Java-nybörjare...lite hjälp sökes snarast!!

Permalänk

Java-nybörjare...lite hjälp sökes snarast!!

Har suttit alldeles för länge med en uppgift jag verkligen inte kan lösa och hoppas att nån vänlig själ med denna kunskap kan hjälpa mig så fort som möjligt!

Ska göra ett program med Jframe där man kan mata in ett ord som ska visas ett antal gånger, och det med en do..while metod.

Såhär:
1. Input: "Olle" och "4"

2. trycka på en knapp.

3.Så ska det visas i en textAera:
"Olle
Olle
Olle
Olle"

Har kommit en bit på väg men problemet som återstår är att jag måste multiplicera med ett ord, och få programmet att förstå att den ska visa "OlleOlleOlleOlle" och inte "1,2,3,4" eller nåt annat....

Visa helst med fullständig kod!
tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Här gör vi inte uppgifter åt andra, visa din kod så pekar vi dig i rätt riktning istället.

Permalänk

Nä, det var ju inte direkt meningen ;)...klumpigt skrivet. Men så här långt har jag kommit hittills... :

private void jButton1ActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) {
jTextArea1.setText(null);
jTextArea1.append("Hej: \n");

int räknare = 0;

Double tal1 = Double.parseDouble(jTextField1.getText());

Double tal2 = Double.parseDouble(jTextField2.getText());

Double sum = tal1 * tal2;

do
{
jTextArea1.append(String.valueOf(sum) + "\n");
räknare++;
}while (räknare < tal2);

//
}

Permalänk
Medlem

Vadå multiplicera med ord?

Om jag förstår det rätt så ska du bara skriva ut första inmatningen x antal gånger där x är det andra inmatningen.

Du har ju uppenbarligen redan en loop som itererar x antal gånger, vad är det då som du ska göra exakt x antal gånger?

Permalänk
Medlem

varför använder du double? tror du blandat ihop datatyper.
spara texten som ska repeteras (olle) i en sträng och antalet iterationer i förslagsvis en integer. sen skriver du bara ut strängen med append varje iteration.

eller menar du att du ska skriva namn plus antalet iterationer på samma rad? då får du lista ut var i strängen siffran ligger. har inte inte kodat speciellt mycket java så vet inte om det finns någon smart funktion för det.

ett sätt skulle kunna vara att iterera igenom strängen och leta efter siffror. typ if(min_str[i] >= '0' && min_str[i] <= '9')

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |