Western Digital 1TB 7200 rpm 64 mb Caviar

Permalänk

Western Digital 1TB 7200 rpm 64 mb Caviar

Hej

Jag köpte hårddisken idag och är lite tveksam till vad man ska tycka om produkten.
Den är snabb , mycket snabb men det som irriterar lite grann är ljudet som kommer från hårdisken när den jobbar. Gick tillbaka till butiken och expediten kollade och tyckte att det är så WD låter(inga fel) . DE är inte like tysta som Samsungen sa han. Skulle kunna bytta ut den men vill gärna ha en snabb hårddisk och tänkte göra ett försök.

Vad tycker ni ? Har ni haft samma erfarenheter? Tycker ni att den WD har bättre hårddiskar än Samsung tex?

Enda minuset hittils är att de låter lite och det känns kanske lite mer då min gamla HD var mycket tyst.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tror ni att en sån passar till hårddisken? Kommer den att låta mindre?

http://www.webhallen.com/hardvara/87272-scythe_quiet_drive_ha...

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Tror ni att en sån passar till hårddisken? Kommer den att låta mindre?

http://www.webhallen.com/hardvara/87272-scythe_quiet_drive_ha...

Den passar väl bara 2.5" diskar om jag inte läste helt fel, samtidigt som att en kallar hårddisk inte kommer göra märkbart mindre ljud ifrån sig när den skriver...

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk

Jag missade att det bara gick att använda med 2,5" diskar, det var väl tråkigt. Har ni något annat att förslå? Vill gärna behålla samma disk men dämpa ljudet lite grann.

Permalänk
Medlem

Pröva WinAAM. Om det fungerar sänker det hastigheten på läsarmens förflyttningar och 'knattret' blir lägre.
Fungerar inte på Seagates diskar men Samsungs diskar har funktionen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag missade att det bara gick att använda med 2,5" diskar, det var väl tråkigt. Har ni något annat att förslå? Vill gärna behålla samma disk men dämpa ljudet lite grann.

Det fanns ju även en för 3.5 diskar:
http://www.webhallen.com/hardvara/95130-scythe_himuro_hdd_coo...

Inte så dyr heller. Vågar inte svära på hur stor skillnad det gör dock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kan ju kanske vara så att ditt chassi inte isolerar allt ljud som kommer inifrån burken ?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Finns bara ett vettigt sätt att minska ljudet och det är att ha lämpligt chassi där hårdiskarna sitter med silikonbussningar eller gummiband samt att chassiet är väl ljuddämpat, WD black låter nästan ingenting om disken är bra upphängd, men kan knattra högt om den är skruvad direkt emot metall i chassit

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Postar detta här eftersom det känns onödigt att göra en helt ny tråd. Jag har som ovan nämt en Western Digital 1TB 7200 rpm 64 mb Caviar Black. Jag har ibland lite trassel med att den svarar långsamt och så. Körde lite hd tune idag, är värdena okej för min hårddisk eller vad tror ni?

Jag har den inte som system disk utan bara som lagring av filer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av globi:

Postar detta här eftersom det känns onödigt att göra en helt ny tråd. Jag har som ovan nämt en Western Digital 1TB 7200 rpm 64 mb Caviar Black. Jag har ibland lite trassel med att den svarar långsamt och så. Körde lite hd tune idag, är värdena okej för min hårddisk eller vad tror ni?

Jag har den inte som system disk utan bara som lagring av filer.

Är det en relativt gammal Black med 500GB-skivor ser det normalt ut, absolut senaste varianten bör nå 130-140MB eller mer.

Att ha en black till enbart lagring är egentligen slöseri med ljud och värme. Green är mycket bättre till sådant, men det vet du kanske redan.

Svarar den långsamt ibland beror nog på att Windows energiinställningar är inställda på att stänga av diskarna efter en viss tids inaktivitet, då måste disken spinna upp igen innan den kan läsa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av globi:

Postar detta här eftersom det känns onödigt att göra en helt ny tråd. Jag har som ovan nämt en Western Digital 1TB 7200 rpm 64 mb Caviar Black. Jag har ibland lite trassel med att den svarar långsamt och så. Körde lite hd tune idag, är värdena okej för min hårddisk eller vad tror ni?

