Vad betyder dedikerat grafikminne?

Permalänk
Inaktiv

Vad betyder dedikerat grafikminne?

Vill ha svar på det i rubriken. Ska köpa ny dator och förstår inte vad som menas. Hur mycket minne är godkänt för en bärbar dator? Datorn ska användas till film och LITE spel.

Permalänk
Skrivet av anon170340:

Vill ha svar på det i rubriken. Ska köpa ny dator och förstår inte vad som menas. Hur mycket minne är godkänt för en bärbar dator? Datorn ska användas till film och LITE spel.

Hur mycket minne grafikkortet har. Ungefär samma sak som Ramminne (Döda mig inte för min grova jämförelse)

Visa signatur

XBL: Framfart Steam: Flanders_one
Reserverad för alla felstavningar eller grammatiska fel som kan uppstå.

Permalänk
Antielefant

Bör tilläggas att mängden grafikminne är totalt ointressant för spelprestandan. Ett kort med 320 MB kan vara snabbare än ett kort med 2 GB. Vad som är intressant är vilken grafikprocessor det är.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zcenicx:

Bör tilläggas att mängden grafikminne är totalt ointressant för spelprestandan. Ett kort med 320 MB kan vara snabbare än ett kort med 2 GB. Vad som är intressant är vilken grafikprocessor det är.

Okej, tack! Hur ser jag om det är en bra grafikprocessor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Bör tilläggas att mängden grafikminne är totalt ointressant för spelprestandan. Ett kort med 320 MB kan vara snabbare än ett kort med 2 GB. Vad som är intressant är vilken grafikprocessor det är.

Skulle väl inte hålla med riktigt där, om de är massa stora texturer så kommer grafikkortet få swappa en massa då inte allt får plats på gpu minnet med resultatet att det hackar en massa va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Okej, tack! Hur ser jag om det är en bra grafikprocessor?

det är svårt att se för den oinsatte.

gäller helt enkelt att läsa på , genom att titta på prestandatest av olika grafikkort på sidor som t.ex sweclockers.

Skrivet av crashtsc:

Skulle väl inte hålla med riktigt där, om de är massa stora texturer så kommer grafikkortet få swappa en massa då inte allt får plats på gpu minnet med resultatet att det hackar en massa va?

i min erfarenhet har vram varit mer av en "antingen-har-man-tillräckligt-eller-så-har-man-inte-det" grej.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ange en budget och vad du ska använda burken till så finns det flera genier här inne som gärna plockar
ihop en burk till dig, är det bärbar du ska, så kommer det säkert tips och rekommendationer på det med.

Bruka den ofantliga kunskapen som finns här på Sweclockers.

Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Och "dedikerat" anger då att det är separat minne för grafikkretsen/-kortet, till skillnad från "delat", då grafikkortet istället lägger beslag på en del av datorns vanliga RAM.

Generellt är det bra med dedikerat VRAM, men som sagt ovan behöver man kolla på vilken grafikprocessor det rör sig om för att säga något om prestanda.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Bör tilläggas att mängden grafikminne är totalt ointressant för spelprestandan. Ett kort med 320 MB kan vara snabbare än ett kort med 2 GB. Vad som är intressant är vilken grafikprocessor det är.

Sanning med modifikation, större upplösning kräver mer minne.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Sanning med modifikation, större upplösning kräver mer minne.

Men kör man lägre upplösning så är det bättre med mindre minne, tar inte lika länge

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av jooelhoglund:

Men kör man lägre upplösning så är det bättre med mindre minne, tar inte lika länge

Jag ställer mig ytterst tveksam till detta, det fungerar nog inte riktigt så. Så vitt jag vet så finns det ingen som helst fördel med mindre minne.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag ställer mig ytterst tveksam till detta, det fungerar nog inte riktigt så. Så vitt jag vet så finns det ingen som helst fördel med mindre minne.

Hade nyss en uppgift i skolan om minnen och vad jag hittade på nätet så stod det så, men hur stor skillnad det är har jag ingen aning om

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av jooelhoglund:

Hade nyss en uppgift i skolan om minnen och vad jag hittade på nätet så stod det så, men hur stor skillnad det är har jag ingen aning om

På grafikdedikerat DDR3 minne kanske, tror absolut inte så är fallet med GDDR5.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av crashtsc:

Skulle väl inte hålla med riktigt där, om de är massa stora texturer så kommer grafikkortet få swappa en massa då inte allt får plats på gpu minnet med resultatet att det hackar en massa va?

Och ändå är ett 8800 GT 320MB är fortfarande bra mycket snabbare än ett GT 420 med 2 GB VRAM, oavsett upplösning.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Sanning med modifikation, större upplösning kräver mer minne.

