# ST2000DL003 - Stark Oro..

Permalänk

# ST2000DL003 - Stark Oro..

Har modellen av Seagate som sagts ovan, och köpte den när inet fick in cc32 firmwaret, då dom hade "löst" problemet med att datorn inte kända av den. men som jag läst http://forums.seagate.com/t5/Barracuda-XT-Barracuda-and/ST200... så händer detta fortfarande, och detta gör mig väldigt orolig då jag inte vill förlora min data jag har på hårddisken..

Har någon samma hårddisk?
hur ska jag gå till väga?

Tackar så mycket för alla svar:)

Permalänk
Hedersmedlem

Utan att ha satt mig in i just den diskens problem gäller generellt att man aldrig kan lita på någon disk. Har man viktig data måste det göras backup regelbundet.
Är just den modellen extra feldrabbad (som t ex hela Seagates 7200.11-serie) så byter man till annan modell eller märke. Jag slutade personligen använda Seagate helt och hållet iom 7200.11-skandalen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jo, alltså verkar vara världens rabalder, men hoppades och det var över efter uppdateringen och tog en beställning för att jag tyckte den var prisvärd.

Den är underbar, inget snack om saken, men att jag inte kan vara säker på att den kommer hållas igång är väldigt oroväckande, jag försöker då lägga sådant jag ej vill förlora på andra diskar och möter tanken med att det jag gör är idiotiskt då disken förlorar sitt värde..

Beställt den från Inet, och undrar om man inte kan fråga att få byta ut den mot tex WD green eller liknande?
för det jag söker är en 2tb som fungerar i vårt och tort om man säger så.

fast man kanske ska köra vägen och ta backup och lika bra köpa en till 2tb och raida?

kom gärna med förslag hej vilt här

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag skrev finns det inga diskar "som fungerar i vått och torrt", speciellt inte i vått. Alla märken går sönder, är datan viktigt, gör alltid regelbunden backup. RAID är ingen backuplösning eftersom filsystem kan bli korrupt t ex och då hjälper inte RAID ett skvatt. Eller om nätaggregatet brinner/åskan slår ner så ryker (bokstavligen) lätt båda diskarna samtidigt. Helt åtskilda medium, helst på olika platser är vad jag använder mig av.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ja det låter ju väldigt bra, men är det inte bara Raid 0 som är den där Korrupta grejen och Raid 1 (sämst på detta, ursäkta) den som speglar sig?
för då är väl det väldigt bra om den skriver exakt samma på båda?

Och åska och sånt vet man ju själv lite säkrare på, åskar det så drar man ut datorn i värsta fall:)

Men för övrigt, du rekommenderar alltså att köpa en till 2tb som backup ifall nåt händer, vilken disk rekommenderar du kan ta jobbet?

Permalänk

Men jo, en annan sak i det hela, har hört att Green produkterna krånglar, och undrar då om dom lite mer påkostade varianterna i den klassen är bättre med tanke på livsförhållande?
eller är allt lite mer av en slump?

Riktar mycket till dig MultiMan då jag för mig läst att du har väldigt bra erfarenhet då du ska ha väldigt många diskar:D

som vanligt, alla får svara och jag tackar så mycket:)

Glöm inte det jag skrev över om raid etc^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Ja det låter ju väldigt bra, men är det inte bara Raid 0 som är den där Korrupta grejen och Raid 1 (sämst på detta, ursäkta) den som speglar sig?
för då är väl det väldigt bra om den skriver exakt samma på båda?

RAID är aldrig backup, oavsett vilken nivå man väljer!
RAID0 är för att maximera datahastighet
RAID1 är för att maximera upptid/tillgänglighet/driftsäkerhet

RAID1, (spegling), innebär två identiska kopior av filsystem/data.
Det innebär att om du/någon annan/ett virus raderar en fil så raderas den från båda kopiorna.
Om en fil blir korrupt så har du en korrupt fil på båda ställena.
Likadant med skadat filsystem och liknande..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

ah, så sant, det klargjorde det, tackar:)

Så, då antar jag att jag ska ha en applikation för att göra jobbet?
Känner nån till nån grattis vara som kan göra jobbet med två hårddiskar, eftersom jag själv inte är särskilt insatt på ämnet?
Och vilken hårddisk bör jag som sagt skaffa, tror ni det fungerar med WD Green 2tb, eller finns någon annan av den billigare klassen att rekommendera?

Permalänk

Okej, har nu beställt http://www.inet.se/artikel/4303756/2tb-western-digital-caviar..., som jag ska ha som backup till den andra, men som sagt programvara, jag har inte tillgång till windows 7 egna grej då jag kör Server 2008 R2 (Varför? Varför inte:D), så vill ha nåt som synkroniserat backupar ena disken till en annan, helst gratis program, behöver inte vara någon super grej, men jag lämnar det till er som kan det där:D

Tackar som vanligt:D