linuxdatorer i mitt nätverk och det har funkat utmärkt att använda NAS:arna till dessa. Nyligen skaffade jag också en iPad och via den inbyggda programvaran i NAS-servern kan jag streama film (med undertexter!), musik och bild direkt från NAS-servern till iPad:en trådlöst utan problem.

Jag är övertygad om att alla stora leverantörer av NAS klarar allt jag sagt ovan. Fördelen med att välja någon av dessa leverantörer är att alla enheter har samma operativsystem som dessutom uppdateras med jämna mellanrum. Så har skett med mina enheter, vilket har varit väldigt bra eftersom nya funktioner som jag velat ha (torrent-server, videoövervakning, säkerhetskopiering, ljud- och bildstreamingtjänster...) byggts in allt eftersom. Men smakar det så kostar det. Den billigaste Synology Disk Station för fyra diskar kostar ungefär de tre tusen kronorna du har i din budget. Och då är det priset utan hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Förutom Windowsdatorer har jag från tid till annan haft både Macar och Linuxdatorer i mitt nätverk och det har funkat utmärkt att använda NAS:arna till dessa. Nyligen skaffade jag också en iPad och via den inbyggda programvaran i NAS-servern kan jag streama film (med undertexter!), musik och bild direkt från NAS-servern till iPad:en trådlöst utan problem.

För Windowsdatorer har jag skapat en batchfil (egentligen ett system av filer) så att jag kan köra batchfilen, ex.vis genom att klicka på filen på skrivbordet för att montera ett antal shares på NAS:en. Ex.vis
H: = photo på NAS
I: = film på NAS
J: = music på NAS

Om någon vill ta del av batchfilerna är det bara att höra av sig. Jag kan maila dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Jag har under åren testat flera olika integrerade NAS-servrar men slutligen fastnade jag för märket Synology eftersom det mött alla mina krav. Från början använde jag en endiskmodell för att säkerhetskopiera filer från mina laptop och desktopdatorer men ganska snart började jag i stället lagra mina filer på NAS:en. Därmed var jag tvungen att uppdradera NAS-servern till en större och snabbare fyrdiskmodell.

Det finns NAS med Wifi inbyggt, men jag har aldrig testat sådana eftersom jag föredrar att koppla NAS-servern via tråd till min egen wifi-router. På så sätt kan jag nå NAS:en från alla datorer i mitt hemmanätverk.

I och med att jag började lagra originalfiler (Word, film, musik...) på NAS:en så var jag tvungen att börja säkerhetskopiera. För närvarande har jag en en NAS (CS-407) som varje natt säkerhetskopierar filerna på min produktions-NAS (DS-408). En ganska lyxig och dyr lösning, men så har jag heller aldig förlorat någon fil i diskhaveri.

Förutom Windowsdatorer har jag från tid till annan haft både Macar och Linuxdatorer i mitt nätverk och det har funkat utmärkt att använda NAS:arna till dessa. Nyligen skaffade jag också en iPad och via den inbyggda programvaran i NAS-servern kan jag streama film (med undertexter!), musik och bild direkt från NAS-servern till iPad:en trådlöst utan problem.

Jag är övertygad om att alla stora leverantörer av NAS klarar allt jag sagt ovan. Fördelen med att välja någon av dessa leverantörer är att alla enheter har samma operativsystem som dessutom uppdateras med jämna mellanrum. Så har skett med mina enheter, vilket har varit väldigt bra eftersom nya funktioner som jag velat ha (torrent-server, videoövervakning, säkerhetskopiering, ljud- och bildstreamingtjänster...) byggts in allt eftersom. Men smakar det så kostar det. Den billigaste Synology Disk Station för fyra diskar kostar ungefär de tre tusen kronorna du har i din budget. Och då är det priset utan hårddiskar.

Intressant läsning där.

Är den här mycket att hänga i granen? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=503195

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Intressant läsning där.

Är den här mycket att hänga i granen? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=503195

Jag har också varit intresserad av att testa en integrerad filserver baserad på WHS, men recensionerna har ju inte varit särskilt positiva och om jag förstått saken rätt har HP slutat producera MediaSmart Server (även om den fortfarande säljs).

Dessutom saknas om jag förstått saken för en NAS så självklara saker som riktig RAID. Men jag har hört andra som varit nöjda med WHS-baserade lösningar, så det beror väl som vanligt på vad man är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Intressant läsning där.

Är den här mycket att hänga i granen? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=503195

Du pratar om trådlöst. Personligen tycker jag bara att den prestandan räcker för mer än mindre överföringar. När filerna närmar sig gigabyte-strecket tar det en stund trådlöst. Även över 100mb nät så tycker jag det går trögt, så gigabit är ett måste.
Prestanda -> http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-charts/bar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du pratar om trådlöst. Personligen tycker jag bara att den prestandan räcker för mer än mindre överföringar. När filerna närmar sig gigabyte-strecket tar det en stund trådlöst. Även över 100mb nät så tycker jag det går trögt, så gigabit är ett måste.
Prestanda -> http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-charts/bar

OK, bygga själv då? Man får bra Mini ITX moderkort samt chassi för samma pris men då får man bättre hårdvara för pengarna. Är det mycket pill med mjukvara och inställningar jämfört med en färdig produkt som Synology till exempel?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pöjk:

OK, bygga själv då? Man får bra Mini ITX moderkort samt chassi för samma pris men då får man bättre hårdvara för pengarna. Är det mycket pill med mjukvara och inställningar jämfört med en färdig produkt som Synology till exempel?

Jepp. Det kräver tid och intresse för att bygga en NAS själv. Fördelen är att man får en mycket snabbare enhet som du kan göra lite vad du vill med.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jepp. Det kräver tid och intresse för att bygga en NAS själv. Fördelen är att man får en mycket snabbare enhet som du kan göra lite vad du vill med.

Jag skulle nog säga att om man har lite baskunskaper om datorer, är det sist och slutligen relativt lätt att plocka ihop en egen NAS om man använder sig av t.ex. FreeNAS. Men ju mera tid och intresse man har, desto mera nytta kan man dra av en NAS.
Mitt NAS projekt har idag utvecklats så att det via webben serverar mig med en massa funktioner som jag behöver, samt att jag kan komma åt alla mina filer OCH alla mina datorer i nätverket från internet.