Permalänk
Medlem

Skumma FPS i Starcraft 2

Hej!

För ca 1-1,5 månad sen uppgraderade jag mitt gamla AMD system, en 6000+ CPU, 2gb DDR2 minnen samt ett HD 5770.
Nu har jag följande: Sabertooth P67, i5-2500k, corsair 8gb ddr3 1600MHZ minnen samt samma gamla 5770.
Efter denna uppgradering tyckte jag givetvis att starcraft 2 skulle flyta bättre, vilket de gör till viss del. Men om jag till exempel spelar upp en replay på 4-8x (ibland även 2) så fryser datorn till i ca:1 sekund. Detta gör den var 10:e sekund ungefär. Ingen aning om varför, detta händer bara i replays och inte när jag spelar. Jag spelar med 1080p upplösning, de flesta inställningar på medium/low.
När jag är i en vanlig match kan min fps ligga på allt från 60-160 beroende på hur långt in i matchen man kommit. Men om jag har youtube på, (behöver inte ens spela upp en film) så sjunker min fps till ca:30 oavsett om det är pausat eller inte. Men om jag högerklickar på youtube fönstret och väljer "stop download" så ökar fpsen igen.
Har även haft vissa frysningar med google chrome samt enstaka tillfällen.

Alla drivrutiner är uppdaterade mer än en gång..

Behöver hjälp!!

Visa signatur

| i7 4770k | Asus z87-pro | 8GB Corsair CL9/1600Mhz Vengeance | EVGA GTX 970 | Asus Xonar DX 7.1 | Intel 180GB SSD | Samsung 2TB 5400 | Samsung 1TB 7200 |

Permalänk
Medlem

Ingen som har en aning? :/

Visa signatur

| i7 4770k | Asus z87-pro | 8GB Corsair CL9/1600Mhz Vengeance | EVGA GTX 970 | Asus Xonar DX 7.1 | Intel 180GB SSD | Samsung 2TB 5400 | Samsung 1TB 7200 |

Permalänk
Medlem

Det där med youtube / streaming kan hända mig ibland också. Dock har jag ettt ATI 6970, intel I7 och 8gb ram osv osv. Så min dator kör allting på högsta och får aldrig ett fps drop när jag spelar bara spelet. Men jag tror det har med vilken upplösning på videon du streamar på youtube. Om du väljer 240 eller 720P i streamvalet. Om jag ändrar till en lägre upplösning på youtube så fixar det sig inne i spelet. Själv tycker jag också att det är konstigt, när min kompis har en mycket sämre dator än mig och det inte händer honom.

Det ända jag kan tänka på som förstör det är internetlinan, jag har själv ett ganska billigt och lågt paket hos tele2 , medans han har ett dyrt paket på telia.

Hoppas detta hjälpte det minsta

/Tobias Plateryd

Permalänk
Medlem

Antagligen har det med hårdvaruaccelererad flash att göra, dvs att kortet klockar ner sig när du kollar på YouTube och du måste stänga ner YouTube för att det ska klocka upp sig igen.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem

Provade att stänga av hårdvaruaccelerationen, men inge skillnad.. Dock så gör de stor skillnad på 1080p och 240 eller vad de lägsta nu är.
Det konstiga är att det kom upp när jag bytte mobo cpu å ram, de andra är desamma.

Visa signatur

| i7 4770k | Asus z87-pro | 8GB Corsair CL9/1600Mhz Vengeance | EVGA GTX 970 | Asus Xonar DX 7.1 | Intel 180GB SSD | Samsung 2TB 5400 | Samsung 1TB 7200 |

Permalänk
Medlem

Det är något med flash och spel samtidigt som gör spel laggiga därför ska du inte ha webbläsaren uppe när du lirar, vet inte exakt hur det där funkade men jag har hört det flertal gånger. Sen med replays så kanske inte grafikkortet orkar med eftersom att köra replay i 4x och 8x så måste det pumpa ut bildrutor snabbare

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Som olger sa, flash klockar ner grafikkortet för att minska energibehovet förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Det är något med flash och spel samtidigt som gör spel laggiga därför ska du inte ha webbläsaren uppe när du lirar, vet inte exakt hur det där funkade men jag har hört det flertal gånger. Sen med replays så kanske inte grafikkortet orkar med eftersom att köra replay i 4x och 8x så måste det pumpa ut bildrutor snabbare

aha ok, det med att man snabbspolare replays kan jag köpa
Men kan man inte stänga av "nerklockningen" nån annanstans? Jag högerlkickade på youtube å stängde av de den vägen, gillar att lyssna på musik där när jag spelar, är nämligen därför jag stör mig så mycket..

Visa signatur

| i7 4770k | Asus z87-pro | 8GB Corsair CL9/1600Mhz Vengeance | EVGA GTX 970 | Asus Xonar DX 7.1 | Intel 180GB SSD | Samsung 2TB 5400 | Samsung 1TB 7200 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av devel:

aha ok, det med att man snabbspolare replays kan jag köpa
Men kan man inte stänga av "nerklockningen" nån annanstans? Jag högerlkickade på youtube å stängde av de den vägen, gillar att lyssna på musik där när jag spelar, är nämligen därför jag stör mig så mycket..

det har med alla flash saker i webbläsaren som strular när man kör spel samtidigt, jag vet inte riktigt hur det funkar...

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Stänga av hårdvaru acceleration i flashspelaren ger normal FPS i spel.
i7 2600k, Radeon 6870, win7 x64, kör google chrome.