Permalänk
Medlem

Flytande kväve i vattenkylningssystem!?

Skulle pumparna funka om man hälde flytande kväve i systemet? Vilka andra problem skulle det vara? Finns det något alternativ till kväve, alltså något som är inte fullt så kallt och har högre kokpunkt?

Hur snabbt skulle allt dunsta bort? Om vi tänker att datorn inte är igång men pumpen är det?

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem

När kvävet går över i gasform viljket jag kan lova dig att det gör så kommer inga normala anslutningar att hålla för trycket. Dessutom tycker jag att du bör läsa lite termodynamik. Börja med att käsa lite om specifik värmekapacitet och rikta in dig på ämnen som är i vätskefas mellan 10 - 90 grader.
Kan även tillägga att alla gummibussningar i pumpar mfl skulle riskera att skadas, lagren i pumparna skulle även de utsättas för onormalt slitage vi låga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

När kvävet går över i gasform viljket jag kan lova dig att det gör så kommer inga normala anslutningar att hålla för trycket. Dessutom tycker jag att du bör läsa lite termodynamik. Börja med att käsa lite om specifik värmekapacitet och rikta in dig på ämnen som är i vätskefas mellan 10 - 90 grader.
Kan även tillägga att alla gummibussningar i pumpar mfl skulle riskera att skadas, lagren i pumparna skulle även de utsättas för onormalt slitage vi låga temperaturer.

Ja, får läsa lite då. Får väl lägga vanlig vätska i frysen annars.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem

eller bygga en bongkylare. där kan man gå under rumstemperatur ovh man får ett fint vattenfall på kuppen

Permalänk
Medlem

Haha, det låter som det vettigast som kommer närmast det jag har tänkt.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Avstängd

Sätt hela datorn i en tank med mineralolja istället, billigare och säkrare (dock inte mycket).

Permalänk
Medlem

Borde det inte fungera med en stor reservoar i en effektiv minifrys samt mycket glykol för att det inte skall frysa?

Borde iaf kyla brutalt bra direkt efter att man vevar igång datorn och kylvattnet håller minusgrader...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ixos:

Borde det inte fungera med en stor reservoar i en effektiv minifrys samt mycket glykol för att det inte skall frysa?

Borde iaf kyla brutalt bra direkt efter att man vevar igång datorn och kylvattnet håller minusgrader...

Då är det mycket mycket enklare att skaffa en kompressorkylare direkt istället för att ta omvägen att låta kompressorn kyla ett till köldmedium.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Borde det inte fungera med en stor reservoar i en effektiv minifrys samt mycket glykol för att det inte skall frysa?

Borde iaf kyla brutalt bra direkt efter att man vevar igång datorn och kylvattnet håller minusgrader...

Ingen minifrys du hittar i vanliga butiker klarar av att ta hand om de enorma mängder termisk energi som en dator ger ifrån sig.

Ställ in en liter rumstempererat vatten i frysen och se hur lång tid det tar innan det kommer ner under noll grader. För att hålla kylvattnet i datorn vid en konstant temperatur måste kylelementet ta hand om ett par hundra watt konstant termisk energi vilket är långt mycket mer än vad vanliga kylelement klarar.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

En fråga om kväve bara: hur länge kan flytande kväve vara i en behållare(agas egna) innan det dunstar bort? Låt säga 1 liter för enkelhetens skull. Känns ju som att dem som tillverkar det måste ha något sätt att bevara det i flytande form på något smitigt sätt.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Borde det inte fungera med en stor reservoar i en effektiv minifrys samt mycket glykol för att det inte skall frysa?

Borde iaf kyla brutalt bra direkt efter att man vevar igång datorn och kylvattnet håller minusgrader...

