Mozilla Firefox 5 redan i juni

Permalänk
Medlem

http://blog.mozilla.com/blog/2011/04/13/new-channels-for-firefox-rapid-releases/

Downloads ->> http://www.mozilla.com/en-US/firefox/channel/

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hej
Hur fungerar det här, lägger den som separat installation? Vågar man testa utan att datorn cp:ar sig, nice loggo de har hittat på, kan de inte ändra om firefox loggan med den jordgloben istället. Googlade lite och läst att aurora är pre-beta eller?även att 6:an påbörjas nästa vecka om allt flyter som det skall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hej
Hur fungerar det här, lägger den som separat installation? Vågar man testa utan att datorn cp:ar sig, nice loggo de har hittat på, kan de inte ändra om firefox loggan med den jordgloben istället. Googlade lite och läst att aurora är pre-beta eller?även att 6:an påbörjas nästa vecka om allt flyter som det skall.

http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=23&t=1062975

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hej
Hur fungerar det här, lägger den som separat installation? Vågar man testa utan att datorn cp:ar sig, nice loggo de har hittat på, kan de inte ändra om firefox loggan med den jordgloben istället. Googlade lite och läst att aurora är pre-beta eller?även att 6:an påbörjas nästa vecka om allt flyter som det skall.

Den där länken var ju inte speciellt uppdaterad. Det har hänt en hel del de senaste dygnen och det jobbas på inbyggt stöd för kanalbyte så det kan inträffa oväntade saker när som helst.

Det gäller att kolla lite innan extra innan man installerar den närmsta tiden, innan det nya kanalsystemet har satt sig ordentligt. Personligen skulle jag just nu inte lita på information som är mer än några dygn gammal.

Permalänk
Medlem

Hej
Har nu installerat aurora valde att inte göra den som standard webbläsare, kan jag inte ändra så jag får till svensk gramatik, är det i inställningar, bättre än 4:an, utseendet eller vad det nu heter kommer det att ändras eller behåller de samma som nu. Jobbigt med den röda tråden när man skriver på svenska. Testat runt en liten stund på de sidor som man besöker, sidor laddar snabbare än innan fast den inte är klar än, enda lilla skillnaden just nu, resten är det samma, vissa addons fungerar inte, har för mig jag läste något om det. Mozilla är inte klara än, ser lovande ut än så länge, som sagt jag gillar ny teknik och info om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hej
Har nu installerat aurora valde att inte göra den som standard webbläsare, kan jag inte ändra så jag får till svensk gramatik, är det i inställningar, bättre än 4:an, utseendet eller vad det nu heter kommer det att ändras eller behåller de samma som nu. Jobbigt med den röda tråden när man skriver på svenska.

Du får väl installera en svensk ordlista om du inre redan har en så kanske det blir bättre. Har du högerklickat i ett textfält och kollat att det bara är engelska du har?

Och så behöver du som vanligt kolla att extensions.checkCompatibility dels existerar och dels är satt till false för aktuell version av Firefox eftersom tilläggen inte hunnit bli anpassade ännu. Det borde vara extensions.checkCompatibility.5.0a för Aurora, tror jag.

Permalänk
Medlem

Kollar upp det, verkar som jag behöver svensk ordlista, för den röda tråden är väldigt jobbig när man skriver.

Permalänk
Medlem

Funkade inte, svenska ordlistan är bara till 4:an, sedan är det inte hela världen, bara downthemall som inte fungerar utav det jag använder, använder bara 3 stycken addons till 4:an wot,adblock och så downthemall har haft andra innan, tog bort dem för 4:an blev så himla slö, kollade https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/extensions/ finns ingen som fungerar till 5a2

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kollar upp det, verkar som jag behöver svensk ordlista, för den röda tråden är väldigt jobbig när man skriver.

Jo, men den svenska ordlistan jag länkade till i förra inlägget tycker jag funkar bra. Sen kan du ju även högerklicka och välja bort "Check spelling" om du inte vill ha någon stavningskoll alls.

Permalänk
Medlem

Webbläsaren är snabb, får väl leva med det hela tills det rättas till.

Permalänk
Medlem

Pucko jag, hjälpte att ta väck spell check, thx, lite segt i hjärnan så här sent på kvällen

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Funkade inte, svenska ordlistan är bara till 4:an, sedan är det inte hela världen, bara downthemall som inte fungerar utav det jag använder, använder bara 3 stycken addons till 4:an wot,adblock och så downthemall har haft andra innan, tog bort dem för 4:an blev så himla slö, kollade https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/extensions/ finns ingen som fungerar till 5a2

Jasså, funkade inte ordlistan med Aurora?

Jag skriver i detta nu med 6.0a1 och märker inga konstigheter med svenska ordlistan. Testar också DownThemAll, men märker inga konstigheter där heller.

Har du satt extensions.checkCompatibility som jag beskrev tidigare?

Permalänk
Medlem

funkade inte att skriva så eller skrev jag fel.

Permalänk
Medlem

Hej
Funkar inte med det du säger, jag har hämtat det från mozilla page, behöver ordlistan, för jag måste trycka på check spelling varje gång, sjukt jobbig att se en röd tråd under bokstäverna

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Den där länken var ju inte speciellt uppdaterad. Det har hänt en hel del de senaste dygnen och det jobbas på inbyggt stöd för kanalbyte så det kan inträffa oväntade saker när som helst.

Det gäller att kolla lite innan extra innan man installerar den närmsta tiden, innan det nya kanalsystemet har satt sig ordentligt. Personligen skulle jag just nu inte lita på information som är mer än några dygn gammal.

http://compixels.com/7442/how-to-enable-channel-switching-option-in-firefox-builds

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hej
När beta kommer, går aurora över till beta eller?, hur som helst jag gillar firefox, såg nyss att mozillawiki sidan är omgjord i design, är inne dagligen på mozzilazine forum med så länge man kommer in på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hej
När beta kommer, går aurora över till beta eller?, hur som helst jag gillar firefox, såg nyss att mozillawiki sidan är omgjord i design, är inne dagligen på mozzilazine forum med så länge man kommer in på den.

Nja, det beror på vad man menar med går över till. Aurora kommer alltid vara Aurora, dvs det som i vanliga fall kallas alfa eller pre-beta. När Firefox 5.0a2 övergår i beta kommer Aurora byta versionsnummer till 6.0a2 och fortsätta vara en alfa, fast för nästa version..

Det finns fyra parallella kanaler: Nightly, Aurora, Beta och Release

Och på samma sätt som för Aurora - om om du kör Beta kommer du alltid köra Beta. När Betan är färdig för release så höjs versionsnumret och du fortsätter köra beta för nästa version.

Nu har man ju infört stöd för kanalbyte i Firefox, men det är bara några dagar gammalt, så exakt hur man som användare kommer uppleva det hela återstår att se när det satt sig.

Permalänk
Medlem

Ok, så jag måste byta sedan om jag vill gå över till beta-release, jag gillar verkligen aurora, fast det är små buggar här och där, nice, så det innebär att man kommer få se 6:an snart, för den påbörjas nu vad jag såg på mozillawiki, försökte med addons igår och det funkade inte, tittade in på mozillazine forum och gjorde samma sak som stod där, inget fungerade, får väl leva med det, inte hela världen, har ju inte så många addons just nu, vore kul om man hade downthemall till hands för jag tycker inte mozillas egna downloader är bra, men den fungerar. Dem två jag använder är ju WOT och adblock, dem två fungerar, finns det inte comaplity addon, kommer ihåg jag tog ner en sådan när man var i slutet av betan för 4:an

Permalänk
Medlem

Det här känns löjligt. Det gick långsamt förut, alldeles för lång tid gick innan Firefox 4 kom, från att version 3 släpptes, men detta är ju än mer absurt. Känns som att de försöker härma saker från Chrome för att de har gjort stora framgångar på kort tid. Men de har ju ett helt annat koncept för versionerna.

Förutom att det känns olustigt och oseriöst med detta uppskruvade tempo så oroar jag mig för hur alla plug-ins kommer fungera. För redan som det har varit har ju vissa plug-ins tagit tid på sig innan de har blivit uppdaterade till en ny version.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Gissar på att det tog lång tid för mozilla att uppdatera gecko till 2.0 som hela firefox bygger på, även gissar jag på google som blir mer och mer likt microsoft när det gäller makt, för idag är man ju en av de störsa på marknaden, de äger ju youtube,android,chrome,gmail med mera, hur som helst gillar jag inte chrome, använder hellre firefox,thunderbird eller IE som sista utväg om det skulle behövas. Som sagt det tar tid att bygga saker, ordspråket: Rom byggdes inte på en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Ok, så jag måste byta sedan om jag vill gå över till beta-release, jag gillar verkligen aurora, fast det är små buggar här och där, nice, så det innebär att man kommer få se 6:an snart, för den påbörjas nu vad jag såg på mozillawiki, försökte med addons igår och det funkade inte, tittade in på mozillazine forum och gjorde samma sak som stod där, inget fungerade, får väl leva med det, inte hela världen, har ju inte så många addons just nu, vore kul om man hade downthemall till hands för jag tycker inte mozillas egna downloader är bra, men den fungerar. Dem två jag använder är ju WOT och adblock, dem två fungerar, finns det inte comaplity addon, kommer ihåg jag tog ner en sådan när man var i slutet av betan för 4:an

Jag testade precis nu och det funkar för mig med mina tillägg i Aurora när jag skapat och satt extensions.checkCompatibility.5.0a till false.

