Permalänk
Medlem

C++, svårt?

Har hört att C++ är det svåraste språket?

Har kört lite i Python men skulle vilja gå vidare, är det värt att testa?

Mvh

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Java och C# är iaf betydligt lättare, VB också, har tyvärr aldrig lärt mig python så kan inte kommentera det.
Om du är nybörjare och vill komma i gång så kanske C# är ett smidigare val, om inte C++ direkt är ett måste?

Permalänk
Medlem

Nej det är absolut inte ett särskilt svårt språk, det är ett objektorienterat och hyggligt modernt språk. Om man fattar objektorientering, typ Java, så går det fort att komma igång med C++. Det svåraste är nog att få huvet kring hur pekare fungerar och att inte glömma bort att ta bort objekt man skapat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

jag kommer läsa C++ nästa termin, har även kollat lite på uppgifter som finns på internet.

Själv tycker jag att det inte ser så svårt ut, men sen beror det på vad du ska använda programmeringen till, men jag tror du skulle kunna klara av C++, det mesta inom programmerings grunderna är ganska uppenbara. Om du nu skulle få problem eller behöver hjälp kan du bara posta på forumet eller snacka med någon som kan C++

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Medlem

Det är inte speciellt svårt att komma igång med C++, pekare och objekthanteringen kan man alltid lära sig eftersom. Personligen tycker jag att C++ är lite mer överskådligt än t.ex. Java (iaf kändes det så när jag lärde mig det), då mindre sker automatiskt. Men det är väl en smaksak antar jag

Permalänk
Medlem

C++ är rätt svårt och har en del quirks man bör förstå, även om det ser relativt enkelt ut. Bokserien Effective C++ går igenom dem rätt bra. Man behöver också skaffa sig ett bra koncept av pekare och hur det fungerar med tilldelning och avreferering, samt manuell minneshantering. Är man dessutom intresserad av prestanda (varför skulle man annars vilja använda C eller C++?) bör man dessutom investera lite tid att titta på hur ens CPU-akitektur fungerar och läsa genererad assembler så man ser vad den kod man skriver verkligen utför.

När det gäller att saker sker automatiskt (som Applet skriver om) kan C++ vara riktigt klurigt då det kan konvertera saker bakom tyggen på dig, och om du överlagrat operatorer så ör det väldigt svårt att se vad som kommer resultera i minnes/prestandakrävande operationer genom att bara titta på koden.

Lite av vad du kan förvänta dig stöta på, men det är helt klart värt att lära sig. Man ska dock bara använda det för det som det är bra på. I många fall fungerar mer högnivåspråk mycket bättre.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Hedersmedlem

jdv har bra åsikter. På forumet brukar det rekommenderas att man som förstaspråk börjar med något enklare än C++ och senare testar på saker som C++ om man behöver det. Känner du att du fått grepp om programmering med python så kanske det är dags för nästa steg.
C++ är rätt klurigt tycker jag att använda, ivf omständigt. Är prestandan i ett program inte så viktig och man vill få något gjort snabbt så är andra språk möjligen mer lämpade. Men för att vidga sina vyer som programmerare har jag inget emot att man tar en promenad bland andra språk. Men ta någon bra programmeringsbok för C++ som guide. En sådan tar ett "samlat ansvar" för att gå igenom hela språket. Lösa tutorials på internet ger jag inte mycket för.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det hela beror mycket på vad man menar med "svårt".
Den första grundläggande syntaxen i C++ är mycket naturlig och enkel att lära sig. Att lära sig hela språket med alla dess finesser är däremot desto jobbigare. Sedan är det också en enorm skillnad på att bara lära sig syntaxen och att verkligen kunna använda språket på ett vettigt och bra sätt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Channel9 har en bra videoserie om STL (Standard Template Library) för C++

http://channel9.msdn.com/Shows/Going+Deep/C9-Lectures-Introdu...

Och en uppföljningsserie, Advanced STL, som har gått fyra delar hittills

http://channel9.msdn.com/Shows/Going+Deep/C9-Lectures-Stephan...
http://channel9.msdn.com/Shows/Going+Deep/C9-Lectures-Stephan...
http://channel9.msdn.com/Shows/Going+Deep/C9-Lectures-Stephan...
http://channel9.msdn.com/Shows/Going+Deep/C9-Lectures-Stephan...