Tänkte lika, men tänkte om. Måste ju vara en dunderfrys. Men funkar nog ett tag som du skrev.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jajd:

En fråga om kväve bara: hur länge kan flytande kväve vara i en behållare(agas egna) innan det dunstar bort? Låt säga 1 liter för enkelhetens skull. Känns ju som att dem som tillverkar det måste ha något sätt att bevara det i flytande form på något smitigt sätt.

ja sättet de behåller det i flytande form heter TRYCK.

när du komprimerar en gas kommer det att utvecklas värme(tex cykelpumpen blir varm när du pumpa cykeln), när gasen expanderas behöver den energi dvs den kommer kyla.

en vätskas kokpunk påverkas av tryck, vatten har olika kokpunk hemma på din spis och på toppen av Mount Everest.

läs lite om termodynamik.

Permalänk
Avstängd

slangarna platen kmmer aldrig palla det inte pumpen eller

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Ingen minifrys du hittar i vanliga butiker klarar av att ta hand om de enorma mängder termisk energi som en dator ger ifrån sig.

Ställ in en liter rumstempererat vatten i frysen och se hur lång tid det tar innan det kommer ner under noll grader. För att hålla kylvattnet i datorn vid en konstant temperatur måste kylelementet ta hand om ett par hundra watt konstant termisk energi vilket är långt mycket mer än vad vanliga kylelement klarar.

Skrivet av Jajd:

Tänkte lika, men tänkte om. Måste ju vara en dunderfrys. Men funkar nog ett tag som du skrev.

Jo det stämmer förstås.
Större frysar klarar väl uppemot 30kg per dygn så åtminstone 1kg i timmen är troligt att det går att frysa in.

Om du har den på hela natten och ett ordentligt system med 10liter vatten borde det alltså ha nått frysgrader.

För att värma 10l vatten en grad borde det gå åt 41.8kJ energi eller 11.6 Wh effekt. För att systemet skall gå från -10 till +40 grader krävs alltså 580Wh.

Ett sådant system borde gå att slå tillfälliga rekord med inom en timme altså, men har precis som ni säger ingen som helst förmåga att kyla 24/7.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Om ni tror att ett inlägg bryter mot reglerna, anmäl det, skriv inte i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

ja sättet de behåller det i flytande form heter TRYCK.

när du komprimerar en gas kommer det att utvecklas värme(tex cykelpumpen blir varm när du pumpa cykeln), när gasen expanderas behöver den energi dvs den kommer kyla.

en vätskas kokpunk påverkas av tryck, vatten har olika kokpunk hemma på din spis och på toppen av Mount Everest.

läs lite om termodynamik.

Läs hela tråden så läser jag termodynamik så länge. ^^

Tack för svar.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

som många påpekat, så håller inte utrustningen, slangarna fryser och spricker vid minsta berörning. företagen använder tunga tryckbehållare hör att hantera kväve vid transport.

därimot ifall man är ute efter ett bra kylsystem för höga OC under kortare perioder, så kan man faktist koppla vattenkylningens slangarna raka vägen till kall vattenkranen, dock är detta aboslut inte rekomenderat som helhetslösning, då man bör inte slösa på vatten.
jag har själv testat detta med SB 2600k @ 5,2K och man får extrem låga värden. prime95, max temp 43C top, efter 20 min. men som sagt, att slösa vatten giller jag inte riktigt, så jag fyllde akvariet med den, det var ändå dags och bytta vatten.

annat man kan göra som helhetslösning för bättre kylning, är och använda en större radiator. broshan som pluggat till dataingengör har byggt om en bilradiator till kylare för sin dator hemma. han köpte in allt på skrot för nån 100lapp, fläkten och radiatorn har han monterat utanför fönstret, så man hör den inte, och drat slangarna genom fönster karmen.

Skulle vilja se bilder på hur din bror har byggtt

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem

skulle tippa på kortslutning.

skulle du inte ha nå lock på systemet så att trycket kunde fly säkert,
så skulle ändå dina plast/silikon rör spricka antagligen och allt skulle läcka ut.
skulle du ha allt av koppar eller annat metall. så skulle pumpen inte klara länge
skulle du ha en pump som klarade av det, skulle kondensen frysas på rören o bilda små istappar, tillslut skulle dom komma ikontakt med moderkortet o smälta och få kortslutning.

