NAS, bygga själv eller färdig lösning?

Permalänk
Medlem

NAS, bygga själv eller färdig lösning?

Vilka nack och fördelar finns det när man bygger själv eller har en färdig lösning? Är grön på området och hade tänkt beställa ikväll så tips uppskattas. Har tittat på färdiga lösningar som QNAP TS-259 Pro Turbo NAS och den har 2 diskar. Har även tittat på Asus E35M1-I Deluxe och eventuellt bygga själv.

2 eller 4 diskar?
Bygga själv eller köpa färdigt?

En laptop XBOX 360 och en stationär skulle streama från enheten.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du behöver och vilka kunskaper du har.

Ska du ha mycket disk räcker inte någon liten konsument-NAS som bara tar 4 diskar.
Bygga själv så får du som du själv vill ha det.
Du kan då även lägga till de services du själv vill ha och ställa in din server som du själv tycker.
Någon Linux-smak eller BSD är perfekt. Stabilitet och prestanda.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Beror på vad du behöver och vilka kunskaper du har.

Ska du ha mycket disk räcker inte någon liten konsument-NAS som bara tar 4 diskar.
Bygga själv så får du som du själv vill ha det.
Du kan då även lägga till de services du själv vill ha och ställa in din server som du själv tycker.
Någon Linux-smak eller BSD är perfekt. Stabilitet och prestanda.

Har noll kunskap när det handlar om NAS men jag brukar lära mig fort bara jag börjar med det. Ska bara ha den hemma som lagring & streaming och just nu har jag endast 2TB material. Vill helst inte pilla ihjäl mig med program och sånt när det gäller hemmabygge men är det smidigt och enkelt så kör jag hemmabygge eftersom man får bättre hårdvar till priset av en färdig NAS.

Permalänk
Medlem

Bättre med en liten server istället, de "Hemma"-NAS jag testat har alla varit olidligt långsamma.
Smidig mjukvara är exempelvis Openfiler eller FreeNAS

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Synology Disk Station DS411+II som jag sitter och installerar just nu, än så länge är jag imponerad av den och den är långt ifrån slö med en intel atom dual core. Kanske inte något alla har råd med dock...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846286

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vashy:

Köpte mig en Synology Disk Station DS411+II som jag sitter och installerar just nu, än så länge är jag imponerad av den och den är långt ifrån slö med en intel atom dual core. Kanske inte något alla har råd med dock...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846286

En dual core borde fixa kakan och har tittat själv på DS411 men tror att 2 diskar räcker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

En dual core borde fixa kakan och har tittat själv på DS411 men tror att 2 diskar räcker för mig.

Funderade själv på en två diskars nas då jag hade två wd green 2tb liggandes. Det blev dock en med plats med fyra diskar pga möjligheten att utöka lagrigen senare.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.