Bästa 120gb ssdn? ( sata 3gb/s)

Permalänk
Medlem

Bästa 120gb ssdn? ( sata 3gb/s)

Ska köpa en ssd nu i veckan, hade tänkt mig en 120gb, lagom prisklass.
Grejen är den att mitt nuvarande moderkort bara tar sata 3gb/s, men jag funderar på att köpa ny dator till sommaren och då kan det ju vara trevligt med lite bättre ssd.
De olika jag har funderat på är:
Intel 320
vertex 2
agility 3
Är det värt att lägga några hundra extra på agility 3 eller skall man gå upp till vertex 3?
och om jag skippar agilityn och väljer mellan 320 och vertex 2:an? Vilken är bäst?
Moderkortet är det i sig.
Budget ligger på 2000kr.

Visa signatur

Nej

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/artikel/5315106/corsair-ssd-force-3-series... imo.
Köp inte en vertex2, totalt meningslöst.
320 om du vill komma undan billigt för en stabil disk.

Men hade ändå kört på force 3an om du kan vänta tills den kommer dvs.

Permalänk
Medlem

Okej, alla snackar om att intels är så stabila och så, är det så stor skillnad?
Och hur står sig den där mot t.ex vertex3?
OCz har ju några nya modeller, är dom något att ha?

Visa signatur

Nej

Permalänk
Avstängd

Är också nyfiken på hur F3 står sig mot max iops vertex3.
Man kan ju inte veta hur pass stabila 320 serien är, för tidigt för det men det man kan veta är att intel har mycket bättre kompabilitet än andra ssd redan nu. Men detta är mest på ex laptops etc.
Samt att intel brukar vara snabba på att lösa eventuella problem som kan uppstå medans andra kan ta sin tid.

Nya agilityn ser väll också bra ut, smaksak antar jag tills man får se lite benchmarks.

Permalänk
Medlem

Aha så den nya corsair disken ligger på samma nivå som agilityn? Eller är den som vertex 3:an?
Skulle hellst vilja köpa nu i veckan
Såg nu att agility 3:an verkar ha fått lite halvdana resultat

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

sitter själv och funtar på en 120Gb. Vertex 3 och Force 3 använder båda sandforce SF-2200 men inga tester på corsair-diskarna verkar ännu ha kommit så man kan väl inte med säkerhet säga att de presterar lika. Vertex 3-varianten är ju också ganska mkt dyrare... Misstänker att Swec vill inkludera båda dessa i sin kommande SSD-roundup (håller tummarna!).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Ja det kanske är värt att vänta några dagar extra då, den verkar ju vara bra annars.

Visa signatur

Nej

Permalänk

I corsairs blogg hittade jag ett prestandatest de gjort själva - visst ska man ta dessa med en nypa salt, men de förklarade åtminstone exakt hur de var gjorda. Ganska imponerande:

http://www.corsair.com/blog/corsair-force-series-3-ssds-are-n...

Permalänk
Avstängd

Ja den ser vass ut.
Iopsen är riktigt vass i 4k.

Permalänk
Medlem

Sen är det ju så att jag bara har sata 3gb/sek på den här datorn, men det kanske är värt för framtida datorer ändå?

Visa signatur

Nej

Permalänk
Skrivet av weyne:

Sen är det ju så att jag bara har sata 3gb/sek på den här datorn, men det kanske är värt för framtida datorer ändå?

Prestandan kommer minska en del med sata 3gb/sek - corsair säger t o m att prestandan inte når topp på äldre sata 6gb-kontroller (enbart sandy bridge ska i dagsläget nå full kapacitet). Å andra sidan är prisskillnaden ner till långsammare sata 3gb-enheter inte så jättestor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andervaeld:

Prestandan kommer minska en del med sata 3gb/sek - corsair säger t o m att prestandan inte når topp på äldre sata 6gb-kontroller (enbart sandy bridge ska i dagsläget nå full kapacitet). Å andra sidan är prisskillnaden ner till långsammare sata 3gb-enheter inte så jättestor.

Ja jag tänkte det, känns inte så värt att lägga ut 500 kr mer på en vertex 3 när man ändå inte får ut alla hastighet. Men den här kostar ju bara ca 200kr mer så den verkar otroligt prisvärd.
Stämmer datumen som står på inet att den kommer i slutet av den här månaden?

Visa signatur

Nej

Permalänk
Avstängd

Klart prestandan minskar med sata 3gb/s, men det finns 0 anledning att köpa ex en vertex2/äldre force när man kan få en force 3 för typ samma pris så får man en boost även senare.

Och ja marvelkontroller funkar inte så bra med sata 6gb, sandy funkar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andervaeld:

Prestandan kommer minska en del med sata 3gb/sek - corsair säger t o m att prestandan inte når topp på äldre sata 6gb-kontroller (enbart sandy bridge ska i dagsläget nå full kapacitet). Å andra sidan är prisskillnaden ner till långsammare sata 3gb-enheter inte så jättestor.

Skrivet av definition:

Klart prestandan minskar med sata 3gb/s, men det finns 0 anledning att köpa ex en vertex2/äldre force när man kan få en force 3 för typ samma pris så får man en boost även senare.

Och ja marvelkontroller funkar inte så bra med sata 6gb, sandy funkar bäst.

Ja, om man ändå måste vänta på den 25:e så kan man lika gärna vänta på en mycket prisvärdare ssd

Visa signatur

Nej