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Medlem

Jag har bara en liten fundering skulle man inte kunna använda en sådan ac kylare som http://www.integrityac.com/florida.html där man komprimerar luften så att den blir kall på något sätt. Ifall man bara tar bort raden som ska överföra kylan till rummet e saken biff. Tror det skulle vara en vinnande lösning i ett hardcore system . Jag har letat men inte hittat någon som har gjort detta förr, så skulle inte någon vilja testa ifall ni redan har ett vattenkylnings system så är det bara att köpa lite mer slang och använda ACn som rad

Permalänk
Medlem

Billigare och effektivare med kompressorkylning.
Vill man kyla mycket så är det bäst att använda sig av ett ämne som kräver mycket energi för att ändra fas.
Läs mer på wilipedia om kylmedium (vattenkylning) samt köldmedium (kylskåp).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jajd:

Skulle pumparna funka om man hälde flytande kväve i systemet? Vilka andra problem skulle det vara? Finns det något alternativ till kväve, alltså något som är inte fullt så kallt och har högre kokpunkt?

Kylanordningen skulle inte hålla eftersom flytande kväve är -196 grader Celsius och vattenkylningsutrustning är anpassasd för just vatten med en temperatur över 0 grader. När man kyler föremål så krymper dom. Beroende på materialet så krymper dom olika mycket. När man t.ex. kyler från +60 till +20 är krympningen ganska försumbar för det mesta, men när det sker från +60 till -196 är det desto viktigare att man har rätt utrustning.

"Kvävekretsen" skulle även ta upp energi från omgivningen och inte enbart från CPUn/GPUn/etc.
Termodynamikens andra huvudsats:
"Värme kan inte av sig själv gå över från en kropp vid lägre temperatur till en annan med högre temperatur."
Det skulle leda till att kylningen endast fungerar riktigt effektivt i början när köldmediet är kallt. Allt eftersom så kommer mediet att värmas upp för att tillslut vara samma, eller förmodligen lite varmare än rumstemperaturen.

Principskiss. Pilar visar vilken "riktning" energin går
Kvävekylning: CPU > Flytande Kväve < Rumsluft
Vattenkylning: CPU > Vatten > Rumsluft

Det som händer när vätskor värms upp är att det för eller senare kommer gå över från vätskefas till ångfas, precis som när man kokar vatten. När det sker så ökar volymen väldigt mycket. Om man i atmosfärstryck skulle tillföra 1 liter vatten tillräckligt med energi för att helt omvandlas till ånga så skulle volymen öka till ~1400 liter ånga. 1400 liter ånga väger fortfarande lika mycket som 1 liter vatten men tar mycket mer plats.

Skulle man rent teoretiskt tillföra samma mängd energi till samma mängd vatten, men den här gången i ett slutet kärl (exempelvis en kylkrets) så skulle vattnet fortfarande vara vatten när all energi är tillförd, dock skulle vattnet vara en bra bit över +100 grader samtidigt som det är ett väldigt högt tryck inne i slangarna (förutsatt att kretsen håller). Kväve beter sig likadant som vatten när det går över från en fas (flytande) till en annan (gas), det enda som skiljer är vid vilken temperatur det hela sker. Vid atmosfärstryck kokar vatten vid +100 grader, kväve kokar vid -196 grader.
Tabell över vattnets kokpunkt vid olika tryck

Som alternativt köldmedium istället för vatten finns det nog inget jag skulle rekommendera. Det finns Ammonika, LitiumBromid m.fl., men inga av dom är särskilt praktiska för hemmaanvändning och kräver oftast en kylmaskin av något slag för att fungera. Kompressorkylning är nog det enda vettiga alternativet efter vatten om man vill ha en 24/7 kylning.

