Permalänk
Medlem

Problem med bios [Mobo= MSI PM8M3-V]

Hej, Jag hade en gammal rigg stående och tänkte att jag skulle dra in freenas/freebsd på den.
Tyvärr stödde inte biosen boot från usb, så jag uppdaterade biosen via Msi
egna tool liveupdate efter detta så buggade antingen biosen eller blev det korrumperat, vilket
resulterar i jag kan komma in i windows och datorn går igång men jag kan inte gå in i bios eller gå in o ändra något för då måste jag ta ut batteriet på mobo för att få igång datorn igen.
Jag har hittat bios till det problemet är dom är för boot med floppy och diskett och några sådana har jag inte kvar längre.

Om någon har någon aning om hur jag kan flasha biosen från windows utan att behöva använda diskett och utan att gå in i nuvarande korrupta bios så hade det varit väldigt tacksamt

Mobo: MSI PM8M3-V också känt som MS-7211

Tack i förväg //BaZZe

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man inte använda msi live update 5 och låta den söka på hårddisken där du lagt den version av BIOS du vill använda?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Kan man inte använda msi live update 5 och låta den söka på hårddisken där du lagt den version av BIOS du vill använda?

Live update enligt min vetskap går endast att uppdatera bios inte att flasha om eller att välja bios som man kan mounta för o sen flasha.
Hittils har jag bara sätt uppdatera och när jag trycker där säger det att det redan är up to date så om den inte hade sagt att det hade varit upto date hade jag kunnat flasha om de genom windows eller från usb enhet

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BaZZe_93:

Live update enligt min vetskap går endast att uppdatera bios inte att flasha om eller att välja bios som man kan mounta för o sen flasha
hittils har jag bara sätt uppdatera och när jag trycker där säger det att det redan är up to date

Det är illa! Har du testat en Cmos reset där du tar ut batteriet och kortsluter + och - polerna i batterisockeln 15 sekunder?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Det är illa! Har du testat en Cmos reset där du tar ut batteriet och kortsluter + och - polerna i batterisockeln 15 sekunder?

mm

och nu har problemet förvärrats....
tidigare var de bara när jag hade startat den eller stängt av behövde jag ta ur batteriet för den skulle boota annars stog skärmen bara blank men lan lyste och hårddiskarna laddade
så drog jag in bios och bootade de i dos via usb minne och de hjälpte inte nu får jag inte någon bild på skärmen överhuvudtaget
har både testat de integrerade har satt i 2st olika grafikkort ingen bild men hårddiskarna går igång o brummar och komponenterna blir varma

skumt de här

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Hedersmedlem

Ja BIOS uppdateringar kan sluta så här och därför har tillverkarna olika typer av backupsystem på de lite dyrare korten. Det finns ofta möjlighet att köpa ett förflashat BIOS chip som man kan sätta i men frågan är om det är värt besväret utan du skull kanske leta efter något begagnat moderkort att sätta i.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Ja BIOS uppdateringar kan sluta så här och därför har tillverkarna olika typer av backupsystem på de lite dyrare korten. Det finns ofta möjlighet att köpa ett förflashat BIOS chip som man kan sätta i men frågan är om det är värt besväret utan du skull kanske leta efter något begagnat moderkort att sätta i.

Jo det börjar dra ihop sig till de
nuvarande cpu till de är 2.66ghz intel celeron en kärnig ska ju teknisk sätt inte behövas mer för driva freenas
men dom intel celeron cpuerna kör la s775 och isf är de gamla versionen som inte har stöd för core 2 duo osv kan bli svårt hitta ett sådant kort kan jag tro

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Hedersmedlem

Måste det vara Micro ATX för det finns så mycket billigt där ute om man kan ta vanlig ATX?

Här är dock ett mATX kort med en bra processor som du kanske kan få billigt.
http://www.tradera.com/Moderkort-43-Processor-auktion_341369_...

Här får man nästa hela datorn men det är ATX.
http://www.tradera.com/MSI-Neo2-P4-3-4GHz-s775-ATI-x1950-PCI-...

En 20-24 ATX adapter är bra att ha om man köper ett lite nyare moderkort.
http://www.tradera.com/Kabeladapter-20-24-ATX-till-EPS-auktio...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM