John Carmack väljer sida i grafikkortskriget

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att spelutvecklarna får så mycket hjälp av gröningarna och att AMD\ATI trots det visar minst lika bra resultat i testerna visar möjligen att Nvidia behöver all hjälp det han få för att få sina högt hypade kort att framstå som värda att lägga pengarna på. Där programerarna har klarat att dra nytta av bla. kraften som finns för flyttalsberäkningar med dubbel precision, 64 bit, så hamnar Nvidias kort lång efter. Kolla bara på vilka prjoect som ligger i top i BOINC

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Haha seriöst.. jag ska hålla mig ifrån dom personliga förolämpningarna men att du är ifrån Stockholm kommer ju inte som någon jätteöverraskning.

1, Jag förstår inte hur du kan skriva som du gör om du vet att det bara är vissa chips som tillverkas av TSMC. Då borde du ju inse att det är väldigt märkligt att säga "Det är ju samma sak, de görs ju i samma fabriker". Personen som skrev om skogen berättade ju bara om hur denne tänkte kring de olika varumärkena. Det är nog ingen som på allvar tror att tillverkningen görs av tre tomtar på varsin stubbe i skogen. Men tack för att du försöker lära oss detta ändå.

2, Tydligen så tycker ju även John Carmack att det blir mer stabilt med detta samarbete. Det är ju ingen som säger att det blir instabilt med "röd hårdvara". Bara att det blir mer stabilt med "grön". Dock är ju det här på en drivrutinsnivå där du och jag inte kommer märka någon egentlig skillnad. Att spelet startar och går att spela igenom med alla möjliga kort (röda som gröna) är ju testat oavsett TWIMTBP.

3, Med tanke på din inställning så tror jag snarare det handlar om att du själv inte riktigt kan förklara hur jag gjort bort mig. Annars hade du nog gärna skrivit om alla de pinsamheter och idiotiska saker jag gör. Du verkar ju nämligen ha någonting emot alla i Stockholm. Stolt sådan också... men om vi ska prata om vad olika städer, kommuner etc. bidrar till Sveriges utveckling så tror jag vi får starta en egen tråd i ÖÄ.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Hallå alla småpojkar som älskar PhysX! Titta på denna nyhet http://www.sweclockers.com/nyhet/12330

Ni kan även läsa http://forums.anandtech.com/showthread.php?p=30102764

Tack för mig! Trevlig söndag allihopa, speciellt alla Nvidiafans ))

Ja visst är det otroligt hemskt att ett företag väljer att göra så ett deras teknologi fungerar bäst på deras produkter.

Men du vill väl som många av just småpojkarna överlag, att företag ska bjuda på allt som dom går i konkurs.

Lär dig hur man driver företag så kanske du förstår.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon:

1, Jag förstår inte hur du kan skriva som du gör om du vet att det bara är vissa chips som tillverkas av TSMC. Då borde du ju inse att det är väldigt märkligt att säga "Det är ju samma sak, de görs ju i samma fabriker". Personen som skrev om skogen berättade ju bara om hur denne tänkte kring de olika varumärkena. Det är nog ingen som på allvar tror att tillverkningen görs av tre tomtar på varsin stubbe i skogen. Men tack för att du försöker lära oss detta ändå.

2, Tydligen så tycker ju även John Carmack att det blir mer stabilt med detta samarbete. Det är ju ingen som säger att det blir instabilt med "röd hårdvara". Bara att det blir mer stabilt med "grön". Dock är ju det här på en drivrutinsnivå där du och jag inte kommer märka någon egentlig skillnad. Att spelet startar och går att spela igenom med alla möjliga kort (röda som gröna) är ju testat oavsett TWIMTBP.

3, Med tanke på din inställning så tror jag snarare det handlar om att du själv inte riktigt kan förklara hur jag gjort bort mig. Annars hade du nog gärna skrivit om alla de pinsamheter och idiotiska saker jag gör. Du verkar ju nämligen ha någonting emot alla i Stockholm. Stolt sådan också... men om vi ska prata om vad olika städer, kommuner etc. bidrar till Sveriges utveckling så tror jag vi får starta en egen tråd i ÖÄ.

1. Om jag inte minns helt fel så gjordes hela 5xxx serien i TSMC's fabriker, knappast vad jag skulle kalla "vissa" chips. Men visst, vill du få det till det så whatever, tro vad du vill! Vi kan säga att dom görs i Surahammar så blir allt bra. Orkar inte tjafsa med en envis liten keyboard warrior.

2. Precis, det är just det jag menar.
Dom påstår att det blir mer stabilt med grönt vilket är helt felaktigt eftersom varken du eller jag kan se någon skillnad vilket i sin tur endast tyder på att AMD precis som Nvidia har sina departement som hjälper spelutvecklare.
Den enda skillnaden är att Nvidia gjort en marknadsföringsgrej av det för att lura folk att tro att det är mer stabilt med det gröna. Alla riktiga spel testas utförligt med alla kort high end som low end och det är inte specifikt Nvidia kort. Att tro något annat är bara dumheter.