Citat:

Hur snabbt skulle allt dunsta bort? Om vi tänker att datorn inte är igång men pumpen är det?

Trycket skulle stiga rätt så fort tills hela kretsen brister och du har flytande kväve över hela datorn. Förmodligen inom en eller några få minuter.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

som många påpekat, så håller inte utrustningen, slangarna fryser och spricker vid minsta berörning. företagen använder tunga tryckbehållare hör att hantera kväve vid transport.

därimot ifall man är ute efter ett bra kylsystem för höga OC under kortare perioder, så kan man faktist koppla vattenkylningens slangarna raka vägen till kall vattenkranen, dock är detta aboslut inte rekomenderat som helhetslösning, då man bör inte slösa på vatten.
jag har själv testat detta med SB 2600k @ 5,2K och man får extrem låga värden. prime95, max temp 43C top, efter 20 min. men som sagt, att slösa vatten giller jag inte riktigt, så jag fyllde akvariet med den, det var ändå dags och bytta vatten.

annat man kan göra som helhetslösning för bättre kylning, är och använda en större radiator. broshan som pluggat till dataingenjör har byggt om en bilradiator till kylare för sin dator hemma. han köpte in allt på skrot för nån 100lapp, fläkten och radiatorn har han monterat utanför fönstret, så man hör den inte, och drat slangarna genom fönster karmen.

Jag har också funderat på detta med att ha en radiator utan för huset.
1. hur fasen löser man att ha slangarna genom fönsterkarmen? öppetfönster 24/7?
2. på vintern minus 20, hur löser ni det?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Skrivet av Laggboxx:

Jag har också funderat på detta med att ha en radiator utan för huset.
1. hur fasen löser man att ha slangarna genom fönsterkarmen? öppetfönster 24/7?
2. på vintern minus 20, hur löser ni det?

1. ja slangarna genom hål i väggen/fönsterkarmen annars blir det svårt om man inte har några hål genom väggen

2. 50% Glyckol ala biltema 50% vatten ger en frystemp på minus 40*c

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Använde en portabel AC från Jem&Fix i ett projekt, den kostar ca 3600kr och kyler 2kW.

luftflödet ut håller +5C så det rakt in i datorn kanske.. Eftersom luften avfuktas är kondens inget stort problem heller.

Nackdelen är att den låter ganska mycket och producerar väldigt mycket värme som man inte vill ha i samma rum. Samt drar inte helt obetydliga 7-800W el.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Kylanordningen skulle inte hålla eftersom flytande kväve är -196 grader Celsius och vattenkylningsutrustning är anpassasd för just vatten med en temperatur över 0 grader. När man kyler föremål så krymper dom. Beroende på materialet så krymper dom olika mycket. När man t.ex. kyler från +60 till +20 är krympningen ganska försumbar för det mesta, men när det sker från +60 till -196 är det desto viktigare att man har rätt utrustning.

"Kvävekretsen" skulle även ta upp energi från omgivningen och inte enbart från CPUn/GPUn/etc.
Termodynamikens andra huvudsats:
"Värme kan inte av sig själv gå över från en kropp vid lägre temperatur till en annan med högre temperatur."
Det skulle leda till att kylningen endast fungerar riktigt effektivt i början när köldmediet är kallt. Allt eftersom så kommer mediet att värmas upp för att tillslut vara samma, eller förmodligen lite varmare än rumstemperaturen.

Principskiss. Pilar visar vilken "riktning" energin går
Kvävekylning: CPU > Flytande Kväve < Rumsluft
Vattenkylning: CPU > Vatten > Rumsluft

Det som händer när vätskor värms upp är att det för eller senare kommer gå över från vätskefas till ångfas, precis som när man kokar vatten. När det sker så ökar volymen väldigt mycket. Om man i atmosfärstryck skulle tillföra 1 liter vatten tillräckligt med energi för att helt omvandlas till ånga så skulle volymen öka till ~1400 liter ånga. 1400 liter ånga väger fortfarande lika mycket som 1 liter vatten men tar mycket mer plats.

