Kombinerad film/spelemulator HTPC

Permalänk
Medlem

Kombinerad film/spelemulator HTPC

Tänkte bygga en HTPC som ska stå vid tvn.
Men skulle vilja använda den både som filmvisare och spelemulator.

Så min fråga är, kan man sätta två olika knappar på framsidan där den ena starta datorn så man direkt kommer in i xbmc och den andra knappen startar datorn och går direkt till spelemulatorn?

Jag ska bygga chassit själv så sätter själv dit knapparna.

Är det möjligt?

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ingen som vet?

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk

Det enda jag kan komma på som _Kanske_ skulle fungera med detta är att köra dual boot, där en knapp går till respektive os.
Men hur detta ska gå till törs jag inte svara på.
Det jag kan komma på är att om du kör 2st diskar med os på, och har någon form av sata-switch där du växlar mellan diskarna med knappen på framsidan.

Edit:

Bygg din egen sata-switch:
http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2341666,00.asp

Inte vad du tänkt dig men du kanske kan kläcka någon idé från detta.
Sen har man applikationen man vill ha på respektive os i autostarten så denna går igång direkt då os'et laddats.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Det skulle kunna vara något, får fortsätta fundera på det.

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk

Eller så startar datorn alltid direkt till XBMC och därifrån har du en ikon/några ikoner som leder till spelen du använder. Själv kör jag så och har endast en front för emulatorer som jag startar via XBMC. Maximus arcade heter fronten för emulatorer jag kör.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Eller så startar datorn alltid direkt till XBMC och därifrån har du en ikon/några ikoner som leder till spelen du använder. Själv kör jag så och har endast en front för emulatorer som jag startar via XBMC. Maximus arcade heter fronten för emulatorer jag kör.

Det är nog det smidigaste valet faktiskt. Tänkte också köra maximus arcade.

Men vad behöver man för hårdvara för att kunna köra både emulator och film?
Det ska vara ett mini-itx kort.
Hur klarar sig tex ett Atom D510 kort, är det uråldrigt nu eller?
http://www.inet.se/artikel/1901787/intel-d510mo-atom-d510
Jag har ingen vidare bra koll på hårdvara ska jag säga, så jätteglad för alla tips.
Och så klart ska det vara så billigt som möjligt.

Kanske är det värdare att satsa några hundralappar till och få hdmi utgång mm?
http://www.inet.se/artikel/1902001/asrock-e350m1-fusion

Det längsta prismässigt jag kanske skulle kunna sträcka mig till moderkort är väl 1300:- ungefär.
Så kanske det här kan vara nåt?
http://www.inet.se/artikel/1902000/msi-e350ia-e45amd-fusion

Min fråga är också: Är processorn inbyggd i dessa kort redan? Så man behöver inte köpa till nån processor sen alltså?

Tack ska ni ha!

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Jonsson9:

Min fråga är också: Är processorn inbyggd i dessa kort redan? Så man behöver inte köpa till nån processor sen alltså?

Processor är inbyggd så det är inget du behöver tänka på iaf.

Permalänk
Medlem

Okej, det är bra!
Vilken prisklass ligger det bästa mini-itx kortet som finns idag om man säger så?
Och vilket är det?

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson9:

Okej, det är bra!
Vilken prisklass ligger det bästa mini-itx kortet som finns idag om man säger så?
Och vilket är det?

Skulle satsa på ett fusion, alternativt vänta till det kommer ut en vettig s1155-bräda, men då får du köpa en "lös" processor!

Permalänk
Medlem

Okej, vad menar du med vettig? Finns det ingen som duger idag?
Att köpa en s1155-bräda tillsammans med processor lär ju bli mycket dyrare också?

Jag vill ha det bästa moderkortet som klarar emulator och filmvisning 1080p, för runt 1300.

Vad säger ni?

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson9:

Jag vill ha det bästa moderkortet som klarar emulator och filmvisning 1080p, för runt 1300.

Vad som är bästa är ju relativt.
Men även jag skulle rekommendera att du kollar på ett Fusion-moderkort. Ett som anses tillhöra dom bättre är Asus E35M1-I Deluxe, men tyvärr så har Asus haft problem att leverera kortet.

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender

Permalänk
Medlem

Okej. Tror jag ska försöka få tag i ett sådant kort faktiskt. Borde man satsa på en fläkt i chassit ändå? Och om man bara har en fläkt, ska den blåsa in eller ut då?

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson9:

Okej. Tror jag ska försöka få tag i ett sådant kort faktiskt. Borde man satsa på en fläkt i chassit ändå?

Beror på vilket/hur stort chassi du har och hur den är placerad. Jag väntar också på det kortet och tänkte börja med att först köra passivt med endast fläkten på PSUt som följer med mitt chassi. Om det inte funkar kommer jag då prova dels chassifläkt men även att byta PSU till ett picoPSU.

Skrivet av Jonsson9:

Och om man bara har en fläkt, ska den blåsa in eller ut då?

Jag skulle säga att den ska blåsa in, med ett fläktfilter som fångar damm. Då får man övertryck i chassit och luften sipprar ut i alla springor. Tvärt om så får man undertryck och man kommer suga in luft genom alla springer och då få in mer damm.

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender

Permalänk
Medlem

Okej, nice!
Vad ska du använda din låda till?
Vart beställde du ditt kort?

Jag tänkte bygga ett eget chassi av aluminium, så det kan man ju forma hur man vill och hur man behöver.
Övertryck känns ju smartast då, tack för svaren!

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ska ha den som HTPC. Kommer bara att ha en SSD och BD-spelare i den, så är egentligen inte så orolig för värmen om det inte var för att den ska stå inuti en TV-bänk.
Jag beställde från Webhallen, men känns lite som ett lotteri vilken butik som man kan få den först ifrån.

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender

Permalänk
Medlem

Okej, nice!
Jag tänkte bara köra en 2,5" hdd i den utan skivläsare.
Tänkte också ha den i tvbänken.
Skickar upp en bygglogg på min sen, så får du se hur det blir.

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hur många watt behöver nätagget ligga på?
Om man har ett E35M1 moderkort med en 2,5" hdd.
Tänkte eventuellt köra picoPSU eller möjligen ett litet smalt nätagg.

Tjipp!

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har läst om många som kör på 60W picoPSU. Jag tänkte (om det blir aktuellt för mig att skaffa en picoPSU) nog köra på 80W så har man lite marginal.

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender

Permalänk
Medlem

Fick mitt moderkort idag. fått tag i ditt än? Lägger upp en bygglogg sen.

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar