Dra en laddkabel ström från väggen när den inte laddar något?

Permalänk
Medlem

Dra en laddkabel ström från väggen när den inte laddar något?

Hej!

Det var alldeles för många år sedan jag läste fysik, teknik och el-lära och detta verkar inte ha fastnat i mitt minne.

Min fråga är helt kort om ex. en bil-laddare som är kopplad till cigaretttändaruttaget på en bil men inte är kopplad till en laddbar enhet, utan endast hänger löst ändå drar ström från batteriet? M.a.o, kan man låta kabeln sitta kvar när man lämnar bilen eller bör man dra ut den?

Samma sak med mobil-laddare och andra typer av laddare i hemmet, ska man helst dra ut dem från vägguttaget när de inte används eller kan de sitta kvar?

Tacksam för svar

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Flera mobiltelefontillverkare säger ju att man ska dra ut laddaren ur vägguttaget för att spara ström, så jag antar att den fortfarande suger lite elektricitet.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Jepp, den drar en aning ström när den sitter i.
Dock verkar det som om vissa bilar stänger av cigguttaget när man stänger av tändningen.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Spolarna blir som elektromagneter så visst drar de alltid lite 'krypström' även fast man inte nyttjar de.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad det kan kosta i månaden. Jag skulle tippa på runt 1-2 kr om man låter den sitta i väggen i 30 dagar?

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det funkar med bil-laddare som är kopplad till cigaretttändaruttaget. Om det är som anton_mjor säger, att dom stänger utav sig själv. Men därimot om man tex har en mobil laddare inkopplad i ett väggutag och låter den sitta där utan att man använder den, så drar den lite ström.

Det är väl lite som det här med att man går ut och uppmanar folk att inte ha prylar stående på standby, utan att man ska stänga av dom helt och hållet om man vill dra in på el kostnaderna i hemmet.

opox: Jag vet faktiskt inte. Men det kan inte vara mycket det handlar om per månad.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Spolarna blir som elektromagneter så visst drar de alltid lite 'krypström' även fast man inte nyttjar de.

Strömmen är dock väldigt pluttig med dagens primärswitchade aggregat utan nättransformator.
Dock existerar den fortfarande, men det handlar bara som någon enstaka µA.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som anser att en laddare inte skall vara ansluten när den inte används? Jag drar nämligen alltid ut dem och lägger undan dem. Varför skall de ligga framme för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Är det bara jag som anser att en laddare inte skall vara ansluten när den inte används? Jag drar nämligen alltid ut dem och lägger undan dem. Varför skall de ligga framme för?

För att annars hittar man inte på dom igen när man behöver dom!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jepp, den drar en aning ström när den sitter i.
Dock verkar det som om vissa bilar stänger av cigguttaget när man stänger av tändningen.

Det beror också vilket uttag det är. I farsans V70 så är det det uttaget i bagaget alltid strömfört, även om tändningen är av på gott och ont.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svar. Anledningen att jag frågar är just därför att jag har en cig-kabel i bilen som jag laddar mobilen med när jag har den i en mobilhållare (ej aktiv hållare, passiv samt extra cig-kabel). Mest praktiskt skulle vara att kunna låta cig-kabeln sitta i hela tiden men jag vill inte riskera att tömma batteriet till nästa tur.

Skall se om jag kan få fram mer fakta vad gäller ryktet om att ciguttaget stänger av sig själv när bilen är avstängd, verkar ju skönt i så fall.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Man kan iaf trösta sig med att en 2000 kVA 20 kV - 0.4 kV linjetransformator har en tomgångseffekt vilken motsvarar en villas strömförbrukning Minns inte vilken siffra det handlade om på märkskylten, men ganska många kwh iaf.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fr1dd:

Är det bara jag som anser att en laddare inte skall vara ansluten när den inte används? Jag drar nämligen alltid ut dem och lägger undan dem. Varför skall de ligga framme för?

Same here, laddaren till telefonen drar jag alltid ur Ska börja dra ur TV pluggen och annat men det är ett senare "problem"

Skrivet av Nightcrawl:

För att annars hittar man inte på dom igen när man behöver dom!

