Permalänk
Medlem

Project Carpc

Hej!
Går 3dje året på Gymnasiet teknisk linje och har valt som projektarbete att bygga in en dator i min bil. Anledningarna till att jag lägger upp denna logg är för att få feedback, visa min handledare vad som händer i bygget samt få motivation då det går lite tyngre!

Specifikationerna är:

7" touch-skärm: CTF400-M - VGA 7" TFT
12 volts nätaggregat på 160W: M2-ATX 6-24V DC/DC (160 Watt)
Datorn i övrigt är en P4 celereon processor på okänd klockfrekvens.
Inbyggt grafikkort
1 gigs minne.
Hårddisken jag börjar med är en 80GBs sata disk men ska köpa en större då jag får mer pengar.

Kommer mest troligt att köra Centrafuse som frontend men det kan ändras mot slutet. Andra saker som ska byggas in är GPS, WI-FI kort för att kunna synka låtar, filmer och dyl mot en delad mapp jag har på min dator då jag står på garageuppfarten eller om jag hittar en trådlöst nätverk då jag står parkerad. Ska även fixa så att då jag kopplar in mobilen så får jag internet via den.

Skärmen och nätaggregatet köptes på http://www.cartft.com/.
Är det nånting ni undrar i övrigt är det bara att fråga och kom gärna med synpunkter!

MVH
Bryne

Project Carpc

Permalänk
Medlem

Ser väldigt trevligt ut än så länge, även om man inte såg så värst mycket av bilen på första bilden ...

Permalänk
Medlem

en 924? Ser fräsch ut

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Jo en 924 är det, kan lägga in lite fler bilder på den om ni vill. Har iafl fått in bilen i garaget, dock kommer jag inte hinna göra nånting ikväll eftersom jag har nattjobb snart. Får försöka hinna med lite i helgen!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Snygg start Håller själv på att pyssla ihop en dator till bilen, så kommer att följa din tråd.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Kan bli spännande, men om jag var du hade jag struntat i en sunkig mekanisk hårddisk. Det bästa är klart en SSD, men en sådan kostar ungefär lika mkt som resten av hårdvaran. Ett billigare alternativ är att du letar fram ett gammalt minneskort (du kan tex hitta en fin liten disk i en gammal iPod t. ex) samt en kontrollkrets likt denna: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Detta då bilen förmodligen riskerar att skaka din tänkta HDD sönder och samman.

Ett förlag bara (:

Permalänk
Medlem

Har mycket väl tänkt det men har inte råd med den då min budget spricker ganska rejält då. Har tänkt på det här med skakningarna, ska köpa en lågvarvig 2.5" hårddisk som jag ska hänga upp i nå gummikuddar/stroppar och själva chassit ska även vara dämpat med gummikuddar. Tror hårddisken klarar sig rätt hyffsat då.
Tack ändå för förslaget, ska kolla upp det där med kontrollkortet!
Update kommer imorrn, har börjat montera in skärmen i instrumentbrädan nu. Orkar dock inte lägga upp nå bilder nu.

Permalänk
Medlem

Gott (: Du kan förmodligen hitta väldigt bra dämpkuddar av den typen du söker i alla gamla CD-läsare för dator. Sådana borde du kunna få tag i gratis (: Där brukar sitta tre eller fyra stycken som håller fast innanmätet i spelaren. Gratis är gott!

Permalänk
Medlem

Kul project, hoppas det blir bra. Lite nyfiken bara, varför kör du win xp, har för mig att senare OS är mer lämpade för touch gränssnitt?

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

Tror inte riktigt den här datorn pallar med Win 7 därför blir det det valet, om jag får tag på en bättre dator är det ingen omöjlighet att det blir en uppgradering utav operativsystemet

Permalänk
Skrivet av Varrity:

Tror inte riktigt den här datorn pallar med Win 7 därför blir det det valet, om jag får tag på en bättre dator är det ingen omöjlighet att det blir en uppgradering utav operativsystemet

*host, linux, host*
Rolig bygge och fin bil! Blir nog awesome

Permalänk
Medlem

Har väl funderat på linux, är dock osäker på hur väl det fungerar med en frontend på det. Men ska kolla upp det, kan hända att datorn är snabbare med linux än med Xp

Permalänk
Medlem

Har varit lite dött här från min del men det har då inte stannat av. Har byggt klart fästet till skärmen och lite annat smått och gott. Är inge bilder utav värde så kommer inte lägga upp nånting än.

Permalänk
Medlem

Hur går bygget?

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Framåt, har gjort klart fästen och dyl så det enda som typ fattas nu är montering. Ska försöka få klart det i veckan Lägger upp bilder och kanske nån film sen då det är klart.

Permalänk
Avstängd

Datorn lär vara snabbare med linux, men att configurera allt kommer bli mycket jobbigare, garanterat.
Men förövrigt så känns det lite överdrivet med en dator i bilen - en surfplatta fungerar ju lika bra? Eller är det något speciellt du vill använda din dator till?

Permalänk

Ser ut som är väldigt trevligt bygge:) nu blev jag sugen på att bygga något liknande

Visa signatur

Tjenixen (:

Permalänk

XMS PRO DDR minnen med LEDS

vilka rariteter

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Datorn lär vara snabbare med linux, men att configurera allt kommer bli mycket jobbigare, garanterat.
Men förövrigt så känns det lite överdrivet med en dator i bilen - en surfplatta fungerar ju lika bra? Eller är det något speciellt du vill använda din dator till?

Jo det skulle den bli säkert, men samtidigt så kände jag inte att jag inte riktigt hade tid med det Kanske blir nån gång sen i framtiden.
Sen är det väl aldrig överdrivet med dator i bilen? Man kan ju inte i närheten göra lika mycket med en surfplatta som med en dator. Har hela min musikkatalog i datorn, navigering, internet, en extern disk kommer senare så lagringsutrymmet lär ju inte vara något problem. Visst går allt det där göra med en surfplatta också till en viss del, men inte alls lika anpassningsbar, sen var det ju ett projektarbete Känns som fusk att bara smacka dit en surfplatta

Skrivet av LimpBizkit:

Ser ut som är väldigt trevligt bygge:) nu blev jag sugen på att bygga något liknande

Tackar Och varför inte?

Skrivet av Arne-Mohammed:

XMS PRO DDR minnen med LEDS

vilka rariteter

Haha visst då Satt i min gamla dator så varför inte, bättre än dom förra

Permalänk

Hehe är pengarna som sätter stopp för det :/

Visa signatur

Tjenixen (:

Permalänk
Medlem

Bilen är snygg utifrån och på långt håll... men aj vilken galet ful interiör.