Permalänk
Medlem

Intel eller ocz

Tja tja!

Gjorde ett dumt misstag att köpa en corsair p3 64gb ssd bara för att ha win på. Men efter miljoner problem och krasher så ska jag köpa en ny.

Vill inte hamna i samma fälla igen och funderar på endera dom nya intel diskarna eller ocz. Vilka är mest stabila? kommer vara en 128gb jag köper.

Permalänk

Intel skall väl vara de mest stabila vad jag förstått iaf. Men OCZ har bättre prestanda. Vissa av nya 25nm OCZ har dött efter bara några veckor / månader.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Ja det lutar åt en intel. tack för svaret

Permalänk
Medlem

Min första Vertex 2 pajjade efter 2 veckor. Min andra har hållit till förra helgen. Sen hängde den säg bara och krävde en omformatering. Dessa Sandforce SSDs kräver i princip specialbehandling (secure erase var 6e månad, inte använda varken hibernate eller sleep då de kan paja av det).

Så, ja, om du inte pallar pilla i datorn regelbundet, felsöka osv så kör på Intel. Sen ger en sandforce-baserad SSD mer prestanda för pengarna (den tiden de funkar...).

Kan lägga till att min Vertex 2 nu funkar jättebra igen, men man vet ju aldrig när samma sak händer igen. Så jag kör Windows på den och inte ett dugg mer.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag har flitigt köpt OCZs prestanda-enheter sedan begynnelsen: Vertex, Vertex 2, Vertex 3 och ingen har gått sönder. Jag tror jag såg att OCZ har ca. 2% felmarginal på enheterna vilket är mycket gämfört med Intels 0,2%... men om en enhet går sönder så finns garanti.
Jag tycker helt klart prestandan är värt risken att hamna bland de olyckliga 2%. Om prestanda inte är lika viktigt som pålitlighet, köp Intel.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk

Vill du ha en disk som bara funkar, välj Intel. Eventuell prestandaskillnad lär du inte märka av i Windows.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Intel skall väl vara de mest stabila vad jag förstått iaf. Men OCZ har bättre prestanda. Vissa av nya 25nm OCZ har dött efter bara några veckor / månader.

Är OCZ Vertex 3 120GB MAX IOPS 25nm? (Jag har nämligen beställt en sån med min nya dator)

Skrivet av DeluxXxe:

Min första Vertex 2 pajjade efter 2 veckor. Min andra har hållit till förra helgen. Sen hängde den säg bara och krävde en omformatering. Dessa Sandforce SSDs kräver i princip specialbehandling (secure erase var 6e månad, inte använda varken hibernate eller sleep då de kan paja av det).

Så, ja, om du inte pallar pilla i datorn regelbundet, felsöka osv så kör på Intel. Sen ger en sandforce-baserad SSD mer prestanda för pengarna (den tiden de funkar...).

Kan lägga till att min Vertex 2 nu funkar jättebra igen, men man vet ju aldrig när samma sak händer igen. Så jag kör Windows på den och inte ett dugg mer.

WTF? Pajjat efter 2 veckor? Jag beställde en med min skräddarsydda dator för att ha Windows 7 samt spel på den. Den är ju obrukbar om den pajjar så lätt.

Skrivet av faldo:

Jag har flitigt köpt OCZs prestanda-enheter sedan begynnelsen: Vertex, Vertex 2, Vertex 3 och ingen har gått sönder. Jag tror jag såg att OCZ har ca. 2% felmarginal på enheterna vilket är mycket gämfört med Intels 0,2%... men om en enhet går sönder så finns garanti.
Jag tycker helt klart prestandan är värt risken att hamna bland de olyckliga 2%. Om prestanda inte är lika viktigt som pålitlighet, köp Intel.

När köpte du Vertex 3 disken?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

När köpte du Vertex 3 disken?

Fick den ganska tidigt från Dustin, 2011-04-11. Kan ha att göra med att de va jag som bad dom lägga upp den i sortimentet.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem
Skrivet av faldo:

Fick den ganska tidigt från Dustin, 2011-04-11. Kan ha att göra med att de va jag som bad dom lägga upp den i sortimentet.

Mm, har ändå inte gått så lång tid, lite mer än 1 månad för dig.

Men jag fattar inte, varför köper folk Vertex 3 diskarna för att lägga Windows och spel på om de brukar pajja. Då kommer man ju inte kunna starta Windows efter det är installerad på SSD disken.

Och vad händer när den pajjar? Räcker det med formatering eller måste man lämna in den? Hur som helst så är det en katastrof!

Vet inte vad jag ska göra nu, har beställt en SSD Vertex 3 120BG MAX IOPS med min skräddarsydda dator som jag bad att få Windows 7 installerat på. Kommer den att pajja efter 2 veckor??

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Men jag fattar inte, varför köper folk Vertex 3 diskarna för att lägga Windows och spel på om de brukar pajja. Då kommer man ju inte kunna starta Windows efter det är installerad på SSD disken.
Och vad händer när den pajjar? Räcker det med formatering eller måste man lämna in den? Hur som helst så är det en katastrof!

Jag har aldrig haft problem med en Vertex, Vertex 2 eller Vertex 3. Vertex och Vertex 2 har jag haft i över ett år utan driftavbrott. Du får tänka på att alla som skriver här på forumet gällande sin trasig SSD-enhet är en minoritet. De 98% som har en fungerande SSD-enhet kommer inte in här och skriver: - "Hej, min enhet funkar bra, hej då."

Prestandan på min Vertex 3 är helt galen och alla tester bekräftar att "Vertex 3 lirar i en egen division". Om man har kort stubin och tycker att världen går under om man behöver installera om datorn, skaffa en Intel.

Gällande din nya Vertex 3... det finns en 2% risk att den kommer gå sönder

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem

Intel är mycket mer tillförlitliga än OCZ, jag skulle gått för en Intel alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av faldo:

Jag har aldrig haft problem med en Vertex, Vertex 2 eller Vertex 3. Vertex och Vertex 2 har jag haft i över ett år utan driftavbrott. Du får tänka på att alla som skriver här på forumet gällande sin trasig SSD-enhet är en minoritet. De 98% som har en fungerande SSD-enhet kommer inte in här och skriver: - "Hej, min enhet funkar bra, hej då."

Prestandan på min Vertex 3 är helt galen och alla tester bekräftar att "Vertex 3 lirar i en egen division". Om man har kort stubin och tycker att världen går under om man behöver installera om datorn, skaffa en Intel.

Gällande din nya Vertex 3... det finns en 2% risk att den kommer gå sönder

Det är sant, jag får väl hoppas att jag inte tillhör de 2%.

Skrivet av Zyriak:

Intel är mycket mer tillförlitliga än OCZ, jag skulle gått för en Intel alla dagar i veckan!

Jag är ute efter prestanda eftersom datorn är byggd för spel. Det är därför jag valde OCZ Vertex 3.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Mm, har ändå inte gått så lång tid, lite mer än 1 månad för dig.

Men jag fattar inte, varför köper folk Vertex 3 diskarna för att lägga Windows och spel på om de brukar pajja. Då kommer man ju inte kunna starta Windows efter det är installerad på SSD disken.

Och vad händer när den pajjar? Räcker det med formatering eller måste man lämna in den? Hur som helst så är det en katastrof!

Vet inte vad jag ska göra nu, har beställt en SSD Vertex 3 120BG MAX IOPS med min skräddarsydda dator som jag bad att få Windows 7 installerat på. Kommer den att pajja efter 2 veckor??

Det man får ha i åtanke innan man får panik över en kommentar på ett forum är att även om intel har bäst returstatistik av de olika ssd-tillverkarna så ligger ocz på ungefär samma nivå som en genomsnittlig vanlig hårddisk. De flesta brukar inte få ångest över att deras hårdiskar håller sämre än intels ssd:er. Alla former av lagringsmedia kan gå sönder när som helst, är man orolig över det ser man till att ha backup.