Sant, men enbart om det inte flaskar på GPU'n - vilket är rätt vanligt på bärbara och billiga stationära.

Skrivet av jooelhoglund:

Men kör man lägre upplösning så är det bättre med mindre minne, tar inte lika länge

Den skillnaden (det är latensskillnaden vi pratar om) är minimal ens i bästa fall, och är enbart tillämplig om vi pratar om i övrigt identiska grafikkort - exempelvis 560 Ti 1GB vs 560 Ti 2GB.

Ett 560 Ti 2GB är alltid snabbare än ett 550 Ti 1GB, oavsett upplösning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Och ändå är ett 8800 GT 320MB är fortfarande bra mycket snabbare än ett GT 420 med 2 GB VRAM, oavsett upplösning.

Sant, men enbart om det inte flaskar på GPU'n - vilket är rätt vanligt på bärbara och billiga stationära.

Den skillnaden (det är latensskillnaden vi pratar om) är minimal ens i bästa fall, och är enbart tillämplig om vi pratar om i övrigt identiska grafikkort - exempelvis 560 Ti 1GB vs 560 Ti 2GB.

Ett 560 Ti 2GB är alltid snabbare än ett 550 Ti 1GB, oavsett upplösning.

Det beror inte på storleken på minnet utan på att 8800 GT var ett high-end kort som fortfarande står sig och ett 420 GT är en low-low-end kort gjort för väldigt låg budget.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

På grafikdedikerat DDR3 minne kanske, tror absolut inte så är fallet med GDDR5.

Skrivet av Zcenicx:

Den skillnaden (det är latensskillnaden vi pratar om) är minimal ens i bästa fall, och är enbart tillämplig om vi pratar om i övrigt identiska grafikkort - exempelvis 560 Ti 1GB vs 560 Ti 2GB.

Ett 560 Ti 2GB är alltid snabbare än ett 550 Ti 1GB, oavsett upplösning.

Som sagt så läste jag det på någon halvt seriös sida, så minnena har säkert ändrats en hel del än där jag läste

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Permalänk
Antielefant
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det beror inte på storleken på minnet utan på att 8800 GT var ett high-end kort som fortfarande står sig och ett 420 GT är en low-low-end kort gjort för väldigt låg budget.

...men är fortfarande ett klockrent exempel på att ett kort med mindre minne kan vara enormt mycket snabbare, och att allt detta beror på vilken GPU som sitter på plats.

Samma gäller förstås (för att ta ett nyare aktuellt exempel) 460 med 768 MB vs 530 med 2 GB.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

det ser ut som om du har tittar på en märkesdator tex acer eller HP? fråga i forumet så kommer du få tusen förslag på datorer som är 10ggr bättre

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

...men är fortfarande ett klockrent exempel på att ett kort med mindre minne kan vara enormt mycket snabbare, och att allt detta beror på vilken GPU som sitter på plats.

Samma gäller förstås (för att ta ett nyare aktuellt exempel) 460 med 768 MB vs 530 med 2 GB.

För att göra en rättvis jämförelse så måste man ta två likadana kort men med olika minnesmängd, som ett 512mb ati 5770 och ett 1gb eller ett som ovan nämnt 460GTX 768 och ett 460GTX 1gb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luddtuss:

Ange en budget och vad du ska använda burken till så finns det flera genier här inne som gärna plockar
ihop en burk till dig, är det bärbar du ska, så kommer det säkert tips och rekommendationer på det med.

Bruka den ofantliga kunskapen som finns här på Sweclockers.

Lycka till!

Jag söker främst en bärbar dator. Prisklassen 4-5k. Det jag kommer använda den till är spotify, surfa, kolla på film, något lite tyngre program som Sony Vegas, och kanske ev. nåt spel som Call of duty- modern warfare 2. Om jag ska spela spel så behöver det inte vara på bästa grafiken, men jag vill inte att det ska lagga.
Jag skulle vilja att den uppfyllde samtliga funktioner: minst 4gb ram, ca 500gb hdd, HDMI- uttag, WebCam.

Hoppas det finns nån dator i den prisklassen som uppfyller mina krav
Om ni hittar en bra stationär med skärm så kan ni gärna länka den med ( MAX 5k. )

Permalänk
Antielefant
Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Ja, exakt i den stilen!

Sen undrar jag om det är stor skillnad i kvalité och prestanda mellan dessa två setups:

ATI Mobility Radeon HD 5650
1024 MB

eller

ATI Mobility Radeon HD 5470
1GB dedikerat DDR3

Permalänk
Antielefant
Skrivet av anon170340:

ATI Mobility Radeon HD 5650
1024 MB

eller

ATI Mobility Radeon HD 5470
1GB dedikerat DDR3

Ja, det är rejäl skillnad mellan de två. Som jag försökt säga tidigare är minnesmängden sekundär jämfört med vilken GPU det är, och ett 5650 är betydligt kraftigare än 5470.