Om man inte tycker C++ är svårt så är man antingen väldigt smart eller så har man en begränsad erfarenhet av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Har hört att C++ är det svåraste språket?

Har kört lite i Python men skulle vilja gå vidare, är det värt att testa?

Mvh

Svårt och svårt... det finns många fler färdiga och gratis bibliotek med olika typer av funktioner och möjligheter till c# och java mdfl. Sen måste du tänka mycket mer på minneshantering i c++ och jag vet inget proffs som inte har varit i något projekt som inte haft en minnesläcka när de kodar c++.
Allt tar längre tid att koda i c++ så vitt jag vet.
För spel är c++ fortfarande kung men för program som jag jobbar med, affärssystem av olika slag, då är det ofta c# som används men jag vet att java också är vanligt. De fördelar du får av c++ övervägs av c# högre effektivitet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

...det finns många fler färdiga och gratis bibliotek med olika typer av funktioner och möjligheter till c# och java mdfl. ...

Har du källa på detta? Samt vad menar du med "typer av funktioner" ?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Ingen idé att låta det urarta i en språkkrigstråd. Finns tillräckligt många sådana. Olika typer av lågnivåspråk kommer alltid ha sin plats, samma gäller med alla andra språk.

Såg lite att du frågade om C++ var svårast, nej det är det nog inte. Finns många språk som är ohyggligt krångliga på olika sätt, speciellt om man kommer från en traditionellt imperativ eller objektorienterad miljö. Haskell och funktionella språk verkar många ha svårt för. Samma med lisp och scheme, en språkfamilj som ligger mig nära. Prolog, J, APL, Brainfuck, Befunge är andra intressanta (och esoteriska språk) som ofta betecknas som "svåra".

Det svåra med C++ är att man ofta skriver stora system i det, och eftersom det är ett väldigt spretigt språk så är det svårt att få allt att hålla ihop. Man begränsar sig ofta till ett subset av C++ i större projekt, ibland bara "C med klasser". Själv har jag rört mig mot ren C för jag tycker jag får bättre kontroll och finare interface (och har lättare att koppla mina libs mot högnivåspråk), men det är en smaksak.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Svårt och svårt... det finns många fler färdiga och gratis bibliotek med olika typer av funktioner och möjligheter till c# och java mdfl. Sen måste du tänka mycket mer på minneshantering i c++ och jag vet inget proffs som inte har varit i något projekt som inte haft en minnesläcka när de kodar c++.

Med hjälp av smartpekare slipper man dock mycket av det problemet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Har du källa på detta? Samt vad menar du med "typer av funktioner" ?

Du tvivlar alltså på att java och c# inte är störst och dessutom, har mest av allt? Antar att du är ny inom utveckling.

Kika på www.msdn.com

Läs Scott Gus blogg, http://weblogs.asp.net/scottgu/
där hittar du många fina exempel

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Du tvivlar alltså på att java och c# inte är störst och dessutom, har mest av allt? Antar att du är ny inom utveckling.

Kika på www.msdn.com

Läs Scott Gus blogg, http://weblogs.asp.net/scottgu/
där hittar du många fina exempel

Jag tänker vara en duktig pojke och lyssna på jdv. Så jag tänker inte kommentera ytterligare.

EDIT:
Fasen, nu gör jag det ändå... men mest som meta-prat för att reda ut vad du menade.
Jag uppfattade att du menade att det finns fler "gratis bibliotek med olika typer av funktioner och möjligheter" till java och c# med flera...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Även om någon tycker java & c# är bra så ska man aldrig underskatta c++
Men men, Java & C# kan ju vara bra om man snabbt vill spika upp någon prototyp och skita i minneshantering, dock kan det väll vara bra att ha full kontroll över minnet ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Du tvivlar alltså på att java och c# inte är störst och dessutom, har mest av allt? Antar att du är ny inom utveckling.

