Hårddisken håller på att pajja - HJÄLP snabbt tack!

Permalänk
Medlem

Hårddisken håller på att pajja - HJÄLP snabbt tack!

Tja

Har under två dagar gjort backup på alla mina filer som jag överför till en extern HDD (Western Digital My Book 1TB). Jag har gjort backup på ALLT förutom två viktiga mappar (jag vet - typiskt!). Övrig backup var från två olika hårddiskar. En av dom innehåller dessa två mappar.

Problemet här är att jag inte kan få ut dessa filer ut hårddisken! Och den låter onormal, metall mot metall!! Så den håller definitivt på att pajja. Har försökt att kopiera/klistra in till den externa hddn, och har försökt att bränna skiva av de två mapparna men inget funkar. Filerna vill inte ens kopieras, dessutom är det VÄLDIGT trögt att ens öppna utforskaren för hårddisken.

Finns det något sätt/program/vad som helst att få ut dessa två mapparna med? SNÄLLA HJÄLP!

Oerhört tacksam för hjälp!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk

TotalCommander kan överföra det som går att överföra. Frågan är väl om det är möjligt eller om just den biten av hdd'n är skadad.

Är verkligen ingen expert, men det är det alternativet jag skulle provat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

TotalCommander kan överföra det som går att överföra. Frågan är väl om det är möjligt eller om just den biten av hdd'n är skadad.

Är verkligen ingen expert, men det är det alternativet jag skulle provat!

Är TotalCommander gratis?

Förresten, vart laddar man ner det? Googlade, kom upp flera sidor, vet ej vilken som är rätt - vill inte ladda ner virus!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Jag använder Roadkil's Unstoppable Copier http://www.roadkil.net/program.php?ProgramID=29 (Gratis)
Den försöker kopiera allt den kan, om en fil är skadad så försöker den flera gånger.
Den avbryter mycket sällan en kopiering (Som explorer kan göra).
Du får en logg som visar vad den inte kunde kopiera osv.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Jag använder Roadkil's Unstoppable Copier http://www.roadkil.net/program.php?ProgramID=29 (Gratis)
Den försöker kopiera allt den kan, om en fil är skadad så försöker den flera gånger.
Den avbryter mycket sällan en kopiering (Som explorer kan göra).
Du får en logg som visar vad den inte kunde kopiera osv.

Tack, ska pröva. Hoppas det funkar, för håller på just nu med TotalCommander, men den stannar mitt i kopieringen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

JÄVLA SKIT! Nu läser datorn inte ens in hårddisken. Det står hårddisken måste formateras för att användas. Så nu finns det inte ens några filer som kommer upp i varken TotalCommander eller Roadkil's copier att kopiera!! Vad ska jag göra???

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert eller nåt men jag hade en gång en disk som höll på att gå sönder. Den gick bara att läsa korrekt när jag hade den på högkant.

Nu går det ju inte att jämföra på det sättet, men det kan ju hända att din disk fungerar mindre dåligt i någon annan orientering. Men det kan lika gärna bli värre, särskillt om något lossnat på insidan.

Så, om du känner dig äventyrlig kan du ju prova att ställa den på ena eller andra kanten. Undvik dock lutande; har hört att det aldrig är bra.

Permalänk
Medlem

www.ibas.se

Om det är viktiga saker som du MÅSTE ha tillbaka skulle jag rekommendera IBAS. Tjejens gamla MAXTOR 40gb disk la av med hennes examens uppsatts från högskola på den, inge backup. Då fixa IBAS biffen. Kostar en slant men dom fixa det trots att minst ett läshuvud hade trillat av från läsarmen.

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tette:

Om det är viktiga saker som du MÅSTE ha tillbaka skulle jag rekommendera IBAS. Tjejens gamla MAXTOR 40gb disk la av med hennes examens uppsatts från högskola på den, inge backup. Då fixa IBAS biffen. Kostar en slant men dom fixa det trots att minst ett läshuvud hade trillat av från läsarmen.

ok, tack ska kolla.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Om du inte tycker det är värt pengarna att låta någon firma kolla på den finns det hemmahack som har hygglig chans att fungera.

Disken i frysen några timmar + ställa den på högkant + lätt våld + hotplugga = profit.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Om du inte tycker det är värt pengarna att låta någon firma kolla på den finns det hemmahack som har hygglig chans att fungera.

Disken i frysen några timmar + ställa den på högkant + lätt våld + hotplugga = profit.

Tack för tipset, men ska gå och lämna den på verkstan idag. De lägger över allt från den trasiga hårddisken till en ny hårddisk, om det nu går.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.