Permalänk
Medlem

Höga temps på mobo?

Hej, skulle bara checka så att mina temps inte är onormala på något sätt. Har ett MSI P67A-C45(Rev B3)
och de resterande komponenterna som är installerade ser ni i min sign.

Enligt ex. Speedfan så är något som kallas för Temp 1, Temp 2, Temp 3 rätt höga, temp 2 når höjder som 110 grader ibland vid tungt drivna spel. Det kanske är normalt, och dessa temps, är det temperaturerna på mobot? För under ser jag ju mina temps på GPU och min CPU och det är endast normala värden.

Är det något som jag bör undersöka?

Har inte klockat moderkortet någonting, elller någon annan komponent mer än att jag testat OC genie nån gång men kör på disabled atm.

Permalänk

Jag är inte van vid intel men min uppfattning är att dom håller runt 70*C vid tung belastning, 110*C låter för mig sjuktligt mycket

Permalänk
Medlem

Folk säger överallt på swec att speedfan kan ofta visa fel temperaturer.

Kolla med andra program också, tex. HWMonitor och se ifall de ger liknande resultat.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Speedfan har ofta fel och/eller är svårt att tyda.

Permalänk
Hjälpsam

Och OM det visar sig att det är något som är så varmt så är det med största sannolikhet VRM (kretsarna för strömomställningen runt CPU sokeln). De kan bli rätt toasty utan större fara.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Och OM det visar sig att det är något som är så varmt så är det med största sannolikhet VRM (kretsarna för strömomställningen runt CPU sokeln). De kan bli rätt toasty utan större fara.

Skrivet av poskitosker:

Jag är inte van vid intel men min uppfattning är att dom håller runt 70*C vid tung belastning, 110*C låter för mig sjuktligt mycket

Skrivet av Bebben:

Folk säger överallt på swec att speedfan kan ofta visa fel temperaturer.

Kolla med andra program också, tex. HWMonitor och se ifall de ger liknande resultat.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Speedfan har ofta fel och/eller är svårt att tyda.

Tack för era svar, men HWmonitor hittar endast min HDD att mäta temps på av nån anledning. Kanske inte stödjer 1155 chipset. Finns det något annat smart program ni kan rekommendera. Just nu ligger den såkallade "Temp 2" på 43grader vid surf,temp 1 och temp 3 ligger på typ 25 grader som min CPU och GPU gör också. Kan ingen av er testa att gå upp i 100% load vid exempelvis BC2 och sedan se efter i SpeedFan om eran "temp2" visar snarlika resultat. Specs står i sign btw

Permalänk
Skrivet av satero:

Tack för era svar, men HWmonitor hittar endast min HDD att mäta temps på av nån anledning. Kanske inte stödjer 1155 chipset. Finns det något annat smart program ni kan rekommendera. Just nu ligger den såkallade "Temp 2" på 43grader vid surf,temp 1 och temp 3 ligger på typ 25 grader som min CPU och GPU gör också. Kan ingen av er testa att gå upp i 100% load vid exempelvis BC2 och sedan se efter i SpeedFan om eran "temp2" visar snarlika resultat. Specs står i sign btw

Kan testa sennare eller imorgon?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Kan testa sennare eller imorgon?

Tack det skulle uppskattas!