Kika på www.msdn.com

Läs Scott Gus blogg, http://weblogs.asp.net/scottgu/
där hittar du många fina exempel

Med tanke på att nästan alla större seriösa Open Source projekt är skrivna i C eller C++ så skulle jag nog vilja påstå att det finns betydligt mer tillgängligt för C++ programmerare.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Även om någon tycker java & c# är bra så ska man aldrig underskatta c++
Men men, Java & C# kan ju vara bra om man snabbt vill spika upp någon prototyp och skita i minneshantering, dock kan det väll vara bra att ha full kontroll över minnet ibland...

Bara för att du kör java eller c# så betyder inte det att du inte koda hur minnet skall hanteras, du behöver dessutom tänka på vad du gör även i dessa språk.

java och c# skulle jag inte rekommendera för att prototypa om du inte senare tänker använda ett av de språken.

Du tror dessutom att java och c# inte duger till mer än att prototypa? java, php, c#, html, javaskript, det är vad som ligger bakom nästan alla webbsidor och webbaserade affärssystem.
Många affärssystem av flera olika slag är skrivna i dessa språk. Att skriva dem i c++ behöver inte allt bli effektivare men det kommer ta dig betydligt längre tid.

C++ skriver man för vissa moduler om behovet finns eller för spel. Det är mindre vanligt i arbetslivet att c++ kunskaper efterfrågas gent emot c# och java och det med god anledning.

Skrivet av MagnusL:

Med tanke på att nästan alla större seriösa Open Source projekt är skrivna i C eller C++ så skulle jag nog vilja påstå att det finns betydligt mer tillgängligt för C++ programmerare.

Det finns flera som är skrivna i andra språk men jag har aldrig sett någon statistik på vilka språk som används i mest i open source. Jag skulle dock gissa på java men nu när oracle köpt upp sun som äger java så tror jag det kan ändras med åren.

Något som kanske missas i denna diskussion är att java, c#, c++ är verktyg för att skapa en produkt eller en del av en produkt och endast är verktyg för att nå ett mål. Så om ni tänker fokusera på ett språk, fundera först ut vad det är för något du vill skapa eller arbeta med och därefter vad som är bäst för att nå målet och hur lång tid det tar med olika verktyg.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Om ni vill reda ut vilket språk som är mest populärt så kanske den här sajten kan hjälpa till: http://langpop.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Bara för att du kör java eller c# så betyder inte det att du inte koda hur minnet skall hanteras, du behöver dessutom tänka på vad du gör även i dessa språk.

java och c# skulle jag inte rekommendera för att prototypa om du inte senare tänker använda ett av de språken.

Du tror dessutom att java och c# inte duger till mer än att prototypa? java, php, c#, html, javaskript, det är vad som ligger bakom nästan alla webbsidor och webbaserade affärssystem.
Många affärssystem av flera olika slag är skrivna i dessa språk. Att skriva dem i c++ behöver inte allt bli effektivare men det kommer ta dig betydligt längre tid.

C++ skriver man för vissa moduler om behovet finns eller för spel. Det är mindre vanligt i arbetslivet att c++ kunskaper efterfrågas gent emot c# och java och det med god anledning.

1. Tänka på vad man gör? Ja självklart.
2. Ang prototyp så menar jag självklart inte att man skall byta språk för att göra final, ibland gör man prototyper inte mer (som test), ibland fortsätter man och ibland inte :S
3. Har jag sagt att det endast går att prototypa i java och c#? jag sa att det går snabbt att utveckla prototyper, vilket är positivt!
4. Att skriva webbaserade grejer i c++ är kanske inte att rekommendera som du säger, för mina egna projekt använder jag nästan alltid c++ för spel, 3d interface osv... och c# för övriga appar, java knappt alls nu för tiden förutom till telefoner och få java applets. Använder nätverk i både c# & c++ men inte webbaserade affärssystem eller liknande, och säkerligen är det där det stora ligger för dessa språk. Alla sitter dock inte och programmerar webbaserade affärssystem dagarna långa.

Min utbildning ligger på datavetenskap samt spelutveckling, så visst har c++ passat galant många gånger, men kan de andra språken rätt väl om inte lika... Java verkar dock ligga på den utdöende vägen tycker jag, fler & fler kurser dras in, och ersätts med c#. Iaf inom datavetenskapliga.

