Permalänk
Medlem

Spärrad router !

Hej !
Min morsa och farsa tycker tyvvär att jag och min bror sitter för mkt vid datorn.
De har köpt/fixat en kille som kom och kopplade in en ny router.
Det är nämligen en spärr från klockan 18.00 - 23.00 på vardagar och 16.00 - 01.00 på helger.
Min bror vet hur man på ungefär 3 sekunder fixar det så man kan använda internet, men han vägrar att säga det till mig !
Är det någon här som vet hur man gör ? Skulle varit väldigt tacksam om jag fick hjälp med detta !

Permalänk
Medlem

beror helt på vilken form av spärr han använt sig av.. men.. du har inte funderat på om det kanske finns nån mening med spärren istället för att kringå den..?

Permalänk
Medlem

- Factory reset?
- Mobilt bredband?
- Förbikoppling?
- Din bror kan lösenordet till routern?
- Faktiskt göra som föräldrarna säger? Även om jag kan tycka att spärrtiden är lite väl tilltagen.

Fast om din bror gör något som släpper hela spärren borde det påverka allas datorer. Lite svårt att säga faktiskt eftersom det inte finns så mycket underlag på vad som är gjort.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

okej, men asså t.ex. om jag är sjuk eller något liknande, då kanske jag vill sitta vid datorn lite eller tanka ner ngn film eller ngt..

Permalänk
Medlem

asså, jag har också lösenordet till routern ?
jaa, han gör så internet funkar på alla datorer.
annars hade jag inte haft internet nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av iEmiiil:

okej, men asså t.ex. om jag är sjuk eller något liknande, då kanske jag vill sitta vid datorn lite eller tanka ner ngn film eller ngt..

Då kanske dina föräldrar kan gå med på att släppa efter lite?

som sagt är det svårt att säga vad man ska göra för du har inte sagt vad som är gjort.
- vilken router används för detta?
- hur har "killen" satt upp spärren?
- är du säker på att det inte är något lokalt på datorn?
- är surfning stoppad för ALLA under den angivna tiden?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av iEmiiil:

asså, jag har också lösenordet till routern ?
jaa, han gör så internet funkar på alla datorer.
annars hade jag inte haft internet nu

Men du skrev att spärren sätter in först kl 18 på vardagar. Så nu borde du kunna surfa fritt. Eller?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

nej men -.- , den sitter i tills 18 på vardagar, så klockan 18.00 så kan ja börja använda internet, sen klockan 23.00 så slutar det funka

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vad exakt det är, är du ansluten trådlöst? På min netgear går det att sätta (ungefär som i utorrent) vilka tider Wlanet skall släppa förbi trafik har jag för mig. Så du kan vara ansluten dygnet runt men endast surfa under utsatta tider..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Går att sätta scheman för acess till nätverket i de flesta routers. Styr enklast via MAC adressen då den aldrig ändras på en dator generellt sett.
Sedan kan de ju bli intressant att se vilka restriktioner som ni får när föräldrarna märker att ni kringår eran spärr.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Det finns annat än datorer i livet grabbar! Säkert jätteläskigt att upptäcka jämfört med den trygga datorskärmen där du slipper ha direktkontakt med levande människor... så kryp tillbaka till det sunkiga pojkrummet och fortsätt bryt ner kroppen sittandes.