Acer Laptop som kraschat rädda innehållet på HDD.

Permalänk
Medlem

Acer Laptop som kraschat rädda innehållet på HDD.

Hej har en Acer laptop som inte längre går att starta man kommer till windows loggan ( svart bakgrund och sen windows flaggan som kommer i uppstart av W7) ska försöka ominstalera allt och med lite tur löser det alla problem men finns 500GB data som det saknas backup på bla 20 000mail som inte få gå förlorade. ( inte jag som använder laptopen ska tillägnas då jag skulle haft backup till skillnad från min far som jag tjatat på om att göra en).

Har testa med det jag kunde komma på. jag har tagit ur HDD och kopplat in den i en stationär där jag nu får samma problem så länge laptop disken sitter i även om jag väljer att bota från den systemdisken i datorn. jag har också testat att försöka kopiera allt via en LIVE CD utan resultat då den inte kan montera volymen.

$LogFile indicates unclean shutdown (0, 0)

så någon som har någon ide på hur man ska göra? ska man köpa en HDD karbinett och koppla in den via USB, eller ska man man trycka in disken medan den stationära redan är igång?

all hjälp uppskattas!

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Har testa med det jag kunde komma på. jag har tagit ur HDD och kopplat in den i en stationär där jag nu får samma problem så länge laptop disken sitter i även om jag väljer att bota från den systemdisken i datorn.

Du valde väl på fel ställe i bios. Exakt hur varierar mellan olika moderkort.

Du kan alltid byta plats på SATA kablarna så att din datorn disk hamnar före din pappas Acer disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du valde väl på fel ställe i bios. Exakt hur varierar mellan olika moderkort.

Du kan alltid byta plats på SATA kablarna så att din datorn disk hamnar före din pappas Acer disk.

valde rätt då min disk är en hitach och min pappas hade en ja annan betäckning så var rätt disk jag försökte boota från. kom också på att man skulle bytta sata port men det hjälpte inte just nu sitter dvd sata, 0 min hdd sata 1 och min pappas hdd i sata 3. men ska testa allt igen för säkerhets skull.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.