SSD på min nya bärbara, är det möjligt?

Permalänk
Medlem

SSD på min nya bärbara, är det möjligt?

Tja, köpte mig min första bärbara dator igår och eftersom jag har ett litet behov av att göra saker bättre så vill jag uppgradera till en SSD hårddisk.
Daton ska bara användas som mappdator till bilen och som musiklagring vid poolen.

När jag kollar i enhetshanteraren på hårdiskar står det "ST9500325AS ATA Device" Vad kan det vara för nått? Finns det ens nån sdd som passar?

Är det mycket jobb att riva en bärbara dator, har skruvat lite med min dell dator, en aldrig bärbara.

Datorn är en Acer Aspire 5739.

MVH mCom

Permalänk
Entusiast

Verkar konstigt att använda en SSD om den ska fyllas med musik och kartor. Du har ju ingen nytta av SSD för det mer än att den bootar lite snabbare. Låter som om du har mer nytta av lagringsutrymme om den ska vara full av musik. Nog med dåliga råd.

Laptopar är generellt hyfsat lätta att skruva i när det bara gäller hårddisk och RAM. Ibland även PCI-e för nätverkskort. Det ska bara vara att stänga av datorn, ta ut batteriet, hålla inne on ett par sekunder för att tömma den sista laddningen. Det ska finnas en lucka på undersidan med en liten HDD-logga. Skruva loss skruvarna och pilla bort luckan. Sen borde det bara vara att dra ut hårddisken. Ofta sitter den fastskruvad i en liten vagga men det brukar inte vara några sladdar utan kontakten sitter fastlödd direkt på moderkortet. Det enda som krävs för att byta hårddisk är alltså en liten skrivmejsel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Verkar konstigt att använda en SSD om den ska fyllas med musik och kartor. Du har ju ingen nytta av SSD för det mer än att den bootar lite snabbare. Låter som om du har mer nytta av lagringsutrymme om den ska vara full av musik. Nog med dåliga råd.

Laptopar är generellt hyfsat lätta att skruva i när det bara gäller hårddisk och RAM. Ibland även PCI-e för nätverkskort. Det ska bara vara att stänga av datorn, ta ut batteriet, hålla inne on ett par sekunder för att tömma den sista laddningen. Det ska finnas en lucka på undersidan med en liten HDD-logga. Skruva loss skruvarna och pilla bort luckan. Sen borde det bara vara att dra ut hårddisken. Ofta sitter den fastskruvad i en liten vagga men det brukar inte vara några sladdar utan kontakten sitter fastlödd direkt på moderkortet. Det enda som krävs för att byta hårddisk är alltså en liten skrivmejsel.

Det jag menar med att mappa bilen är att ställa in bilens ECU och det måste göras under belastning, 600hk BMW kan skapa en del G och då tycker jag det kan vara skönt att inte hårddisken ballar ur

Är det nån form av standard anslutning på disken? Så vilken jag än köper passar i min dator?
Hur gör jag med den ny instalerade (äkta) Windows 7 som är instalerat på den gamla hårddisken? Går det att få över på något smidigt sätt?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Nuvarande disken är SATA 3Gb/s, så det lär ju datorn också ha. (Den är dock för gammal för att ha SATA 6Gb/s.)
Alla 2.5"-SSDs som numera säljs lär alltså passa. SATA 6Gb/s-varianter (främst Intel 510, Crucial m4/C300, nya Sandforce 2-baserade, typ Vertex/Agility/Solid 3, Force 3) kommer fungera men inte utnyttjas fullt ut.

Kloningen är nog lättast att göra i en annan (stationär) dator; koppla in båda diskarna till den och kör nåt kloningsprogram.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr EmCom:

"ST9500325AS ATA Device" Vad kan det vara för nått?

HDDs använder alltid ett 'kort namn' för att identiera sig själva till datorn. Det är normalt sätt bara at Googla det.

Din HDD är:
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?vgnextoid=04d26c9cf9c2d...

Den använder altså en helt vanlig SATA kopplare; den samma som alla datorers HDDs, och SSDs under de senaste 5 åren gör.

Du behöver en enhet av storleken 2.5'' vilket är normalen för SSD enheter och Laptop HDDs. (Skrivbordsdatorer använder 3.5'' HDDs, men kan använda 2.5'' enheter utan problem)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr EmCom:

Det jag menar med att mappa bilen är att ställa in bilens ECU och det måste göras under belastning, 600hk BMW kan skapa en del G och då tycker jag det kan vara skönt att inte hårddisken ballar ur

Är det nån form av standard anslutning på disken? Så vilken jag än köper passar i min dator?
Hur gör jag med den ny instalerade (äkta) Windows 7 som är instalerat på den gamla hårddisken? Går det att få över på något smidigt sätt?

Mvh

Ah, då är jag med och det verkar genast vettigare.

Ja det är standardanslutning på disken så det ska bara vara att slänga ut den gamla och stoppa i den nya och sedan installera om allt. Ka ju dock vara enklare att först kopiera allt på din nuvarande disk med hjälp av ett kloningsprogram som någon redan påpekat för du sparar massa tid på att slippa installera om allt. Det brukar ju bara lite extra bökigt med laptopar som har massa drivrutiner till touchpad, snabbknappar, webkamera och fan och hans moster.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har en nätverks hårddisk, går det att köra nått kloningsprogram via den?
Tips på bra sånna?
Helst gratis givetvis.

Sen en fråga till, finns det bra och dåliga märken av SDD? Vilken ska jag köpa? Jag orkar inte nörda in mig på det här ämnet så därför frågar jag er. Köper det ni rekomenderar helt enkelt.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr EmCom:

Jag har en nätverks hårddisk, går det att köra nått kloningsprogram via den?
Tips på bra sånna?
Helst gratis givetvis.

Sen en fråga till, finns det bra och dåliga märken av SDD? Vilken ska jag köpa? Jag orkar inte nörda in mig på det här ämnet så därför frågar jag er. Köper det ni rekomenderar helt enkelt.

MVH

Jag körde med detta när jag klonade min systemdisk till en ny
http://www.easeus.com/disk-copy/
15 dagar gratis
Fick du inte med en windows-dvd dock? Funderar också på att fixa in en ssd i syrrans laptop men hur jag ska klona hennes systemdisk är en bra fråga. Då versionen jag antar du fick med med stora chanser är OEM så är det väl bara låst till laptopens moderkort, att lägga över viktiga saker på en annan hårddisk temporärt och börja fräscht kanske skulle vara enklare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr EmCom:

600hk BMW kan skapa en del G och då tycker jag det kan vara skönt att inte hårddisken ballar ur :)Mvh

Tro mig, dina ynkliga 600hk i en bil lär inte påverka datorn ett dugg.

(var bara tvungen, hehe)

Permalänk

Crucial m4/C300 är den mest prisvärda enligt mig, ocz vertex 3 är så dyr och Intels är dyrare och sämre än crucials nya serie
Edit: ändrade mig, menade corsair sandforce 3 är den mest prisvärda till inte så värst högt pris heller