Jag har f.ö. svårt att tro att den kommentaren du reagerade på har någon mer påtaglig grund än att personen i fråga läst inlägg från någon som haft problem med just en sådan disk, man kan hitta sådana inlägg om all form av hårdvara och bör nog tas med en nypa salt.

Skrivet av Zyriak:

Intel är mycket mer tillförlitliga än OCZ, jag skulle gått för en Intel alla dagar i veckan!

Beror på vad man är ute efter, är prestanda prioritet ett så kör man på en vertex 3 MI eller kommande Corsair Force 3, alla prioriterar inte nödvändigtvis på samma sätt som du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag har f.ö. svårt att tro att den kommentaren du reagerade på har någon mer påtaglig grund än att personen i fråga läst inlägg från någon som haft problem med just en sådan disk, man kan hitta sådana inlägg om all form av hårdvara och bör nog tas med en nypa salt.

Förklarade jag inte tydligt att min första Vertex 2 dog efter två veckor? Efter 4 veckors RMA fick jag en ny och förr-förra veckan började den att hänga sig med allt tätare mellanrum. Jag testade den både i min laptop och via usb/e-sata docka och inget hjälpte.

Vad som däremot hjälpte var en omformatering. Läs tråden som jag skapade på OCZs forum [1]. Bland annat fick jag följande råd:

  • uppdatera Firmware till nyaste

  • secure erase

  • nyinstallation av windows 7

  • sluta använda Hibernate/Sleep eller var införstodd i riskerna (det kommer bli problem igen annars)

  • ge datorn "log-off time" med jämna mellanrum så att SSDn återhämtar sig.

Ovanstående, tillsammans med ovissheten om när det händer igen, gör att jag hellre hade valt en Intel SSD eller kanske en Crucial M4 (bara kikat på dessa inte lusläst något, men de verkar schyssta). Hibernate är för mej väldigt viktigt då det gör att jag snabbt kan återgå till föregående arbetssession utan att behöva öppna 10st PDF-artiklar, webbsidor, worddokument etc.

Som någon skrev innan så tror inte jag heller att prestandaskillnaden är märkbar när man spelar.

[1] http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?88606-...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Förklarade jag inte tydligt att min första Vertex 2 dog efter två veckor? Efter 4 veckors RMA fick jag en ny och förr-förra veckan började den att hänga sig med allt tätare mellanrum. Jag testade den både i min laptop och via usb/e-sata docka och inget hjälpte.

Vad som däremot hjälpte var en omformatering. Läs tråden som jag skapade på OCZs forum [1]. Bland annat fick jag följande råd:

  • uppdatera Firmware till nyaste

  • secure erase

  • nyinstallation av windows 7

  • sluta använda Hibernate/Sleep eller var införstodd i riskerna (det kommer bli problem igen annars)

  • ge datorn "log-off time" med jämna mellanrum så att SSDn återhämtar sig.

Ovanstående, tillsammans med ovissheten om när det händer igen, gör att jag hellre hade valt en Intel SSD eller kanske en Crucial M4 (bara kikat på dessa inte lusläst något, men de verkar schyssta). Hibernate är för mej väldigt viktigt då det gör att jag snabbt kan återgå till föregående arbetssession utan att behöva öppna 10st PDF-artiklar, webbsidor, worddokument etc.

Som någon skrev innan så tror inte jag heller att prestandaskillnaden är märkbar när man spelar.

[1] http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?88606-...

Tror att jag möjligen blandade ihop olika inlägg, det var någon annan stans som någon kommenterade att dom hört att någons disk dog efter x antal veckor. Ber om ursäkt för det missförståndet. Med tanke på hur trådskaparen reagerade tyckte jag dock att det var läge att nyansera bilden en aning, alla former av lagringsmedia kan som sagt dö när som helt (inklusive intel) så att just din disk dog är inte ett tecken på att alla ssd:er från ocz kommer att göra det inom ett par veckor.