Tycker du vrider detta i fel riktning, nämns något så kommer det från dej som typ: du tror bara bara det!
Det är också svårt att veta vad du baserar dina påståenden på, har du jobbat med alla språken? utvecklar du affärssystem? skriver du spel (skippa flash spel)?

Att det sedan tar längre tid att skriva c++ appar vet jag inte än, det beror väll på typ av app. En c# app som inte har minnesläckage behöver ju inte vara bättre/effektivare bara för att minnet kan tas om hand. Kanske är det något mer kod i c++ men att klaga på den manuella dynamiska minneshanteringen pekar ju bara på dålig design eller slarviga programmerare. Har man gjort något så pass fel så man inte avallokerar hade man säkerligen gjort ett rätt krävande misstag i c#, även om programmet inte tvärdör. I vilket fall tycker jag man borde lära sig c++ med dess minneshantering, kan man det har man inga större problem med flertalet andra språk.

I dagens läge har jag ingen vidare koll på prestanda och hur bra kompilatorerna är för java, c# samt c++, om det är någon större skillnad i snabbhet, blir väll att kolla upp om man hittar.

En av mina bästa kompisar som gick samtidigt i plugget jobbar dock med webbsidor, databaser etc, och självklart är det c#, sql, asp, html, flash som gäller... Han har nästan helt glömt bort C++ efter ett par år
Han sitter i webbträsket medans jag sitter i spel/datorgrafik/lokalappträsket...

Permalänk
Medlem

Off topic:

Skrivet av IceDread:

Du tvivlar alltså på att java och c# inte är störst och dessutom, har mest av allt? Antar att du är ny inom utveckling.

Då till den klassiska frågan som brukar dyka upp i dessa trådar: Hur mäter man det?
VirtualIntent länkade till en sida som försöker sig på problemet, men jag vet fortfarande ingen bra storhet/enhet att använda sig av. När vi väl kommer på den magiska storheten så har vi problemet med att mäta. Sedan när vi har klarat av det så vet vi vem som vann i denna sandlåda.

Skrivet av IceDread:

java och c# skulle jag inte rekommendera för att prototypa om du inte senare tänker använda ett av de språken.

Skrivet av Dalton Sleeper:

2. Ang prototyp så menar jag självklart inte att man skall byta språk för att göra final, ibland gör man prototyper inte mer (som test), ibland fortsätter man och ibland inte :S

Prototyper är ju sk "throwaway" kod. Bland annat Steve McConnell rekommenderar faktiskt att man gör dessa med en annan teknik/språk än slutversionen, om man har svårt att låta bli att återanvända koden. Så det är faktiskt inte alls dumt att göra en prototyp i t.ex. C# om du ska göra slutversionen i C++.

Skrivet av IceDread:

Att skriva dem i c++ behöver inte allt bli effektivare men det kommer ta dig betydligt längre tid.

Om du har någon studie om produktiviteten mellan olika högnivå språk är jag väldigt intresserad (det finns flera som jämför låg med hög, bland annat Brooks 1987, Jones 1998, Bohem 2000, men detta är ju inte intressant). Det enda jag har hittat om ämnet är data från Cocomo II (Boehem et al. 2000), och då är det 30% mer produktivt att använda ett språk man är van vid.
Min slutsats av detta är att produktiviteten mellan C#, java och C++ beror på vad programmeraren är van vid. Inte språken i sig.

Sedan har ju ett annat fenomen (som bland annat tas upp av Hanson 1984 och Yourdon 1986a). Att man tänker sitt huvudspråk fast man programmerar i ett annat. T.ex. om en java programmerare programmerar i C++ så skriver de igentligen förklädd java kod. Samma sak tvärt om. Man tänker och programmerar som om det vore språket man vore van vid, fast med en annan syntax.

Skrivet av jdv:

Ingen idé att låta det urarta i en språkkrigstråd. Finns tillräckligt många sådana.

Förlåt...

On Topic:
Jag gissar att du har fått fler svar än vad du frågade efter. Min slutsats om ämnet är att om du är tillräckligt motiverad så spelar språket inte så stor roll. Det viktiga är att du blir varm i kläderna med språket och använder det flitigt. Skulle det vara för svårt kan du byta till ett annat liknande språk. De har oftast samma grundläggande tänk (och syntax faktiskt), du kastar inte bort någon tid.

Visa signatur

citera!

Permalänk

Har pluggat två kurser Programmering och en kurs projektarbete.

C++ är det mest komplexa MEN! (drumroll...) enklast att lära sig.
Kan man noll om programmeringsspråken så är C++ den plattformen som är enklast att finna läror och mjukvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Har pluggat två kurser Programmering och en kurs projektarbete.

C++ är det mest komplexa MEN! (drumroll...) enklast att lära sig.
Kan man noll om programmeringsspråken så är C++ den plattformen som är enklast att finna läror och mjukvaror.

Ju mer man lär sig språket, desto mer ser man att man inte kan, typ
Ang att hitta info så finns det rätt mycket c# att hitta på nätet men självklart som kurslitteratur också.

Jag tror väldigt få håller med dig och ditt påstående om enklast att lära sig, jag har hakat på många kurser och sett många virrat bort sig och hoppat av kursen (c, c++) medans de flesta som läser java eller c# verkar komma en bra bit på vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är också svårt att veta vad du baserar dina påståenden på, har du jobbat med alla språken? utvecklar du affärssystem? skriver du spel (skippa flash spel)?

Jag har utvecklat affärssystem de senaste åren varav de sista involverade fondhandel, avgiftsmodeller, fakturering, autogiro, kunduppgifter och försäkringar. Där användes c# och sql men jag vet att java är vanligt förekommande bland andra företag där.
Har inte haft tid att koda något spel och det är inte en bransch jag vill arbeta inom som programmerare.

Har jobbat som konsult de senaste fyra åren men valde nyligen ett annat erbjudande jag fick. Många vänner arbetar också inom branschen med bakgrund som datoringenjör eller civilare men arbetar som konsulter och fastanställda på div. bolag.

Skrivet av Dosshell:

Off topic:
Om du har någon studie om produktiviteten mellan olika högnivå språk är jag väldigt intresserad (det finns flera som jämför låg med hög, bland annat Brooks 1987, Jones 1998, Bohem 2000, men detta är ju inte intressant). Det enda jag har hittat om ämnet är data från Cocomo II (Boehem et al. 2000), och då är det 30% mer produktivt att använda ett språk man är van vid.
Min slutsats av detta är att produktiviteten mellan C#, java och C++ beror på vad programmeraren är van vid. Inte språken i sig.

Högnivå och lågnivå är egentligen inte en fast skala men överlag är c++ ett lågnivå och c# och java högnivå. Högnivå språk har jag aldrig sett någon hävda skulle gå långsammare att arbeta med än lågnivåspråk.

Citat:

Sedan har ju ett annat fenomen (som bland annat tas upp av Hanson 1984 och Yourdon 1986a). Att man tänker sitt huvudspråk fast man programmerar i ett annat. T.ex. om en java programmerare programmerar i C++ så skriver de igentligen förklädd java kod. Samma sak tvärt om. Man tänker och programmerar som om det vore språket man vore van vid, fast med en annan syntax.

Saknar man kunskaper om ett språk så kommer man göra flera fel och vara ineffektiv, det är en självklarhet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag tror väldigt få håller med dig och ditt påstående om enklast att lära sig, jag har hakat på många kurser och sett många virrat bort sig och hoppat av kursen (c, c++) medans de flesta som läser java eller c# verkar komma en bra bit på vägen

Det handlar mycket om hur kurser är upplagda också. Många C++-kurser tycker det är kul att börja med OO och rätt så avancerade koncept istället för att lära folk sånt de behöver i första hand. Pekare och minneshantering, den rena C-biten alltså.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

[...]

Högnivå och lågnivå är egentligen inte en fast skala men överlag är c++ ett lågnivå och c# och java högnivå. Högnivå språk har jag aldrig sett någon hävda skulle gå långsammare att arbeta med än lågnivåspråk.

[...]

Gängse uppfattningen är väl att högnivåspråk är kompilerade eller interpreterade, kontra assemblerade (assemblerspråk för varje arkitektur). C++ vill jag hävda definitivt är ett högnivåspråk då det abstraherar bort saker åt programmeraren.
Bland alla "högnivåspråk" finns det ju olika grader. C tycker jag står väldigt långt ner då man (utan kompilatoroptimeringar och med kunskaper i assembler) ser hur koden kommer bli när det exekveras av processorn. C++ med objektorientering höger det. Java och C# står högre än det och t.ex. python tycker jag är ännu högre upp.

Desto mindre kod man behöver skriva för att lösa problem i ett språk tyder på högre nivå tycker jag.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Gängse uppfattningen är väl att högnivåspråk är kompilerade eller interpreterade, kontra assemblerade (assemblerspråk för varje arkitektur). C++ vill jag hävda definitivt är ett högnivåspråk då det abstraherar bort saker åt programmeraren.
Bland alla "högnivåspråk" finns det ju olika grader. C tycker jag står väldigt långt ner då man (utan kompilatoroptimeringar och med kunskaper i assembler) ser hur koden kommer bli när det exekveras av processorn. C++ med objektorientering höger det. Java och C# står högre än det och t.ex. python tycker jag är ännu högre upp.

Desto mindre kod man behöver skriva för att lösa problem i ett språk tyder på högre nivå tycker jag.

Olika synsätt, c++ från början var c med några extra bibliotek och även om inte jag är gammal och var med på den tiden så är det ändå den vy som som jag ofta tänker på när det gäller c++. Nu var det länge sedan jag skrev c++ men jag kan inte minnas att bara för att c++ kom så försvann c möjligheterna från c++ och ett språk som behöver jobba med malloc ser inte jag som ett högnivå språk även om det ofta kanske är nära. C++ i kontrast mot java och c# får inte direkt c++ att se ut som ett högnivåspråk i mina ögon även om det har sådana möjligheter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdv:

Såg lite att du frågade om C++ var svårast, nej det är det nog inte. Finns många språk som är ohyggligt krångliga på olika sätt, speciellt om man kommer från en traditionellt imperativ eller objektorienterad miljö. Haskell och funktionella språk verkar många ha svårt för. Samma med lisp och scheme, en språkfamilj som ligger mig nära. Prolog, J, APL, Brainfuck, Befunge är andra intressanta (och esoteriska språk) som ofta betecknas som "svåra".

befunge, those were the days. Men frågan är om inte malbolge toppar det hela

http://99-bottles-of-beer.net/language-malbolge-995.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Olika synsätt, c++ från början var c med några extra bibliotek och även om inte jag är gammal och var med på den tiden så är det ändå den vy som som jag ofta tänker på när det gäller c++. Nu var det länge sedan jag skrev c++ men jag kan inte minnas att bara för att c++ kom så försvann c möjligheterna från c++ och ett språk som behöver jobba med malloc ser inte jag som ett högnivå språk även om det ofta kanske är nära. C++ i kontrast mot java och c# får inte direkt c++ att se ut som ett högnivåspråk i mina ögon även om det har sådana möjligheter.

Modern C++ ser väldigt annorlunda ut jämfört med "C med klasser" som många associerar C++ med. Idiom som RAII och smarta pekare gör t.ex. att man sällan har några problem med att hantera minnet. Och även om man fortfarande kan använda malloc och free i C++ så är det vanligare att man använder new och delete som är mer högnivå. Så i mina ögon så ligger C++ i nivå någonstans mellan C och t.ex. C#, men närmre C# än C.

Och när vi pratar om esoteriska språk så gillar jag personligen Whitespace

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Modern C++ ser väldigt annorlunda ut jämfört med "C med klasser" som många associerar C++ med. Idiom som RAII och smarta pekare gör t.ex. att man sällan har några problem med att hantera minnet. Och även om man fortfarande kan använda malloc och free i C++ så är det vanligare att man använder new och delete som är mer högnivå. Så i mina ögon så ligger C++ i nivå någonstans mellan C och t.ex. C#, men närmre C# än C.

Och när vi pratar om esoteriska språk så gillar jag personligen Whitespace

Det är den association jag av någon anledning har..

Whitespace låter lite som Brainfuck, jag har dock inte använt endera hehe.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!