Jag har den inte som system disk utan bara som lagring av filer.

Jag har exakt samma disk och kan säga att du har helt korrekta värden(jämnlikt mina)
Det enda negativa som jag upplevt med den hårdisken är att den spinner upp långsam tex när man startar från strömsparläge.
Då fryser dator 2 ggr och sen är det inga problem.. men som sagt den tar sin tid för att komma upp i full hastighet. Frysningarna sker i 10-30 sekunder men därefter är den igång!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Jag har exakt samma disk och kan säga att du har helt korrekta värden(jämnlikt mina)
Det enda negativa som jag upplevt med den hårdisken är att den spinner upp långsam tex när man startar från strömsparläge.
Då fryser dator 2 ggr och sen är det inga problem.. men som sagt den tar sin tid för att komma upp i full hastighet. Frysningarna sker i 10-30 sekunder men därefter är den igång!

Jo ,jag vet men har inte orkat ominstallera os:et

Skrivet av MultiMan:

Är det en relativt gammal Black med 500GB-skivor ser det normalt ut, absolut senaste varianten bör nå 130-140MB eller mer.

Att ha en black till enbart lagring är egentligen slöseri med ljud och värme. Green är mycket bättre till sådant, men det vet du kanske redan.

Svarar den långsamt ibland beror nog på att Windows energiinställningar är inställda på att stänga av diskarna efter en viss tids inaktivitet, då måste disken spinna upp igen innan den kan läsa.

Okej, precis så brukar jag ha med, kan det vara en fördel att stänga av energi sparläge då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av globi:

Okej, precis så brukar jag ha med, kan det vara en fördel att stänga av energi sparläge då?

Vet man med sig att disken kommer användas mer än ett par ggr/dag så tycker jag det. HDs mår inte bra av för många start/stopp (gäller iaf vanliga 3,5") eftersom det sliter mest. Jämn temperatur är också mer skonsamt. Jag har viloläge på HTPCn, men där används en del diskar endast varannan, var tredje dag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vet man med sig att disken kommer användas mer än ett par ggr/dag så tycker jag det. HDs mår inte bra av för många start/stopp (gäller iaf vanliga 3,5") eftersom det sliter mest. Jämn temperatur är också mer skonsamt. Jag har viloläge på HTPCn, men där används en del diskar endast varannan, var tredje dag.

Okej , tack för svaret

Permalänk

Western Digital 1TB 7200 rpm 64 mb Caviar
Jag försöker vänja mig vid att hårddisken låter när den jobbar men kan inte. Den tidigare HDD Seagate Barracude var mycket tystare och jag har bestämt mig för att köpa http://www.inet.se/artikel/4303347/1tb-seagate-barracuda-7200... . Jag tänker använda Barracudan som huvud enhet och Western Digital som lagrings enhet för musik, bilder etc.

Jag antar att Western Digital bara kommer att låta när jag använder filer från den specifika HDD men inte när man startar datorn eller endast använder huvudenheten för surfing för då använder man ju endast Seagaten .

Tycker ni det är en bra lösning ? Kommer att det att fungera så eller har jag förstått fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Western Digital 1TB 7200 rpm 64 mb Caviar
Jag försöker vänja mig vid att hårddisken låter när den jobbar men kan inte. Den tidigare HDD Seagate Barracude var mycket tystare och jag har bestämt mig för att köpa http://www.inet.se/artikel/4303347/1tb-seagate-barracuda-7200... . Jag tänker använda Barracudan som huvud enhet och Western Digital som lagrings enhet för musik, bilder etc.

Jag antar att Western Digital bara kommer att låta när jag använder filer från den specifika HDD men inte när man startar datorn eller endast använder huvudenheten för surfing för då använder man ju endast Seagaten .

Tycker ni det är en bra lösning ? Kommer att det att fungera så eller har jag förstått fel?

Det är precis så jag har det och ja den låter bara när du går in på den så att säga

Permalänk

Snabbt svar och bra nyheter , tack globi