Asus E35M1-I Deluxe minnesproblem

Permalänk
Medlem

Asus E35M1-I Deluxe minnesproblem

Hej Swec!

Till att börja med så har jag inte riktigt slutfört min felsökning men såhär är det.

Har köpt ovan nämnda AMD Fusion bräda med 2x 2GB moduler. Dessa: http://www.dustinhome.se/pd_5010167903.aspx

Kruxet är att om jag har båda modulerna i så vill inte systemet boota utan den lilla röda "DRAM LED" lyser. Det konstiga är att jag efter att ha stängt av strömmen och sedan satt på den lyckats få systemet att boota med båda modulerna i men sedan när man startar om det så vill det inte posta igen.

Har provat med ASUS "MemOK" feature och det fungerade då att reboota datorn flera gånger och den postade helt fine. Men efter att strömmen varit avslagen så ville den inte posta igen.

Kör jag bara med en av modulerna, vilken som så postar systemet varje gång oavsett vilken slott modulerna sitter i.

Någon som har varit med om detta förut?

När jag kommer hem från jobbet ska jag prova med mina Corsair minnen från min spelrigg för att se om det blir samma problem med dem.

Permalänk
Medlem

Mitt tips om det går, skicka tillbaka stickorna och köp 1x4GB ist. Finns inte dualchannel stöd på Fusion så det är bättre.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Mitt tips om det går, skicka tillbaka stickorna och köp 1x4GB ist. Finns inte dualchannel stöd på Fusion så det är bättre.

Ah jo den tanken har slagit mig, och det är nog vad jag kommer att göra. Men det känns konstigt att den inte POSTar alls.

Permalänk
Medlem

Kör en sticka och lägg in senaste BIOS.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite mer.

Mina Corsair Vengence minnen POSTAr utan problem med moderkortet med två stickor i.

Kingston value minnena fungerar fine i min speldator där Corsair minnena kommer ifrån. Så i donno.

Biosen är också en senare än vad som finns på hemsidan då min bios är 1202 och senaste på asus hemsida är 0902.

Antar att det är just kingston minnena som inte lirar så bra med varandra på just det här kortet. Kommer nog gå på "2000+"s linje och köpa en singel 4GB sticka.

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Fick också hem mitt kort idag. har dock en liten fundering. Har ett lite svagt "sprakande" ljud från CPUn när jag står någon meter ifrån och är man riktigt nära hörs det tydligt. Är det bara mitt ex eller ska det vara ett sånt ljud?
Ta gärna och lyssna, ju snabbare desto bättre!

Har också problem med mina minnen, XMS3 2x2GB 1333MHZ. Så blir till att skaffa en sticka. Men som sagt. Lyssna och se om ni hör något ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av javaa:

Fick också hem mitt kort idag. har dock en liten fundering. Har ett lite svagt "sprakande" ljud från CPUn när jag står någon meter ifrån och är man riktigt nära hörs det tydligt. Är det bara mitt ex eller ska det vara ett sånt ljud?
Ta gärna och lyssna, ju snabbare desto bättre!

Mitt kort är knäpptyst, bar hddn som hörs, och när en hdd arbetar så är de ju ett litet "knorrande" ljud, inte de du hör? Att moderkortet knastrar låter inte bra!

Permalänk
Medlem

Mitt kort är även det knäpptyst.
Tycker de verkar mysko som fan om mammaplankan knastrar eller låter överhuvudtaget!
Skicka tillbaka det bums om det inte är disken eller agget som låter.

Sen så har jag också problem med mina minnen.. blir dum i huvet av dessa strul alltså.

Permalänk
Medlem

Mitt kort är tyst med, svagt brus från PSU-fläkten bara.

Sen när det gäller minnen, jag kör KINGSTON 4GB 1066MHZ DDR3 CL7 (2X2GB) och har inte haft några problem.
Dock har jag problem att komma in i BIOS! För är väl Del-knappen man ska trycka på för att komma in? När jag gör det får jag upp en grön pil och svart bakgrund, sen händer inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomies:

Mitt kort är tyst med, svagt brus från PSU-fläkten bara.

Sen när det gäller minnen, jag kör KINGSTON 4GB 1066MHZ DDR3 CL7 (2X2GB) och har inte haft några problem.
Dock har jag problem att komma in i BIOS! För är väl Del-knappen man ska trycka på för att komma in? När jag gör det får jag upp en grön pil och svart bakgrund, sen händer inget mer.

Testa att koppla ur ett av minnena, byta eller lägga till någon annan hårdvara som kan få datorn att be dig smyga in till BIOS innan boot.
På så sätt kan du ändra startup screen och hur den ska se ut. Fast-boot eller vad det nu heter.