Skulle man rent teoretiskt tillföra samma mängd energi till samma mängd vatten, men den här gången i ett slutet kärl (exempelvis en kylkrets) så skulle vattnet fortfarande vara vatten när all energi är tillförd, dock skulle vattnet vara en bra bit över +100 grader samtidigt som det är ett väldigt högt tryck inne i slangarna (förutsatt att kretsen håller). Kväve beter sig likadant som vatten när det går över från en fas (flytande) till en annan (gas), det enda som skiljer är vid vilken temperatur det hela sker. Vid atmosfärstryck kokar vatten vid +100 grader, kväve kokar vid -196 grader.
Tabell över vattnets kokpunkt vid olika tryck

Som alternativt köldmedium istället för vatten finns det nog inget jag skulle rekommendera. Det finns Ammonika, LitiumBromid m.fl., men inga av dom är särskilt praktiska för hemmaanvändning och kräver oftast en kylmaskin av något slag för att fungera. Kompressorkylning är nog det enda vettiga alternativet efter vatten om man vill ha en 24/7 kylning.

Trycket skulle stiga rätt så fort tills hela kretsen brister och du har flytande kväve över hela datorn. Förmodligen inom en eller några få minuter.

Tack för svar, då blev jag lite klokare. Fick för mig att det skulle hålla -196 grader hela tiden. Tur att dumhet inte är smittsamt.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Skrivet av perhuden:

eller bygga en bongkylare. där kan man gå under rumstemperatur ovh man får ett fint vattenfall på kuppen

Öh, nej... Fysiskt omöjligt att det kan bli kallare än omgivningen.
Men jag är ingen expert.

Bong ska man inte röka heller

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Quattro bongkylaren bygger på avdunstning/evaporation och det går utmärkt att kyla vattnet till temps under omgivande lufttemp. Du bör läsa på innan du kommer med felaktiga påståenden.

http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Bong-cooler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Jag har också funderat på detta med att ha en radiator utan för huset.
1. hur fasen löser man att ha slangarna genom fönsterkarmen? öppetfönster 24/7?
2. på vintern minus 20, hur löser ni det?

Skrivet av Rouge of Darkness:

1. ja slangarna genom hål i väggen/fönsterkarmen annars blir det svårt om man inte har några hål genom väggen

2. 50% Glyckol ala biltema 50% vatten ger en frystemp på minus 40*c

Vart fan sugen på att fixa något liknande!

Det är dessutom miljösmart, fläkten kan ju gå på termostat, man utnyttjar vinterklimatet, vinden gör att fläkten inte behöver gå osv... det är något alla borde ha!

Samtidigt så får man en tyst dator

Nästa steg = Solceller och vindkraftverk för helt egen energiförsörjning xD

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Vart fan sugen på att fixa något liknande!

Det är dessutom miljösmart, fläkten kan ju gå på termostat, man utnyttjar vinterklimatet, vinden gör att fläkten inte behöver gå osv... det är något alla borde ha!

Samtidigt så får man en tyst dator

Nästa steg = Solceller och vindkraftverk för helt egen energiförsörjning xD

Eller varför inte ha hela datorn utomhus? Och köra med sol och vindkraft som du skrev. Det skulle nog funka med mindre system.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jajd:

Eller varför inte ha hela datorn utomhus? Och köra med sol och vindkraft som du skrev. Det skulle nog funka med mindre system.

såfall ett chassi i typ koppar borde leda som fan på vintern sä litet som möjligt...Eller varför inte bygga en olje kyld dator med ett koppar chassi som man sätter i snön tror att man får bra temps oavsätt igentligen skulle man nog inte behöva borra skulle man inte kunna tilvärka en list som man sätter i springan mellan fönstret och karmen då klarar man sig utan att förstöra fönstret det smartaste skulle vara att leda det i ventilationen faktist