Det är ganska enkelt att se vad GPU'n är gjord för om man kan "avkoda" modellnumret.

AMD: G S M V
G, första siffran, är vilken grafikkortsgeneration vi pratar om. I fallet 5650 är det serie 5 (egentligen 15, men skit samma).
S, andra siffran, är vilken GPU-serie i generationen det är. Högre siffra motsvarar en högre prestandamodell.
M, tredje siffran, är vilken prestandaklass i serien det gäller. Återigen motsvarar en högre siffra en högre prestanda.
V, fjärde siffran, är normalt sett vilken version eller revision av i övrigt samma kort det är. En högre siffra betyder oftast ett nyare kort, men det finns undantag.

I deras nuvarande produktserier ser namngivningen ut ungefär så här;

x9xx: Hög till extremt hög prestanda, klarar i princip allt i väldigt höga inställningar.
x8xx: Bra prestanda, klarar i princip alla och kommande spel på bra inställningar.
x7xx: OK prestanda, klarar nyare spel på OK inställningar.
x6xx: Sämre prestanda, men klarar nyare spel på lägre inställningar.
x5xx: Budgetkort, inte lämpliga för moderna spel men klarar en del.
x4xx: Desktop-kort för skrivbordsdatorer.
x3xx: Integrerat skit.
x2xx: Bortkastade pengar.

xx9x: Specialvariant
xx7x: Det ostrypta och fullfjädrade kortet
xx5x: Billigare variant, lite sämre prestanda
xx3x: Budgetversionen, betydligt lägre prestanda

NVidia's kod är lättare att knäcka, då deras kod helt enkelt är G S V.

x9x: Extremt hög prestanda
x8x: Väldigt hög prestanda
x7x: Hög prestanda
x6x: Bra prestanda
x5x: OK prestanda
x4x: Sämre prestanda, luktar budget
x3x: Direkt budgetkort
x2x: Grafikkort för skrivbordsdatorer
x1x: Visar skrivbordet

I dagsläget ligger rankningen ungefär så här;

Radeon HD 6990
Geforce GTX 590
Radeon HD 5970
Geforce GTX 580
Geforce GTX 570
Radeon HD 6970 2GB
Radeon HD 6950 2GB
Geforce GTX 560 Ti
Radeon HD 6950 1GB
Geforce GTX 560
Geforce GTX 460 1GB
Radeon HD 6870
Geforce GTX 550 Ti
Radeon HD 6850
Geforce GTX 460 768MB
Radeon HD 6770
Radeon HD 5770
Geforce GTS 450
Radeon HD 5750
Radeon HD 5670
Geforce GT 540
Radeon HD 5650
Radeon HD 5570
Geforce GT 440
Radeon HD 5550
Radeon HD 5470
Radeon HD 5450

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zcenicx:

Ja, det är rejäl skillnad mellan de två. Som jag försökt säga tidigare är minnesmängden sekundär jämfört med vilken GPU det är, och ett 5650 är betydligt kraftigare än 5470.

Det är ganska enkelt att se vad GPU'n är gjord för om man kan "avkoda" modellnumret.

AMD: G S M V
G, första siffran, är vilken grafikkortsgeneration vi pratar om. I fallet 5650 är det serie 5 (egentligen 15, men skit samma).
S, andra siffran, är vilken GPU-serie i generationen det är. Högre siffra motsvarar en högre prestandamodell.
M, tredje siffran, är vilken prestandaklass i serien det gäller. Återigen motsvarar en högre siffra en högre prestanda.
V, fjärde siffran, är normalt sett vilken version eller revision av i övrigt samma kort det är. En högre siffra betyder oftast ett nyare kort, men det finns undantag.

I deras nuvarande produktserier ser namngivningen ut ungefär så här;

x9xx: Hög till extremt hög prestanda, klarar i princip allt i väldigt höga inställningar.
x8xx: Bra prestanda, klarar i princip alla och kommande spel på bra inställningar.
x7xx: OK prestanda, klarar nyare spel på OK inställningar.
x6xx: Sämre prestanda, men klarar nyare spel på lägre inställningar.
x5xx: Budgetkort, inte lämpliga för moderna spel men klarar en del.
x4xx: Desktop-kort för skrivbordsdatorer.
x3xx: Integrerat skit.
x2xx: Bortkastade pengar.

xx9x: Specialvariant
xx7x: Det ostrypta och fullfjädrade kortet
xx5x: Billigare variant, lite sämre prestanda
xx3x: Budgetversionen, betydligt lägre prestanda