På tal om minnen, mina 2x4Gb strulade som fan, var då inne på Webhallen idag och snackade med en kille som berättade att denna planka har generella problem med 4Gb stickor, det har inget med om man kör en eller två tillsammans, utan generellt så gillar inte plankan 4Gb stickor.
Nu bytte jag till 2x2Gb stickor från Corsairs XMS3 serie. Precis som de jag hade innan men 4Gb mindre sammanlagt.
Nu funkar datorn klockrent. Inga errormeddelanden eller liknande.

Permalänk
Medlem

Först en fråga

Hur presterar erat ethernet? Sitter på en 100/100 lina och hade inte några som helst problem att maxa den med en gammal dell optiplex gx280 eller min mbp, men fusion kortet kommer knappt över 40 sträcket alltså. Känns ju lite sådär, kan ju vara någon inställning jag missat men. Lokalt mellan datorerna verkar den tuffa på i 100, men mot nätet är det segt.

Skrivet av Yorgo_:

Testa att koppla ur ett av minnena, byta eller lägga till någon annan hårdvara som kan få datorn att be dig smyga in till BIOS innan boot.
På så sätt kan du ändra startup screen och hur den ska se ut. Fast-boot eller vad det nu heter.

På tal om minnen, mina 2x4Gb strulade som fan, var då inne på Webhallen idag och snackade med en kille som berättade att denna planka har generella problem med 4Gb stickor, det har inget med om man kör en eller två tillsammans, utan generellt så gillar inte plankan 4Gb stickor.
Nu bytte jag till 2x2Gb stickor från Corsairs XMS3 serie. Precis som de jag hade innan men 4Gb mindre sammanlagt.
Nu funkar datorn klockrent. Inga errormeddelanden eller liknande.

Sen ytterligare en till
Vilka 2x2Gb stickor var det? Skulle vara trevligt veta exakt då jag också kör på 2 st Corsair XMS3 men varav bara ett fungerar och den tvärvägrar med båda.

och det var mitt lilla picoPSU som lät och inget annat efter att ha kontrollerat lite bättre.

Permalänk
Medlem

Skönt att jag fick reda på det här nu, har precis beställt. Sparade mig säkert timmar

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av javaa:

Först en fråga

Hur presterar erat ethernet? Sitter på en 100/100 lina och hade inte några som helst problem att maxa den med en gammal dell optiplex gx280 eller min mbp, men fusion kortet kommer knappt över 40 sträcket alltså. Känns ju lite sådär, kan ju vara någon inställning jag missat men.

Sen ytterligare en till
Vilka 2x2Gb stickor var det? Skulle vara trevligt veta exakt då jag också kör på 2 st Corsair XMS3 men varav bara ett fungerar och den tvärvägrar med båda.

och det var mitt lilla picoPSU som lät och inget annat efter att ha kontrollerat lite bättre.

Jag har själv brädan och dessa funkar för mig: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=ko&T2=CMX4GX3M2A1600C9 Har du provat dom var för sig? Om båda funkar då är det ju verkligen märkligt.

Ang ethernet, jag antar att du provat installera om drivare och använt olika versioner? Har själv inte använt ethernet på min än, men kommer snart få tillgång 100/10 och då blir det ju aktuellt, men man blir ju lite rädd nu när man läser det du skriver.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Mina minnen är av samma modell, fast 1333Mhz så man tycker ju att de borde funka. Båda funkar var för sig, i båda platserna, men ej tillsammans.

Ang ethernet så glöm det jag sagt. Man ska inte testa en massa saker när antivirusprogram är igång och klockan är mycket... Fungerar väldigt bra i full hastighet. Är inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av javaa:

Vilka 2x2Gb stickor var det? Skulle vara trevligt veta exakt då jag också kör på 2 st Corsair XMS3 men varav bara ett fungerar och den tvärvägrar med båda.

Tycker det är wierd att du har problem med en sticka på 2Gb.
Dessa skulle tydligen inte alls ha några större problem och jag vart tipsad om att köra på dessa, då killen i kassan körde med exakt samma setup som mig med agg, mobo och minnen då.

http://www.webhallen.com/hardvara/103855-corsair_xms3_4gb_ddr...

Har du använt dig av "Mem-ok" knappen när du har båda inkopplade?
Har du testat att byta plats på nummer 1 & 2?
Har du provat att boota med båda stickorna, men med enbart en åt gången?

Vet, korkade frågor men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Har inte problem med en sticka, utan det är problem när jag försöker använda två.
Ingen fara du frågor, men ja, har testat det och alla kombinationer man kan tänka sig vid det här laget, kortet vägrar när båda sitter i.
Får ta mig ner till webhallen och testa på de ni kör med och se om det hjälper.