Att Carmack som jag personligen uppfattar som en ettrig jävel likt supernördarna som hängde på internetcaféer i slutet på 90 talet som trodde sig kunna allt om allt är ju en annan sak. Det är ju hans personliga åsikt att det är bra att kunna skicka en obskyr fråga om någonting till Nvidia, men va spelar det för roll? Han kan garanterat skicka sådana till Ati oxå, att han valt Nvidia kan ha en annan anledning, se nedan.

Att han fått betalt av Nvidia för o säga sånthär är ju inte heller långsökt. Business is business, precis som när det kom fram att Nvidia mutat devs för att använda Physx osv. http://www.gamespot.com/forums/topic/27218362

Du tror väl inte på allvar att det är gratis att få sin produkt promotad när vi spelar på den här nivån i affärsvärlden? Snälla lilla du alltså, tänk efter lite eru snäll.

3. Suck.

Visa signatur
Permalänk

90% av de som skriver i tråden har verkar glömt att läsa artikeln.
SOM INTE HANDLAR OM VILKET GRAFIKKORT SOM PRESTERAR BÄST.
Han påstår heller inte att man skall göra ett aktivt val pga vad han föredrar.

Fattar inte varför folk får panik och måste försvara sina köp och gapa över varför deras kort är bäst.
Suck!

Permalänk

Det behöver inte betyda att drivrutinen är dåligt skriven för alla GPU arkitekturer från Nvidia, utan endast för GTX 590.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Allt handlar om pengar , får du X antal personer att hjälpa till att utveckla spelet ( som inte står på din lönelista) , Nvidia kan man säga betalar för att få loggan "The Way It's Meant To Be Played" . Bra eller dåligt .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Det behöver inte betyda att drivrutinen är dåligt skriven för alla GPU arkitekturer från Nvidia, utan endast för GTX 590.

det samma kan sägas om dom som haft problem med Radeon kort fast då ropar man dåliga drivers hej vilt.
dock när ett Nvidia kort brinner upp för att dom glömmer lägga in överspännings skydd i sina drivrutiner (EPIC FAIL)

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

90% av de som skriver i tråden har verkar glömt att läsa artikeln.
SOM INTE HANDLAR OM VILKET GRAFIKKORT SOM PRESTERAR BÄST.

Det verkar ju som om Sweclockers glömt att göra det också eftersom de sätter en sån dum rubrik som formligen uppmuntrar till att mobilisera skyttegravssoldaterna. Men det ger väl många clicks att referera till annonsörerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

det samma kan sägas om dom som haft problem med Radeon kort fast då ropar man dåliga drivers hej vilt.
dock när ett Nvidia kort brinner upp för att dom glömmer lägga in överspännings skydd i sina drivrutiner (EPIC FAIL)

Det kommer dåliga drivrutiner till båda märken med jämna mellanrum.

On-topic:
Förstår inte varför alla ska gnälla. Det är ju bara bra att spelindustrin får mer hjälp med spelutvecklingen. Har ni sett dagens spel vilken jävla röra det är? Som att betala för beta versioner av spel som inte funkar med crossfire / sli och som buggar sönder.
Vi behöver all hjälp vi kan få och Carmac får sin av Nvidia. Så helt klart tummen up!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

90% av de som skriver i tråden har verkar glömt att läsa artikeln.
SOM INTE HANDLAR OM VILKET GRAFIKKORT SOM PRESTERAR BÄST.
Han påstår heller inte att man skall göra ett aktivt val pga vad han föredrar.

Fattar inte varför folk får panik och måste försvara sina köp och gapa över varför deras kort är bäst.
Suck!

Nej går inte nämna ett nvidia/AMD förrens kriget bryter ut, samma med Intel/AMD.

TL;DR
Detta handlar dom SDK:s (Software development kits) och dess support inte drivrutiner och hårdvara.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Om det är någon speltillverkare jag ser upp till så är det Carmack. Jag tycker fortfarande inte det släppts något tillräckligt bra fps att nämna sedan Quake 3 (UT är möjligtvis undantaget). Vi får se vad det blir av Rage.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om vad John Carmack säger .. en föredetting.
Markus Persson är den nya guden.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Så Carmack har valt Nvidia med "The Way it's Meant to be Played". Det finns många andra som valt AMD och deras program "Gaming Evolved".

"The program focuses on three main points:

* Commitment to create gaming innovation
* Promise to nurture open industry standards
* Pledge to support the PC gaming industry"

Den stora skillnaden mellan dom två programmen är att AMD fokuserar på öppna standarder; så som OpenCL och OpenGL. AMD håller också på att ta fram en öppen 3D standard; till skillnad från Nvidia som har en egen propritär lösning.

http://www.youtube.com/watch?v=J0eZEdpsgjk&feature=player_emb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om dom nu är så duktiga som du skriver, varför kan dom inte fixa fram ett grafikkort där du kan koppla in fler än 2 skärmar. Helt otroligt att dom inte fått fram ett kort som fixar det, skulle skämts om jag var utvecklare på Nvidia!!

har inte tex 460 3 st utgångar?
vet ju en massa jävla kort som har det.
men du får väl räkna med att det kanske kan bli hackigt om du ska anv alla 3(inte samma uttag,men 3 st uttag oavsett sort/typ)

Visa signatur

Cooler Master 922, AMD Phenom II 955 x4 @ 3.8Ghz, Corsair 8GB,GTX 460 768 mb TX 750W