Låg hastighet på min nya hårddisk (ST2000DL003)

Permalänk
Medlem

Låg hastighet på min nya hårddisk (ST2000DL003)

Hej,

Köpte en ny Seagate (ST2000DL003) 2TB green idag då mina gamla är ca 6-7 år förutom en som inte går att boota ifrån (den är också nära på att dö).

Hursomhelst, jag stoppade in min nya fina gröna hårddisk och formaterade den via diskhanteraren, därefter stängde jag av datorn, tog ut alla gamla hårddiskar, installerade windows utan några somhelst problem.

Sedan svor jag lite åt mig själv över att ha kopplat ur alla diskar för när allt väl var uppe tänkte jag föra över ca 600GB filer.

Detta gick utan problem, tog en disk åt gången och den skrev över filerna till min nya fina hårddisk i ungefär 70-90mb/s

Så när allt det var avklarat och alla gamla diskar var utplockade (igen zZ) partitionerade jag hårddisken till två jämstora partitions.

Nu tänkte jag att det borde gå riktigt snabbt att föra över allt (då jag tidigare aldrig upplevt några problem att föra över filer mellan 2 partitions på samma hårddisk). Nepp, jag hade fel... Nu verkar allt gå JÄTTELÅNGSAMT.

Den skriver från C till I med i ca 15-30mb/s, och det kan väl inte VARA rimligt för en hårddisk?

Vad är det för fel? Hur kunde det gå fortare att skriva över filerna till denna disk från 3 helt andra diskar än att föra över filerna internt på samma disk mellan två partitions? Och det är inte lite skillnad heller...

Hjälp mig snälla, jag avskyr hårddiskar, jag köpte en ny stor hårddisk för att slippa sådant här i väntan på pengar och prissänkning på en SSD systemdisk. Nu är jag bara sur, en 2 TB hårddisk känns relativt värdelöst om man inte kan föra över filer inom den utan att ha gått och dö av ålder innan det är klart.

Permalänk
Medlem

det tar längre tid att flytta filer mellan två partioner på samma hårdisk därför att samma uppsättning läs/skriv huvuden får växla mellan att läsa/skriva på olika ställen på disken.

om du kopierar från en helt annan HD kan den ena koncentrera sej på att läsa medan den andra koncentrerar sej på att skriva så att säja.

edit: snabbtest mellan partitioner

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan aldrig ha gått fort att kopiera mellan två partitioner på samma HD, detta eftersom läshuvuden måste hoppa fram och tillbaka hela tiden, precis som tjabo skriver. Det blir alltid långsamt vad du än gör.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jojo, men är inte 15mb/s lite FÖR LÅNGSAMT? Har alltid gått snabbare än 30mb/s för mig tidigare så det känns konstigt att skriv/läs-hastigheten bara sjunker och sjunker och det tar år.

Permalänk
Medlem

det beror lite på vad det är för filer man flyttar eller kopierar också, om jag förstått det rätt så tar små filer längre tid eftersom dom ska hittas först, mycket sökhopp för läshuvudena typ. sen en annan viktig sak är hur pass fragmenterad disken är, samma fil kan ligga utspridd över olika delar eller block (tror jag det heter) och då tar det ännu lite längre tid.

Permalänk
Medlem

Kopiering på samma HDD tar tid. Specielt för en 5k RPM HDD som har högre 'Seek time' än 7k RPM HDDs, och specielt om du kopierar mindre filer som kräver enormt mycket seeking.

HDDs är dåliga på att hantera små filer, 5k RPMs är ännu sämmre på det.

Permalänk
Medlem

Jag upplever samma sak. Runt ca 20mb/sekunden. Och det är inte mellan partitioner. Testade att copy/paste en 1GB stor fil inom samma partition. Har inte exakt samma disk som trådskaparen, men ändå snarlik.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=527179

Vad tror ni? Normal hastighet eller är något galet?

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem

Ni har köpt lågprestanda diskar som drar lite ström. Självklart presterar dessa inte som 7200rpms diskar.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av fraze86:

Jag upplever samma sak. Runt ca 20mb/sekunden. Och det är inte mellan partitioner. Testade att copy/paste en 1GB stor fil inom samma partition. Har inte exakt samma disk som trådskaparen, men ändå snarlik.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=527179

Vad tror ni? Normal hastighet eller är något galet?

Kopiering från en plats till en annan på samma disk går alltid långsamt, oavsett om det är mellan två olika partioner eller inte. Varje gång disken ska byta från att läsa till att skriva så måste läsarmen hoppa och vänta på att rätt ställe på skivan ska rotera fram. Det är denna process som sänker farten, med en disk på 7200rpm så blir det av förklarliga skäl mindre väntetid på att rätt ställe ska rotera fram och då går följaktligen kopieringen snabbare.