Och 6:an finns ju redan - bara att köra Nightly om man är nyfiken och orädd.

Permalänk
Medlem

väntar ett tag till på 6:an tills det går över på aurora kanal, skall testa extensions en gång till, får bara hela tiden fel meddelanden. Står server not found när jag skriver in det i url, gör jag fel eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

väntar ett tag till på 6:an tills det går över på aurora kanal, skall testa extensions en gång till, får bara hela tiden fel meddelanden. Står server not found när jag skriver in det i url, gör jag fel eller?

Ja, du gör fel. Du ska inte skriva in det som en URL.

Däremot ska du skriva about:config som en URL, och sedan är du är inne i konfigurationen högerklickar du och skapar en ny "boolean" med namnet extensions.checkCompatibility.5.0a som är false.

Permalänk
Medlem

Thx, gjorde det och fick exensionscheck till version8a i vänster raden, kul att någon föklarar vad man skall göra, tog även hem extension compability addon från mozilla hittade det via mozillazine, jag installerade det, tänkte why not.

Permalänk
Medlem

Bara en liten fråga, gnurk kommer addons att uppdatera när det kommer en ny uppdate, hur fungerar det, hämtade hem ordlistan som du tipsade om, allt fungerar nu så jag tackar så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Bara en liten fråga, gnurk kommer addons att uppdatera när det kommer en ny uppdate, hur fungerar det, hämtade hem ordlistan som du tipsade om, allt fungerar nu så jag tackar så mycket.

Ja, mina addons brukar uppdatera sig i alla fall precis som om jag körde en kompatibel version, och Update Add-ons Automatically är satt som default i nya profiler. Annars är det ju bara att slå på det om man inte vill uppdatera manuellt då och då.

Permalänk
Medlem

Upptäckte att det fanns en Firefox5.01 beta att ladda ner, så jag gjorde det.
MEN vågar jag installera den för vad händer med min äntligen nu FF4.01 sv som funkar bra med nästan alla tilläggen.
Så man inte hamnar i betaträsket igen med fel språkversion och knappt några tillägg som fungerar inte ens Walnut utseendet funkade i en betaversion.

Och vad är skillnaden jämfört med 4.01. Det enda jag tycker mig sakna är snabbheten IE9 känns snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Upptäckte att det fanns en Firefox5.01 beta att ladda ner, så jag gjorde det.
MEN vågar jag installera den för vad händer med min äntligen nu FF4.01 sv som funkar bra med nästan alla tilläggen.

Jag har hoppat vilt mellan trunk, nightly, aurora och stable utan att drabbas av alltför stora problem.

Bra startup-flaggor om man ska experimentera mycket är:

  • -ProfileManager

  • -no-remote

För att sparka igång tillägg som ännu inte har satts som kompatibla med Firefox 5 eller 6 behöver man känna till extensions.checkCompatibility.

Permalänk
Medlem

Har nu till slut vågat mig på att uppgradera till 5.01beta och tycker den är klart mycket snabbare än 4:an. Massor av tilläggen funkar inte med FF 5 men jag har ett tillägg som gör att de ändå gör det. Addon Compatibility Reporter, så allt är som vanligt i alla fall.

Det enda är att versionen är på engelska och inte svenska så allt är på det språket. Är det någon som vet om och var man kan ladda ner en svensk version av FF 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Har nu till slut vågat mig på att uppgradera till 5.01beta och tycker den är klart mycket snabbare än 4:an. Massor av tilläggen funkar inte med FF 5 men jag har ett tillägg som gör att de ändå gör det. Addon Compatibility Reporter, så allt är som vanligt i alla fall.

Det enda är att versionen är på engelska och inte svenska så allt är på det språket. Är det någon som vet om och var man kan ladda ner en svensk version av FF 5?

Om det hade funnits en svensk version av 5.0.b1 hade den nog legat här.
http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/5.0b1-...

På samma sätt som det finns lokala versioner av 4.0rc2 här:
http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/4.0rc2...