Permalänk
ASUS Nordic

E350 har bara en minnespartion vilket betyder att köra två moduler med detta moderkort har samma effekt som att köra 4 eller 6 moduler på ett vanligt moderkort. Man måste i många fall konfigurera manuellt. Speciellt om man har två moduler specade till 1333MHz eller högre då E350 och E35M1-I Deluxe enbart har officiellt stöd för 800/1066MHz. Mitt tips är att ställa 1066MHz och timings manuellt i UEFI om man använder två moduler som är specade över 1066MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Mitt tips är att ställa 1066MHz och timings manuellt i UEFI om man använder två moduler som är specade över 1066MHz.

När jag testade detta så frös hela skiten.
Jag var tvungen att resetta Cmos och på så sätt få tillbaka inställningarna så som de var original.
Dvs på "auto".
Ställer jag in allt manuellt så dör som sagt allt.
Skum planka det här..

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Yorgo_:

När jag testade detta så frös hela skiten.
Jag var tvungen att resetta Cmos och på så sätt få tillbaka inställningarna så som de var original.
Dvs på "auto".
Ställer jag in allt manuellt så dör som sagt allt.
Skum planka det här..

Händer samma sak när du enbart ställer frekvensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Händer samma sak när du enbart ställer frekvensen?

Samma sak där.
Ändrar jag några inställningar på minnena manuellt så är jag tvungen att resetta Cmos.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Yorgo_:

Samma sak där.
Ändrar jag några inställningar på minnena manuellt så är jag tvungen att resetta Cmos.

E350 APU:n är känslig med minnet men det där problemet har jag inte upplevt.

Får du en s.k. hård-reset (ACPI G2/S5) (systemet bryter ström helt för att sedan gå igång igen)?

Ändrar man frekvens (multiplier mot referensfrekvens) så gör systemet en hård-reset utanför vanlig ACPI S-nivå (G2). Men alla andra inställningar i form av timings kan ändras inom ACPI S-nivå där minnet fortfarande får ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

E350 APU:n är känslig med minnet men det där problemet har jag inte upplevt.

Får du en s.k. hård-reset (ACPI G2/S5) (systemet bryter ström helt för att sedan gå igång igen)?

Ändrar man frekvens (multiplier mot referensfrekvens) så gör systemet en hård-reset utanför vanlig ACPI S-nivå (G2). Men alla andra inställningar i form av timings kan ändras inom ACPI S-nivå där minnet fortfarande får ström.

Mitt problem är att datorn startar, dock så är bilden svart.
Skärmen får kontakt då det inte står "no signal" eller liknande, men man ser inte ett smack. =/

Permalänk
Medlem

Kör också corsair xms3 1333 mhz, där bara 1 sticka fungerar. Trodde det var minnet som var trasigt, men kanske inte :S

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Kör också corsair xms3 1333 mhz, där bara 1 sticka fungerar. Trodde det var minnet som var trasigt, men kanske inte :S

Vad har du för storlek på dina stickor då?

Permalänk
Medlem

Jag har också problem. Har försökt köra med CORSAIR 4GB DDR3 VALUE SELECT PC10666 1333MHZ (2X2GB). Ibland startar datorn upp med en sticka, men kan sedan vägra starta igen efter omstart, även om inga inställningar ändrats. Med två stickor starar den aldrig.
Med Kingston DDR3 HyperX 1800MHz 4GB (2x2GB) fungar den utmärkt med två stickor. Märkligt...

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Yorgo_:

Mitt problem är att datorn startar, dock så är bilden svart.
Skärmen får kontakt då det inte står "no signal" eller liknande, men man ser inte ett smack. =/

Självklart. Men beteendet vid uppstart hjälper mig att analysera problemet; vart det sker och om det är någon specifik minnesinställning som orsaker det.

Har du ställt in 1.65Vdimm som Corsair-minnet du använder kräver för att klara sin SPD spec när du ställer manuellt?

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Mando84:

Jag har också problem. Har försökt köra med CORSAIR 4GB DDR3 VALUE SELECT PC10666 1333MHZ (2X2GB). Ibland startar datorn upp med en sticka, men kan sedan vägra starta igen efter omstart, även om inga inställningar ändrats. Med två stickor starar den aldrig.
Med Kingston DDR3 HyperX 1800MHz 4GB (2x2GB) fungar den utmärkt med två stickor. Märkligt...

Vid första start så tvingar UEFI kombatibilitetsinställningar. Efter omstart så använder det minnets SPD-inställningar.

Minnen med hög spec funger allmänt bättre när man kör multipla moduler per partition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vad har du för storlek på dina stickor då?

kör 2x2gb

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 till mitt kort, vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kael:

Tänkte köpa Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 till mitt kort, vad tror ni om det?

Är det 2x2GB så gör det inte. Är exakt dem som jag och en till i tråden har problem med. Är det endast en sticka så kanske det funkar.