Permalänk

P7P55D, hittar inte problemet

försöker bygga datorn för första gången.

fick hem mitt P7P55D igår samt gigabyte 6950 2 st, H50 Hydro vatten kylare (cpu)

Just nu sitter jag på;

P7P55D
I7 860
2x 6950
Corsair TX750
3x 2gb RAM (kingston)
1tb harddrive / western \

ingenting overclockat eller något

Okej, så innan jag fick in delarna, hade jag ett P7P55D med bara 1 PCI-E så jag var tvungen at byta ut det.

När jag försöker få igång datorn går fläktarna och annat på i knappt en sekund, sen dör det. Inga beep ljud heller, gröna lampan lyser på moderkortet

Undrar vad problemet är, kan det vara kablarna/connectors ?

Har kopplat in ATX;n ( 8 pin och 24 pin ), H50 pumpen till PWR_FAN och fläkten till CHA_FAN 1, hårddisken och DVD-R till SATA 2 & 3, system panel connector, 4x 6 pins på 6950's

Kan det vara CPU;n ?

Testa ta ut den och lägga tillbaks?

Säg till om ni behöver nån mer information eller om något saknas, thx.

Permalänk
Medlem

Någon fläkt måste vara kopplad till CPU_FAN, annars kan jag mycket väl tänka mig att den inte vill starta. Annat kan vara om du har satt RAM-modulerna i fel kanal.

Edit* pumpen ska dock inte kopplas till CPU_FAN, behåll den som du har nu och flytta fläkten till CPU_FAN.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Är du helt säker på att man måste koppla i CPU_FAN för att det ska kunna starta?

Permalänk

Koppla radiatorfläkten till CPU_FAN. Du borde bara få en varning, typ "Cpu fan error", men det kanske är ett ovanligt petigt moderkort.

Kollat så att RAM sitter rätt? Distanser där dom ska vara? Testat att återställa CMOS?

Permalänk
Medlem

Har visserligen inte med problemet att göra, men varför 3x 2gb RAM moderkortet stödjer bara dual channel inte tripple, 2x 4Gb hade varit vettigare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du har ett antal lampor på moderkortet för olika komponenters hälsa, kolla att dom inte varnar.
Asus P7P55D har bara PWM styrning av processorfläkten så det är inte kul att sätta dit en icke PWM styrd fläkt då den går för fullt hela tiden. Det finns en BIOS inställning för om man ska kunna köra utan CPU fläkt inkopplad har jag för mig. Jag har själv min CPU kylare kopplad till chassi utgången för att få fläktstyrning, går lika bra det.
Sen kan det förstås bero på problem med nätagget också, att du inte får några varningar eller felmeddelanden tyder på det.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Kan vara något som kortsluter eller så har det blivit någon ESD skada.
För mig gjorde det samma sak när grafikkortet var kortslutet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CasualBitch:

försöker bygga datorn för första gången.

fick hem mitt P7P55D igår samt gigabyte 6950 2 st, H50 Hydro vatten kylare (cpu)

Just nu sitter jag på;

P7P55D
I7 860
2x 6950
Corsair TX750
3x 2gb RAM (kingston)
1tb harddrive / western \

ingenting overclockat eller något

Okej, så innan jag fick in delarna, hade jag ett P7P55D med bara 1 PCI-E så jag var tvungen at byta ut det.

När jag försöker få igång datorn går fläktarna och annat på i knappt en sekund, sen dör det. Inga beep ljud heller, gröna lampan lyser på moderkortet

Undrar vad problemet är, kan det vara kablarna/connectors ?

Har kopplat in ATX;n ( 8 pin och 24 pin ), H50 pumpen till PWR_FAN och fläkten till CHA_FAN 1, hårddisken och DVD-R till SATA 2 & 3, system panel connector, 4x 6 pins på 6950's

Kan det vara CPU;n ?

Testa ta ut den och lägga tillbaks?

Säg till om ni behöver nån mer information eller om något saknas, thx.

du har 2 st saker du kan kolla det ena är snällare en det andra , börja med att kolla att minnerna är i kanalerna 2,4 normalt har det varit innan att lägga om i 1,3 men inte på nya 1155/1156

nästa steg som jag vet att vissa gör det är inte lika trevligt och kan kosta dig ett nytt moderkort.
(detta ska du kolla om inte minnerna är fel kopplade)och det är att ta upp processorn o kolla sokeln är någon pinne böjd

nått jag inte förstår det är texten 4*6 pinns ?? har grafikkortet stöd för 8pinns och en 6 pinns kontakt eller
om så är fallet skall det finnas en kontakt PCI-e som har 6pinnars samt 2 st 1pinnars (som blir 8pinns) för jag holppas verkligen du inte har kopplat P4 strömkontakten med 4+4pinns till grafikkortet. (den skall i allfall in i moderkortet missa inte den)

edit: ser det nu att grafikkortet skall ha 2 st 6pinns kontakter båda dess måste in

nått jag åxå såg va att den starta upp i ett par sec för att sen stängas ner kom du ihåg att montera dit ddistanserna under så du inte kopplar grafikortet direkt på botten av lådan detta medför kortslutning

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualBitch:

Är du helt säker på att man måste koppla i CPU_FAN för att det ska kunna starta?

Nej, det behöver du inte. För att vara exakt kan du skita i att koppla in CPU fläkten till CPU_FAN, sen manuellt välja att ignorera den tempgivarn i BIOS för att slippa "CPU FAN ERROR" och ha CPU fläkten direktkopplad på t.e.x en Fan-Controller.