Just buggen med hibernate/sleep är rätt välkänd och ska i många fall varit löst i senaste firmware, testa att uppgradera. Utöver buggfixar så finns det också en viss prestandavinst med de senare versionerna. Kan ju tillägga att så vitt jag vet så lider inte vertex 3 av dessa problem med hibernate/sleep.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte bara flika in lite om felfrekvensen:

Jämför det mot vanliga hårddiskar:

Taget från:
http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Intel har dessutom utökat garantin på 320-serien med två år till 5 år totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

...att just din disk dog är inte ett tecken på att alla ssd:er från ocz kommer att göra det inom ett par veckor.

Just buggen med hibernate/sleep är rätt välkänd och ska i många fall varit löst i senaste firmware, testa att uppgradera. Utöver buggfixar så finns det också en viss prestandavinst med de senare versionerna. Kan ju tillägga att så vitt jag vet så lider inte vertex 3 av dessa problem med hibernate/sleep.

Och samtidigt så kanske jag var rätt hård i min bedömning. Om man ska ha någon SSD som bygger på Sandforce2-kretsar så tror jag absolut att OCZ är bästa valet.

Det låter bra att varken Sandforce3 eller uppdaterade FW på Sandforce2 ska ha problem med Hibernate (då kanske jag vågar använda det igen... hmm...).

Skrivet av Zombz:

Vill inte hamna i samma fälla igen och funderar på endera dom nya intel diskarna eller ocz. Vilka är mest stabila? kommer vara en 128gb jag köper.

Det verkar ju som att du värdesätter säkerheten först och då är det väl Intel som gäller enligt statistiken.

Skrivet av King D:

Och vad händer när den pajjar? Räcker det med formatering eller måste man lämna in den? Hur som helst så är det en katastrof!

Vet inte vad jag ska göra nu, har beställt en SSD Vertex 3 120BG MAX IOPS med min skräddarsydda dator som jag bad att få Windows 7 installerat på. Kommer den att pajja efter 2 veckor??

Jag hade nog inte varit rädd för en Vertex 3 MI och den är snabbast så det är ju faktiskt den som passar din kommande dator bäst. Allra bäst vore om någon som har en sådan SSD kan uttala sig om hur mycket "vårdnad" en sådan disk behöver (tex det jag nämnde ovan med att alltid köra senaste firmware, installera om windows varje halvår osv).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

En bra sak med Intels 320 serie är att de har en kondensator som sparar energi så att SSD:n kan skriva all "cachad" data till cellerna vid strömavbrott.

Mitt Battlefield BC2 blev korrupt efter att jag höll inne startknappen när min dator hängde sig. Jag har en 80GB G2, på den finns inte denna strömsparning, och inte heller på Sandforcediskarna.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Felfrekvensen hos OCZ har enligt den franska siten som Phukkitt länkade data från tom försämrats sedan den tidigare undersökningen vilken skedde i december 2010. OCZ 3.5% (against 2.9%)

http://www.behardware.com/articles/831-7/components-returns-r...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Felfrekvensen hos OCZ har enligt den franska siten som Phukkitt länkade data från tom försämrats sedan den tidigare undersökningen vilken skedde i december 2010. OCZ 3.5% (against 2.9%)

http://www.behardware.com/articles/831-7/components-returns-r...

Vad jag har läst runt om på forum etc. så är det Vertex 2 som drar ner snittet. Vertex 3 verkar vara mer stabil.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Avstängd

Dom äldre sandforce var grymt ostabila.
Nya sandforce verkar vara mer stabilt, men intel var bäst på stabilitet och kompabilitet och det har även 320 visat sig vara av det lilla dom nyare varit ute.

Men vill man ha en så stabil dator som möjligt är det bättre att välja en 320 ssd.