Gör man ju, i en låda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

Hej!

Tack för alla svar. Anledningen att jag frågar är just därför att jag har en cig-kabel i bilen som jag laddar mobilen med när jag har den i en mobilhållare (ej aktiv hållare, passiv samt extra cig-kabel). Mest praktiskt skulle vara att kunna låta cig-kabeln sitta i hela tiden men jag vill inte riskera att tömma batteriet till nästa tur.

Skall se om jag kan få fram mer fakta vad gäller ryktet om att ciguttaget stänger av sig själv när bilen är avstängd, verkar ju skönt i så fall.

koppla laddaren till telefonen när tändningen är av, laddas inte telefonen så finns det ingen ström i cigarettuttaget. gör det inte svårare än vad det behöver vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

koppla laddaren till telefonen när tändningen är av, laddas inte telefonen så finns det ingen ström i cigarettuttaget. gör det inte svårare än vad det behöver vara.

Smart! Det där förtjänar du en kaka för.

Skall genast prova det imorgon.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Skrivet av Fr1dd:

Är det bara jag som anser att en laddare inte skall vara ansluten när den inte används? Jag drar nämligen alltid ut dem och lägger undan dem. Varför skall de ligga framme för?

Skrivet av tcntad:

Same here, laddaren till telefonen drar jag alltid ur Ska börja dra ur TV pluggen och annat men det är ett senare "problem"

Köp en grendosa som har en strömbrytare, då är det bara att slå av/på strömmen där, och då slipper man hålla på att slita i sladdar o kontakter..

ex: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161985364

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Det beror också vilket uttag det är. I farsans V70 så är det det uttaget i bagaget alltid strömfört, även om tändningen är av på gott och ont.

Jo, som sagt var, vissa. I min Seat Toledo är uttaget inne i bilen alltid spänningssatt. Den bekväma sidan i mig är lite missnöjd över det

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Köp en grendosa som har en strömbrytare, då är det bara att slå av/på strömmen där...

Varför skulle jag vilja ha ett stort grenuttag dinglandes från eluttaget? Det var det som var vitsen med att lägga undan laddaren, för att det ej skall synas :P.
Jag ansluter normalt bara laddare till lättillgängliga uttag som t.ex vid köksbordet eller liknande så det hade sett förjävligt ut :P.

Skrivet av serpent29:

slita i sladdar...

Förekommer inte i mitt hem. Här tar man tag med ena handen i uttaget och andra handen runt stickproppen. Och sedan drar man ut stickproppen utan slit. Inget sladdryckande här :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jo, som sagt var, vissa. I min Seat Toledo är uttaget inne i bilen alltid spänningssatt. Den bekväma sidan i mig är lite missnöjd över det

hitta en kabel som bara har spänning när tändningen är på(el till stereon kanske) och använd den för att styra ett relä som styr uttaget.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av serpent29:

Köp en grendosa som har en strömbrytare, då är det bara att slå av/på strömmen där, och då slipper man hålla på att slita i sladdar o kontakter..

ex: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161985364

Har en som skall bytas ut.. Dock stänger jag inte av datorn helt och hållet, den sover nämligen så om jag stänger av med strömbrytaren stängs även datorn vilket jag helst inte vill.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

hitta en kabel som bara har spänning när tändningen är på(el till stereon kanske) och använd den för att styra ett relä som styr uttaget.

Bilens kabelhärva är för tillfället helt orginal utan en enda skarv, and that's the way I'm keeping it

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Same here, laddaren till telefonen drar jag alltid ur Ska börja dra ur TV pluggen och annat men det är ett senare "problem"

Gör man ju, i en låda

Det var det dummaste jag hört!
Mina lådor är ju fulla av annat junk

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nightcrawl:

Det var det dummaste jag hört!
Mina lådor är ju fulla av annat junk

Jag som har så annat lite junk har iaf lagt laddarkabeln i min skrivbordslåda samt annat skräp:)