NVidia's kod är lättare att knäcka, då deras kod helt enkelt är G S V.

x9x: Extremt hög prestanda
x8x: Väldigt hög prestanda
x7x: Hög prestanda
x6x: Bra prestanda
x5x: OK prestanda
x4x: Sämre prestanda, luktar budget
x3x: Direkt budgetkort
x2x: Grafikkort för skrivbordsdatorer
x1x: Visar skrivbordet

I dagsläget ligger rankningen ungefär så här;

Radeon HD 6990
Geforce GTX 590
Radeon HD 5970
Geforce GTX 580
Geforce GTX 570
Radeon HD 6970 2GB
Radeon HD 6950 2GB
Geforce GTX 560 Ti
Radeon HD 6950 1GB
Geforce GTX 560
Geforce GTX 460 1GB
Radeon HD 6870
Geforce GTX 550 Ti
Radeon HD 6850
Geforce GTX 460 768MB
Radeon HD 6770
Radeon HD 5770
Geforce GTS 450
Radeon HD 5750
Radeon HD 5670
Geforce GT 540
Radeon HD 5650
Radeon HD 5570
Geforce GT 440
Radeon HD 5550
Radeon HD 5470
Radeon HD 5450

Tackar! ett svar som gör att man kan förstå lite grann i den här djungeln!

Permalänk
Medlem

Zcenicx kan vara hård i sina inlägg men han vet för det mesta vad han pratar om. Stött på hans diskussioner här ett par ggr på forumet. Du kan lita på att det han säger stämmer bra med verkligheten.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Dedikerat grafikminne är det minnet som finns på grafikkortet. Det avgör bl.a. hur högupplösta texturer du kommer att kunna använda, och hur stora och många buffrar grafikortet kan använda när bilden renderas, helt enkelt hur mycket data som kan lagras på grafikkortet. Om inte detta minne räcker till kommer du garanterat få en laggig upplevelse men har man inte jätte hög upplösning behöver man inte häller betala extra för större minne. Då du har nytta av ett större grafikminne är framför allt vid hög upplösning och nyare spel som använder renderingsmetoden "deferred shading" som är mycket minnes krävande (dvs. nästan alla nya spel som ser snygga ut med många ljus i ).

Det som normalt sett avgör prestandan är som nämnts innan vilken typ grafikprocessor som används och hur många som är upplåsta. Det är dessa som exekverar de "shaders" som används för att rendera bilden/bilderna.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Bör tilläggas att mängden grafikminne är totalt ointressant för spelprestandan. Ett kort med 320 MB kan vara snabbare än ett kort med 2 GB. Vad som är intressant är vilken grafikprocessor det är.

Minnet har lite mera med upplösningen att göra, så om man lirar i full-hd eller mera så är ett med 2GB oftast snabbare än ett med 320MB, som du förmodligen redan vet.
Dock håller jag fullständigt med att grafikprocessorn är mer betydande än mängden minnet.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Tackar! ett svar som gör att man kan förstå lite grann i den här djungeln!

värt att påpeka i hans lista är att 6950 1GB är marginellt bättre än 6950 2GB oftast på normala upplösningar pga något bättre latency med det mindre minnet. sen går iofs 69509 att låsa upp och då mosar det ett 6950 1GB så det beror på hur man räknar

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Jag ska införskaffa en bärbar dator, främst för att arbeta på (simulering och CAD:ning) men jag vill att det ska gå att spela på den också utan problem, spel som Skyrim och Crysis. Jag har spanat runt lite och läst på så gott jag kunnat och har hittat några olika alternativ. Jag har däremot problem med att veta vilken som är bäst eller om någon av dem passar mitt syfte. Har en budget mellan 5500-7000 kr.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
Toshiba: Intel Ci7 3610QM 2,3 GHz, Intel HD Graphics 4000 ca 1,6 GB delat graifkminne, DDR3 , 6GB RAM

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1231789
Toshiba: Intel Ci7 3610QM 2,3 GHz, GeForce GT 630M 2GB dedikerat graifkminne, DDR3 , 6GB RAM
Är GeForce:n riktigt budget? Är Intel HD 4000 bättre?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=928431
HP: Processormodell AMD A-series A6-3410MX, 1,6 GHz, Quad Core, Radeon HD 6755G2, 1 GB, GDDR5, 8 GB RAM

är AMD processorn här bra eller dålig? har hittar inte så mycket om den på internet?

Jag har valt core i7 för att den kan hyperthreadning, och tror att det kommer hjälpa till både med arbete och spelandet.

På radeon:n så har jag hittat en som heter 7690M, den andra siffran är ju en steg mindre än den på HP:n, men dess tredje siffra är enligt Zcenix's lista en speciallvariant... ska jag välja den före 6755:an?